שירות בתי הסוהר הרוסי: אלכסיי נבלני איבד את הכרתו - ומת

לפי ההודעה, האופוזיציונר הרוסי המפורסם ביותר "התעלף במהלך טיול" במושבת העונשין בחוג הקוטב, שאליה הועבר לפני שבועות אחדים • לטענת השירות, בוצעה בו החייאה, אך לשווא • נבלני, ששרד ניסיון התנקשות ב-2020, חזר לרוסיה ב-2021 ומאז היה כלוא • בן 47 היה במותו

ההקלטה האחרונה של נבלני מדיון אתמול | ערוץ הטלגרם SotaVision

האופוזיציונר הרוסי, אלכסיי נבלני, מת בכלא – כך הודיע היום (שישי) שירות בתי הסוהר הרוסי.

לפי ההודעה, נבלני (47) איבד את הכרתו במהלך טיול במושבת העונשין בחוג הקוטב שאליה הועבר לפני שבועות אחדים. לטענת השירות, בוצעה בו החייאה, אך לשווא.

אחרי גזר הדין של נבלני: מחאות ברוסיה // ארכיון | רויטרס

נבלני הוא הפנים המוכרות ביותר של האופוזיציה הרוסית. הוא הורעל בידי משטר פוטין באוגוסט 2020 באמצעות הנשק הביולוגי "נוביצ'וק", אך שרד בזכות הטסה לטיפול בברלין.

במהלך השיקום מההרעלה, המשיך במאבק נגד השחיתות בצמרת הרוסית ובין השאר פרסם את התחקיר על הארמון הסודי והענק של פוטין באזור סוצ'י. הוא וצוותו אף חשפו את הצוות במנגנוני הביטחון הרוסיים שהיה אחראי על הרעלתו.

נבלני, ארכיון, צילום: אי.פי

בסרט התיעודי עליו, "נבלני", שיצא ב-2022, נשאל האופוזיציונר הרוסי מה לעשות אם יירצח בכלא. "אל תיכנעו", אמר אז נבלני. "אם זה קרה, אם החליטו להרוג אותי, פירוש הדבר שאנו חזקים מאוד ברגע הזה. זיכרו, אנחנו כוח עצום, שנאנקים תחת העול של הברנשים הרעים האלה רק משום שאיננו מבינים כמה אנחנו חזקים".

בינואר 2021 חזר לרוסיה, על אף שהיה לו ברור כי ייעצר בגלל שהפך לא רק לאופוזיציונר בכיר אלא גם לאויב אישי של פוטין. באותם הימים הסביר את ההחלטה לחזור כך: "השאלה 'לחזור או לא' מעולם לא עמדה לפניי - פשוט משום שאף פעם לא עזבתי. מצאתי עצמי בגרמניה, מכיוון שהועברתי אליה בקופסת החייאה לאחר שניסו לחסל אותי... רוסיה היא ארצי, מוסקבה - עירי, אני מתגעגע אליהן".

רק לפני ימים אחדים פרסם נבלני, באמצעות עורכי דינו פוסט לרגל הוולנטיינס. "קטנטנה", כתב בפוסט שבו צילומו עם אשתו, יוליה. "אצלנו הכל כמו בשיר: בינינו ערים, אורות נמלי התעופה, סערות שלג ואלפי קילומטרים. אבל אני מרגיש שאת לידי כל שנייה, ואני אוהב אותך יותר ויותר".

אלכסיי נבלני בבית המשפט (ארכיון), צילום: אי.פי

מאז הוכנס לכלא בינואר 2021, הדביקו הרשויות ברוסיה עוד ועוד תיקים לנבלני כדי להאריך את המאסר של המקורי של שלוש שנים שנגזר עליו. גם בתוך מערכת העונשין הרוסית נמשכה ההתעללות בו, כאשר הוכנס כמעט ללא הפסקה לתאים מבודדים או לתאים עם אסירים חולים. כמו כן, חלק ניכר מהזמן נמנע ממנו טיפול רפואי.

שבועיים אחרי העברתו לכלא החדש בחוג הארקטי, כתב נבלני בדף הפייסבוק שלו פוסט על התנאים החדשים ובין השאר התייחס ל"טיולים" במקום, שבאחד מהם - אם להאמין להודעה הרוסית הרשמית - הוא גם מצא את מותו.

אלכסיי נבלני הכלוא במושבת עונשים מופיע על המסך בבית המשפט, צילום: אי.אף.פי

"ברגיל, הטיול הוא לאחר ארוחת הצהריים, ואף שכעת ליל קוטב, בכל זאת אחרי ארוחת הצהריים חם יותר בכמה מעלות. אלא שבבידוד הטיול הוא ב-06:30. אבל הבטחתי לעצמי שאשתדל לצאת לטיול בכל מזג אוויר. את חצר הטיולים שלי אפשר לראות בצילום למטה. 11 צעדים מהקיר ושלושה צעדים עד הקיר – לא בדיוק מרחב לטיול, אבל לפחות תנועה כלשהי, אז אני יוצא".

"בינתיים לא היה קר יותר מ-32- מעלות, אם כי גם בטמפרטורה הזו יותר מחצי שעה אפשר לטייל רק אם תספיק לגדל אף, אוזניים ואצבעות חדשות. יש מעט דברים שמרעננים יותר מאשר טיול בחצי האי ימאל ב-06:30. ואיזו רוח מרעננת נושבת לתוך החצר, למרות חומת הבטון".

מפגינים במוסקבה מתעמתים עם הרשויות במהלך ההפגנה למען שחרור נבלני. ארכיון, צילום: אי.פי.איי

פקליטו של נבלני, לאוניד סולוביוב, אמר ל"נובאיה גזטה" כי המשפחה החליטה לא להגיב. לדבריו, ביקר אצל נבלני ביום רביעי ו"הכל היה תקין"

הדוברת של נבלני, קירה יארמיש, מסרה כי למטה אין הוכחות בדבר מותו ומסרה כי עורך דינו יוצא בטיסה למושבת העונשין בחצי האי ימאל.

לפני חודש, נדרש נבלני שוב להסברים בשאלה מדוע חזר לרוסיה - שאלה שהעסיקה מיליוני אנשים שלא הבינו כיצד חזר למולדתו למרות הסיכון הברור לחייו. וכך כתב: "לפני שלוש שנים בדיוק חזרתי לרוסיה, בתום טיפול אחרי הרעלה. בנמל התעופה עצרו אותי. והנה, אני יושב שלוש שנים. ושלוש שנים משיב על אותה השאלה. האסירים שואלים אותו בפשטות ובמישרין. סוהרים בזהירות, כשהמצלמות כבויות. 'למה בכלל חזרת?'

הצילום של נבלני חוזר לרוסיה מגרמניה,

"כשאני עונה על השאלה הזו, אני מרגיש תסכול קל ומשני סוגים. האחד – מעצמי, משום שלא מצאתי מילים כדי שלכולם יהיה ברור ויפסיקו לשאול. השני – על הפוליטיקה הרוסית של העשורים האחרונים, שהחדירה לחברה כל כך הרבה ציניות וחשיבה קונספירולוגית, עד שאנשים עקרונית אינם מאמינים למניעים פשוטים. כאילו, אם חזר, בטח סגר עם מישהו דיל. והוא לא עבד. או שלא עבד בינתיים. יש איזו תוכנית מתוחכמת, שבה מעורבים המגדלים של הקרמלין (כינוי למוקדי כוח שונים מסביב לפוטין; ד"ב). כך או כך, יש איזה רובד חשאי. כי הרי בפוליטיקה הכל אינו כמו שהוא נראה.

"אבל אין כל סודות וסכימות. הכל באמת מאוד פשוט. יש לי את ארצי ואת אמונותיי. ואיני רוצה לוותר לא על הארץ ולא על האמונות. ואיני יכול לבגוד לא באלה ולא באלה. אם האמונות שלך שוות משהו, עליך להיות מוכן לעמוד עליהן. ואם צריך, גם להקריב משהו. ואם אינך מוכן, אז גם אמונות אין לך. פשוט נראה לך שיש. אבל אלה אינן אמונות או עקרונות אלא בעצם עוד מחשבות. מכך, כמובן, לא נובע שכל מי שאינו כלוא כעת חסר אמונות. כל אחד משלם את המחיר שלו. לרבים, הוא גבוה גם בלי מאסר.

"אני השתתפתי בבחירות והתמודדתי על ההנהגה. לכן גם הציפיות ממני אחרות. חרשתי את כל הארץ ובכל מקום הכרזתי מעל הבמה: "מבטיח לא לאכזב אתכם, לא אוליככם שולל, ולא אנטוש אתכם". בשובי, מילאתי את ההבטחה לבוחריי. צריכים, סוף כל סוף, להופיע ברוסיה אנשים שאינם משקרים להם.

"יצא כך שברוסיה על הזכות להחזיק בדעות ולא להסתיר אותן, אני צריך לשלם במאסר בתא בידוד. בוודאי שאני לא אוהב את זה. אבל גם לא אפנה את גבי לרעיונותיי ולמולדתי.

"האמונות שלי אינן אקזוטיות, אינן כתתיות ואינן רדיקליות. נהפוך הוא כל שאני מאמין בו מבוסס על מדע ועל הניסיון ההיסטורי. המחזיקים בשלטון צריכים להתחלף. הדרך הטובה ביותר לבחור שלטון היא בחירות נקיות וחופשיות. כולם זקוקים לבית משפט הגון. השחיתות מחריבה את המדינה. לא צריכה להיות צנזורה. לעקרונות האלה שייך העתיד.

"ראשי כת ואנשי שוליים עכשיו מחזיקים בשררה. אין להם למעשה גם רעיונות של ממש; רק מטרה: להישאר בכיסאותיהם. ואילו הצביעות, שהועלתה לדרגת שלמות, מאפשרת להתעטף בכל אצטלה. כך פוליגמיסטים הפכו אצלנו לשמרנים. חברי המפלגה הקומוניסטית – לפרבוסלבים. בעלי 'דרכוני זהב' וחשבונות במקלטי מס – לפטריוטים. שקר, שקר ודבר מלבד שקר. אבל הוא יקרוס ויתפזר. המדינה הפוטינית אינה בת קיימא. יום אחד נביט אל מקומה – והיא אינה. הניצחון בלתי נמנע. אבל בינתיים צריך לא להיכנע ולעמוד על העקרונות".

מזכ"ל נאט"ו: אלכסי נבלני היה קול עוצמתי למען החירות והדמוקרטיה במשך שנים רבות. נאט"ו קראה לא אחת לשחררו. מחשבותינו עם משפחתו וקרוביו"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר