פיגוע התופת באולם הקונצטרים במוסקבה: 11 חשודים נעצרו; 115 הרוגים, דאעש לקחו אחריות

חמושים לבושים מדי הסוואה פתחו באש באולם קונצרטים סמוך לבירת רוסיה • לפי רשויות החקירה הרוסיות - 115 בני אדם נהרגו, לפחות 140 בני אדם נפצעו • הקרמלין מדווח כי מבין העצורים, נתפסו ארבעה החשודים במעורבות באופן ישיר בביצוע המתקפה

נציגי "ולאיית קווקז" טוענים: אנחנו אחראיים לפיגוע במוסקבה // רשתות חברתיות

פיגוע רצחני רוסיה: כ-115 אזרחים נהרגו במתקפת ירי באולם קונצרטים בסמוך לבירה הרוסית, ועשרות נפצעו. שר הבריאות הרוסי עדכן כי יותר ממאה פצועים הגיעו לבתי החולים באזור מוסקבה, 60 מהם במצב קשה. הבוקר (שבת) 11 חשודים נעצרו, מתוכן ארבעה מעורבים באופן ישיר בביצוע המתקפה. למרות שדאעש לקח אחריות על הפיגוע, ברוסיה טרם הטילו את האחריות על ישות ספציפית.

"אמא, מהר!": אורחי המופע מנפצים חלונות כדי להיחלץ מהמתחם // ערוץ הטלגרם ASTRA

מקור ביטחוני מסר לסוכנות אעמק, המזוהה עם דאעש: "לוחמי המדינה האסלאמית תקפו התכנסות גדולה של נוצרים בפרברי הבירה מוסקבה, הרגו ופצעו מאות, וגרמו להרס גדול במקום לפני ששבו לבסיסיהם בשלום".

דאעש לקחו אחריות

לפי דיווח של ערוץ החדשות בטלגרם BAZA, באחד מחדרי השירותים נמצאו עשר גופות. מדובר בקבוצת אנשים שהתקשרו למוקד החירום והתחננו שיצילו אותם כי הם ננעלו במקום תוך שאליו חודר עשן, אולם היה מאוחר מדי. לפי הערוץ, הסריקות במתחם עוד לא הסתיימו.

ברשת הרוסית נפוץ סרטון, שבו דובר המציג עצמו כחבר ב"וולאיית קווקז", שמקבל אחריות על המתקפה. "אללה הכל יכול אמר בקוראן הקדוש: היאבקו בדרך אללה נגד מי שנלחם בכם", אומר הדובר שפניו - כמו שגם פני שני חבריו - מכוסים.

"במשך מאות שנים המדינה שלכם ניהלה מלחמה נגד האסלאם, משמידה מוסלמים ומטמאת את קדושינו. רצחתם את נשותינו ואת בנינו בקווקז ובסוריה, בטוחים בכך שלא יאונה לכם רע. אבל היום הנחתנו מכה - וזו רק ההתחלה. אנו, לוחמי ולאיית קווקז, נהרוג כופרים בכל מקום, עד שכל ארצות האסלאם לא יקבלו עצמאות ולא ינהיגו את חוקי השריעה. אללהו אכבר!".

כוחות משטרה רבים הוזעקו לזירת הפיגוע,

אש אחזה בבניין, ופיצוץ שני נשמע במקום. ייתכן שבמתחם עדיין לכודים רבים. הכבאים מתקשים להגיע למתחם, שכן השריפה בו נפרשת על פני 12,900 מ"ר.

רוסיה: השניות הדרמטיות באולם המופעים - לפני הצרורות // ערוץ הטלגרם ASTRA

למקום הוזנקו מסוקים כדי לכבות את השריפה - בדקות האחרונות דווח כי כוחות מיוחדים פרצו למבנה. כמו כן, כ-50 אמבולנסים הוזעקו למקום. בכלי תקשורת ברוסיה דווח כי כל 6,200 הכרטיסים באולם נמכרו לפני ההופעה הערב.

אירוע הירי באולם הקונצרטים ברוסיה: כך נכנסו המחבלים למתחם // ללא

בשלב מסוים, נפוצו שמות של שלושה ילידי רפובליקת אינגושטיה, מחוז מוסלמי בצפון קווקז הרוסי, ונטען כי נערכים אחריהם חיפושים. אולם תוך זמן קצר הוכחשו הדיווחים ונטען כי השלושה שהוזכרו כבר נהרגו באירוע אחר בתחילת החודש.

אירוע הירי התרחש בקרסנוגורסק, פרבר ממערב למוסקבה, בתוך מתחם גדול של קניונים ואולמות מופעים. בסרטון שפורסם נראים חמושים במדי הסוואה יורים בתוך שטח המבנה.

כפי שדווח, שלושת החמושים לבשו  בבגדי הסוואה פתחו באש בתוך אולם קונצרטים הומה אדם. כוחות אדירים של משטרה הוקפצו לזירת האירוע. לפי שעה, ישנם ככל הנראה שלושה מחבלים שמבצעים את הירי. כמו כן, גג המבנה בו התרחשה המתקפה קרס, לאחר שעלה באש.

ארה"ב סיפקה מודיעין

גורם אמריקני רשמי אמר לרשת CBS כי בידיי המודיעין האמריקני מידע המאמת את טענת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע במוסקבה. הבכיר אמר כי בידי ארה"ב יש מודיעין המאשר את קבלת האחריות של דאעש. "אין לנו סיבות להניח שהטענות אינן אמינות". הגורם הרשמי אף אישר כי ארה"ב סיפקה מודיעין לרוסיה על מתקפה פוטנציאלית במסגרת חובת העדכון הקיימת בקהילת המודיעין.

פקידים אמריקנים סיפרו ל"ניו יורק טיימס" כי המודיעין האמריקני אסף מידע עך כך שהארגון "מחוז ח'ורסאן של המדינה האסלאמית", היושב באפגניסטן, מתכנן מתקפה על מוסקבה. לדברי אחד הפקידים, חברי הארגון פעילים מאוד ברוסיה. לצד ההתרעה הפומבית, שהוציאה השגרירות ב-7 במארס, גורמים רשמיים אמריקנים העבירו מסרים בנושא למקביליהם הרוסים.

״שמעתי יריות, ראיתי אותם נכנסים עם רובים ובקבוקי תבערה״: עדויות מהתופת באולם במוסקבה // רויטרס

ב-7 במארס התריעה שגרירות ארה"ב במוסקבה על היתכנות גבוהה מאוד לפיגועים בבירה, לרבות באולמות מופעים. ב-48 השעות מרגע צאת ההודעה רמת הסיכון הוגדרה כמיידית. ברוסיה התייחסו בביטול להתרעות. ב-19 במארס הופיע פוטין בפני צמרת הפס"ב (שירות הביטחון) ואמר כי ההתרעות המערביות הן פרובוקציה.

כזכור, רוסיה סובלת מריכוז תאי טרור מוסלמים במדינה בשנים האחרונות. היא סבלה בעבר ממתקפות טרור גדולות מצד ארגונים אסלמיסטיים קיצוניים שפעלו מדגסטן וצ'צ'ניה, רפובליקות שהן חלק מהפדרציה הרוסית ובהן עיקר האוכלוסיה מוסלמית.

כמו כן, אותרה מכונית נפץ ליד האולם שפונה במוסקבה, הגישה אליה נחסמה.  נוסף על כך, מתחם קניות בסן פטרסבורג פונה גם הוא ממבלים, מסיבה שאינה ברורה עד כה. לנוכח המקרים, הוחלט ברוסיה על ביטול הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה מחר, וכן בוטלו אירועים המוניים באזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר