מאות מיליונים עכשיו, רפורמות אחר כך: האיחוד האירופי ימשיך להעביר מענקים לרשות הפלשתינית

הפרלמנט האירופי דחה השבוע הצעה להפסקת העברת מענקים כספיים לרשות הפלסטינית עקב המשך תשלום משכורות לטרוריסטים • מענקים הותנו בהסרת תכנים מסיתים ממערכת הלימוד • השבוע פורסם ב"ישראל היום" כי תכנים אנטישמיים ומאדירי טרור עדיין מוטמעים בקרב התלמידים הפלשתינים • ברט יאן רויסן, חבר הפרלמנט האירופי שהגיש את ההצעה: "מצפה מהנציבות להבטיח עדכון מהיר של ספרי הלימוד"

דגל האיחוד האירופי, חומר לימודי המפאר מלחמה נגד ישראל בספרי הלימוד הפלשתינים. צילום: .

הפרלמנט האירופי דחה השבוע הצעה להפסקת העברת מענקים כספיים לרשות הפלשתינית למרות המשך תשלום משכורות לטרוריסטים. ההצעה, שהוגשה על ידי סיעת הימין ECR בראשות ברט יאן רויסן ההולנדי, ביקשה לחייב את הרשות לעמוד בהתחייבויותיה לרפורמה בתשלומים החודשיים המועברים לפלשתינים שביצעו או תכננו פעולות טרור. למרות קיומו של רוב בפרלמנט שאמור היה לתמוך בנושא, ההצעה נדחתה ברוב של 407 מתנגדים לעומת 219 תומכים.

הרשות הפלשתינית חתמה ביולי 2024 על מזכר הבנות עם האיחוד האירופי והתחייבה ל"רפורמות מהותיות ואמינות", כולל הפסקת מנגנון התשלומים לטרוריסטים - התחייבות שטרם מולאה. לאחר החתימה, העביר האיחוד כ-400 מיליון אירו לקופת הרשות והודיע על העברת סכום נוסף של כ-1.6 מיליארד אירו בשנים 2025–2027. לאחרונה התגלה כי הרפורמות הקשורות לישראל צפויות להתבצע רק בשלבים מאוחרים, לאחר שחלק גדול מהכספים כבר יועברו, מה שמעורר חשש לגבי יישומן בפועל.

בירט יאן רוסיין, חבר הפלרמנט שהגיש את ההצעה, צילום: .

במקביל, הפרלמנט הסכים להתנות את המשך העברת מענקי החינוך לרשות ביישום רפורמה להפסקת תכנים מסיתים נגד ישראל והעם היהודי בספרי הלימוד. הפרלמנט דרש מהרשות להסיר חומרים חינוכיים שאינם עומדים בתקני אונסק"ו, במיוחד אלו המכילים אנטישמיות, הסתה לאלימות או האדרת טרור, והבהיר כי הוועדה תבצע בדיקה להבטחת אי-הקצאת כספי האיחוד לחומרים כאלה.

רק השבוע פורסם ב"ישראל היום" כי יותר משנה וחצי אחרי טבח 7 באוקטובר, תכנים אנטישמיים ומאדירי טרור עדיין מוטמעים בקרב התלמידים הפלשתינים. להיפך, תוכנית הלימודים העדכנית שהכינה הרשות הפלשתינית, האמורה לעמוד "מתישהו" בסטנדרטים של אונסק"ו בדבר קידום שלום וסובלנות, כוללת דווקא תכנים אנטישמיים ושיעורים המעודדים את התלמידים למעשי אלימות תוך הצדקות לאומניות ודתיות - הכל מתחת לאף של ישראל וללא כל ניסיון ממשי לשנות את המצב.

יידוי אבנים - דוגמה ל"התנגדות לא אלימה/שלווה" בתרגיל במערכת החינוך הפלשתינית, צילום: ללא

לפי מחקר של IMPACT-SE שפורסם ב"ישראל היום", כבר בכיתה ה' התלמידים לומדים טקסט בהבנת הנקרא שמפאר "גיבורים", הכוללים אנשים המזוהים עם מלחמה, טרור וקיצוניות דתית. בטקסט נכתב כי "כל אחד מאיתנו רוצה להיות כמוהם", וגם: "הזיכרון שלהם הופך לנצחי ואנשים מתגאים בהם. כל אומה גאה בגיבורים שלה כי לולא הם, האומות היו מתבזות". בקטע הקריאה מונים דוגמאות כמו עז א-דין אלקסאם, מוסלמי מסוריה שהקים את תאי הטרור הראשונים נגד ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, ועל שמו נקראת גם הזרוע הצבאית של חמאס. כך גם מוזכר כ"דמות מופת" ח'ליל א-סכאכיני, איש חינוך בתחילת המאה הקודמת, שהיה לאומן פאן-ערבי ותומך של גרמניה הנאצית.

רויסן, מהפוליטיקאים הפרו-ישראלים המובילים בפרלמנט, הביע אכזבה מהחלטת הפרלמנט בנושא התשלומים לטרוריסטים אך בירך על הדרישה להפסקת התכנים המסיתים: "כתורם העיקרי לפלשתינים, האיחוד האירופי מחזיק במפתח לדה-רדיקליזציה באזור. לרוע המזל, תוכנית הלימודים האחרונה שפורסמה בפברואר 2025 עדיין לא עומדת בסטנדרטים. כעת הפרלמנט מעביר מסר עוצמתי ואני מצפה מהנציבות להבטיח עדכון מהיר של ספרי הלימוד."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר