"אספסוף חסר תרבות": באוקראינה זועמים על התנהגות החסידים ושאריות האשפה שהותירו באומן

העדויות על ההתנהגות של העולים לרגל באוטובוסים וברכבות - מעוררות זעזוע ברשתות • "אין לי דבר נגד היהודים, אבל אלה שהגיעו פשוט חזירים. חוסר כבוד גמור לאוקראינים" • במקביל, דיווחים על נהגים חסידי אומן שפגעו בנערה וגרמו למותה • ארבעה ישראלים נעצרו על אחזקת סמים

"פראי אדם". הלכלוך באוטובוסים באומן. צילום: ללא

אחרי שבועות של מגעים להתיר גם השנה הגעה לאומן למרות המלחמה שבה נתונה אוקראינה, הערב (חמישי) מגיעות העדויות על ההתנהגות של העולים לרגל באוטובוסים וברכבות - ומעוררות זעזוע ברשתות.

לכלוך בקרון הרכבת, צילום: ללא

בסרטונים, שמגיעים ממולדובה ומאוקראינה, נראים אוטובוסים העמוסים באשפה ושאריות אוכל שהשאירו החסידים על המושבים ובמעברים ביניהם. באחד הסרטונים מספר ככל הנראה נהג האוטובוס שהסיע חסידים כי לא היה מאמין אם היו מספרים לו כיצד ייראה הרכב אחרי הנסיעה. במקביל, דיווחים על נהגים חסידי אומן שפגעו בנערה וגרמו למותה. ואם לא די בכך, ארבעה ישראלים נעצרו על אחזקת סמים.

במולדובה ואוקראינה מזועזעים מהזוהמה שהשאירו העולים לרגל לאומן // קרדיט: רשתות חברתיות

בסרטון אחר נראים נוסעי רכבת נחרדים לגלות אשפה בכל מקום בקרון שבו ישבו העולים לרגל. בסרטון מקרון רכבת בוויניציה מצורף כיתוב: "עלינו להפסיק לשתוק אלא ללמוד להגן על ערכי ארצנו".

יהודים באומן (ארכיון). למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה, צילום: אי.פי

אין זו הפעם הראשונה שמבקרים באומן משאירים את "חותמם" ברחבי אוקראינה, אולם דומה שהפעם, על רקע המלחמה, ההתנהגות מתקבלת בצורה קשה במיוחד. "פראי אדם", "אספסוף חסר תרבות" ו"בהמות" הם מהתגובות הקלות יותר ברשתות החברתיות בשעות האחרונות. "כשצריך לקבל פליטים אוקראינים - אז לא", כתב אנטול, שהגיב באחד מערוצי הטלגרם האוקראיניים. "אין לי דבר נגד היהודים, אבל אלה שהגיעו פשוט חזירים. חוסר כבוד גמור לאוקראינים".

הזוהמה בגבול אוקראינה, 2020, צילום: רשתות חברתיות

לפני שלוש שנים, בערב ראש השנה, תמונות של אשפה שהשאירו החסידים כבר היכו גלים באוקראינה ובבלארוס. גבולות אוקראינה היו סגורים בגלל הקורונה, אולם זה לא עצר בעד העולים לרגל לנסות להיכנס למדינה ולהגיע לאומן דרך בלארוס. קייב תגברה את הכוחות במעברי הגבול והבהירה שיישאר נעול. בתור המתנה של שבוע, שכללו האשמות של האוקראינים באנטישמיות בגלל מניעת הכניסה, התפזרו החסידים - אך הנוכחות שלהם הטביעה חותם על הסביבה, שלא נשכח ברשתות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר