ז'וזפ בורל לצד שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן. צילום: איי.פי

מגבירים את הלחץ על ישראל: האיחוד מתכנן "פסגת שלום" עם מנהיגי מדינות ערב

באירופה נחושים להתקדם במגעים לפתרון שתי המדינות ומקדמים יחד עם מדינות ערב רעיון מדיני שתכליתו חידוש המו"מ להקמת מדינה פלשתינית • באיחוד מתכננים ועידת שלום אזורית עם ישראל

אמצעי לחץ נוסף על ישראל: האיחוד האירופי מקיים סדרת פגישות עם בכירים במדינות ערביות, זאת כדי לקדם ועידת שלום בינלאומית בהשתתפות האיחוד האירופי ומדינות ערב במטרה לקדם את פתרון שתי המדינות.

כבר אתמול נפגש ז'וזפ בורל, הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ, עם מוחמד מוסטפא, ראש הממשלה של הרשות הפלשתינית ועם אספן בארט איידה, שר החוץ הנורבגי. לאחר מכן התקיימה פגישה נוספת בהשתתפות שר החוץ הסעודי.

היום בבוקר החל מפגש שרי חוץ של האיחוד האירופי בהשתתפות שורה של שרי חוץ ממדינות ערב כולל, שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, קטאר וגם עם המזכיר הכללי של הליגה הערבית. המטרה הרשמית של השיחות היא לדון במצב בעזה, אם כי חלק ממטרת הפגישות עם ההנהגה הערבית העולמית מתרחש מתוך ניסיון לקדם השקת ועידת שלום לקידום פתרון שתי המדינות לשני עמים, שאותה מעוניין האיחוד האירופי לקדם ועליה הודיע נשיא האיחוד האירופי שארל מישל בחודש נובמבר האחרון.

השריפה ברפיח, צילום: רויטרס

בראיון לאמצעי התקשורת שקיים אתמול בורל לאחר המפגש עם ראש הממשלה הפלשתיני ושר החוץ הנורבגי הוא הדגיש כי הוא מעוניין למצוא "פתרון פוליטי לקונפליקט" ולא רק פתרונות שנדרשים בתקופה הזאת בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כמו סיוע הומניטרי וכו'.

בשלב זה מתמקדים באיחוד האירופי בהנעת התהליך ובפגישותיו של בורל מנסה הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ להשיג תמיכה בינלאומית ולמצוא רעיונות שיכולים להוביל לפריצת דרך מדינית, וזאת כדי להניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים.

בשיחה עם העיתונאים אמר הבוקר בורל כי האיחוד האירופי מעוניין לשלוח כוח משימה בינלאומי של האיחוד לרפיח כאשר המטרה היא להעביר את השליטה בעזה לרשות הפלשתינית. בורל ציין כי ישראל וחמאס לא מצייתות להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג וכי על האיחוד לבדוק כיצד מוודאים שהחלטת בית הדין מיושמת והמלחמה ברפיח מפסיקה. הוא גם תקף את הקריאות נגד התובע של בית הדין כרים קאן אשר הואשם באנטישמיות, "התובע ובית המשפט הואשם באנטישמיות כמו במקרים אחרים כשקורים דברים שממשלת נתניהו לא אוהבת. האשמות נגד התובע באנטישמיות הן לא מקובלות".

כרים חאן. תובע בית הדין בהאג, צילום: רויטרס
 

כבר אתמול סיפק בורל שורה של התבטאויות המסבירות את גישתו לסכסוך בין ישראל לפלשתינים ואת המסרים שברצונו להעביר לשרי החוץ של 27 מדינות האיחוד האירופי. לאחר הפגישה עם ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד מוסטפא הוא ציין כי הוא "מתרשם מהרפורמות שראש הממשלה הפלשתיני מעוניין לקדם ברשות הפלשתינית" וכי ישנן מדינות נוספות באיחוד האירופי שמעוניינות להכיר במדינה פלשתינית. הוא טען כי "הכרה במדינה פלשתינית אינה פרס לטרור ולחמאס ולא מגיעה ממניעים אנטישמיים".

פעילי צו 9 חוסמים את העברת הסיוע ההומניטרי בתרקומיא, צילום: תנועת צו 9

בורל הגן על החלטת בית המשפט לצדק בהאג נגד ישראל וטען שההחלטה של ישראל שלא להעביר את כספי המיסים לרשות הפלשתינית עלולה לפגוע קשות ברשות ולערער עוד יותר את היציבות באזור. בורל גם ביקר ברמיזה את אספקת הנשק למתיישבים ואת המדיניות של מדינת ישראל אל מול "המתנחלים" סביב תקיפות משאיות האספקה לפלשתינים. בראיון לתקשורת אמר כי, "אסור לשכוח את מה שקורה בגדה המערבית. אנו רואים שם אלימות רבה יותר והתקפות חסרות הבחנה, לרוב ללא עונש, של מתנחלים קיצוניים, שמכוונים יותר ויותר לפגוע בסיוע הומניטרי לעזה. הם חמושים בכבדות, והשאלה היא: מי מחמש אותם? ומי לא מונע מהתקפות אלו לקרות?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו