סאדיק וטוב לו: בחירות? ראש העיר לונדון כבר חושב על השלב הבא

סאדיק חאן, שצפוי להיבחר בשלישית, עשוי להפוך למנהיג העתידי של הלייבור • וגם: מי המועמד המחופש

סאדיק חאן (משמאל) וקיר סטארמר. צילום: GettyImages

לא פחות מ־13 מועמדים ומועמדות ייאבקו מחר (חמישי) בבחירות על ראשות עיריית לונדון - ובשל כמה מהם הבחירות, שלפחות לפי הסקרים הוכרעו עוד לפני שהחלו, לא יהיו משעממות.

הפגנה פרו-פלשתינית בלונדון (11.11.23) // רויטרס

בין השאר יתמודדו על ראשות הכרך אמי גלאגר, נציגת מפלגת הסוציאל־דמוקרטים, שעובדת כאחות מוסמכת ומבטיחה להילחם בתרבות ה־woke, והסאטיריקן ג'ונתן דיוויד הארווי, המתמודד תחת השם "הרוזן פני פח" (Count Binface), שהציע לצרף את לונדון לאיחוד האירופי ולאסור אכילת ממתקים מרעישים בבתי הקולנוע ובתיאטראות - וזכה ב־1% מהקולות.

בליגה אחרת נמצאים רוב בלאקי מהמפלגה הליברל־דמוקרטית, זואי גברט, נציגת הירוקים, וסוזן האל, המועמדת של מפלגת השמרנים, אולם אפילו היא, שנחשבת כאלטרנטיבה החזקה ביותר, לא מצליחה לצמצם את הפער מראש העיר המכהן. הסקרים מעניקים כ־46% תמיכה לסאדיק חאן, איש הלייבור, שרץ בבטחה לכהונה השלישית ושומר על פער של לפחות 15% מהאל.

הרוזן פני פח, צילום: AFP

חאן, שמנהל את לונדון כבר שמונה שנים, זוכה לתמיכה גבוהה על אף שלא הצטיין במיגור הפשע בעיר והורדת יוקר המחיה, כולל מחירי הדירות למגורים ולהשכרה בעיר - שני הנושאים החשובים ביותר בבחירות הנוכחיות. גם סוגיית איכות הסביבה והגבלה על כניסת מכוניות לחלק מהאזורים בעיר מייצרת עבור חאן אתגר מסוים.

עם זאת, התוכנית לחלוקת אוכל חינם בבתי הספר היסודיים הוסיפה לו נקודות רבות בקרב המצביעים, וחלק גדול מתושבי לונדון סבורים שחאן עושה עבודה טובה בייעול התחבורה הציבורית. מבחינת הציבור היהודי בלונדון, חאן שמר על קשר טוב עם הנהגת הקהילות, אם כי לאחר 7 באוקטובר יש ביקורת על כך שאינו עושה די לריסון ההפגנות הפרו־פלשתיניות.

הפגנה פרו-פלשתינית בלונדון (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

בנסיבות האלה לא פלא שרבים סבורים כי חאן מכוון הרבה יותר גבוה. "על אף שחאן, כראש העיר של לונדון, אחראי רק על ניהול העיר עצמה, הוא מגיב על מגוון נושאים השייכים לפוליטיקה הארצית והבינלאומית", אומר ל"ישראל היום" דניאל ריטרבנד (49), שבעברו ניהל את הקמפיין התקשורתי של בוריס ג'ונסון לראשות העיר לונדון.

"רק לאחרונה הוא סיפק הצהרת תמיכה באמברגו הנשק על ישראל וקרא להפסקת אש מיידית בעזה. הוא גם מוכר בזכות המריבות שלו ברשתות עם טראמפ". לדברי ריטרבנד, הבחירות הקרובות עשויות לשמש סמן לבחירות הכלליות, שצפויות להתקיים בסוף השנה, והסקרים מנבאים ניצחון ענק ללייבור.

"סאדיק חאן הוא פוליטיקאי פיקח שעושה שימוש איכותי בתקשורת. לא אתפלא אם לאחר בחירתו לכהונה שלישית, הוא יבקש להיבחר לפרלמנט כדי לאפשר לעצמו עמדת פתיחה נוחה ואפשרית להנהגה עתידית של המפלגה".

ריטרבנד,

"הלייבור נהנים מיתרון ברור בסקרים בבחירות הכלליות, אפילו היסטורי. הנקודה היא שיהיה להם קשה מאוד לעמוד בהתחייבויותיהם לבוחרים, כי בריטניה נמצאת במשבר כלכלי. ברגע שהחיצים יופנו כלפי יו"ר הלייבור הנוכחי, קיר סטארמר, הדלת תיפתח בפני אנשים אחרים כגון סאדיק חאן", טוען ריטרבנד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר