ניאו נאצי, פגאני ואכזר: זה מספר 2 המסתורי של פריגוז'ין שנהרג בפיצוץ המטוס

דמיטרי אוטקין היה האיש שנתן לכוח ואגנר את שמו, במחווה למלחין האנטישמי • הוא היה המפקד הצבאי של חברת שכירי החרב ועיצב את דפוס ההתנהלות הרצחני של הארגון

דמיטרי אוטקין עם קעקועי דרגות אס.אס

התרסקות המטוס שהתרחשה אתמול סמוך לעיר טבר ברוסיה גדעה את ראש שרשרת הפיקוד של חברת שכירי החרב כוח ואגנר  במה שנראה כמו סגירת חשבונות של הקרמלין עם העומד בראש הארגון, יבגני פריגוז'ין.

בעוד דמותו של האיש שקיבל את הכינוי "השף של פוטין" זכתה לכותרות רבות מאז המרד ובהדגשה אחרי ההתרסקות, סגנו ומפקדו הצבאי של הארגון נותר אלמוני יחסית. דמיטרי אוטקין היה מסיידה של החברה והאיש שעיצב את  הדוקטרינה האכזרית של שכרי החרב שלה.

התרסקות מטוסו של פריגוז'ין ברוסיה

אוטקין נולד בשנת 1970 בעיירה אסבסט שבהרי אורל לאם חד הורית במצב כלכלי קשה. חבריו לספסל הלימודים כינו אותו "מבריק אך יהיר". לאחר סיום לימודיו הוא עבר לסנקט פטרבורג שם התגייס למודיעין הצבאי הרוסי שם שירת בכוחות המיוחדים כלוחם ומפקד. אוטקין שרד בצבא לאחר פירוק ברית המועצות ופיקד על חטיבה של הכוחות המיוחדים עד שנת 2013, אז עזב את הצבא.

אוטקין היה ממייסדי חברת שכירי החרב "הגדודים הסלבוניים" ולחם במסגרת החברה בסוריה, שם ניצל ממארב של המורדים בו נהרגו רבים מחבריו ליחידה. הארגון פורק לאחר מכן על ידי הרשויות ואוטקין יצא לדרך חדשה עם ארגון שהקים בעצמו, שקיבל את שמו מהכינוי של אוטקין, שהיה "ואגנר".

דמיטרי אוטקין בתיעוד נדיר משנת 2014,

החיבה שהגה אוטקין למלחין האנטישמי נבעה ככל הנראה מהשקפת עולמו הפוליטית, שכללה, לטענת חבריו, אלמנטים פשיסטיים וניאו נאציים. אוטקין קעקע על גופו דרגות של האס.אס ונטען כי העריץ באופן אישי את אדולף היטלר. חברים ליחידה סיפרו כי הוא השתייך לדת הרודנוברית, דת פגאנית סלבית שזכתה בעשורים האחרונים לפופולריות בקרב חוגי הימין הקיצוני.

תחת פיקודו של אוטקין אנשי כוח ואגנר השתתפו בסיפוח חצי האי קרים והמרד הפרו-רוסי בחבל הדונבאס בשנים 2014 ו-2015. מהר מאוד כוח ואגנר הפך לזרוע הפרוקסי של המשטר הרוסי, שניתן להפעיל במדינות זרות מבלי לקחת אחריות רשמית על מעשיהם של שכירי החרב. אנשי ואגנר השתתפו בקרב תדמור בסוריה בשנת 2016 ובהדרגה החלו להגביר את פעילותם במדינות אפריקה.

אוטקין בטקס קבלת פרס מפוטין,

בעוד יבגני פריגוז'ין עמד מאחורי ההיבט הכלכלי והעסקי של החברה, שהרוויחה הון גם מהפעלת מכרות יהלומים וצינורות נפט במדינות אפריקה, אוטקין היה אמון על עיצוב הדוקטרינה הצבאית של הארגון והתנהלות אנשיו. מומחים סבורים כי אוטקים הוא זה שעומד מאחורי השיטות האכזריות שפיתחו אנשי הארגון להוצאה להורג של אויבים ובוגדים משורותיו, כמו שימוש בפטיש עצום לרסק את ראשו של הקרבן.

אוטקין היה תחת סנקציות של ארצות הברית, האיחוד האירופי, בריטניה וניו זילנד ונכסים שעל פי החשד קשורים אליו ולחברת ואגנר הוקפאו בכמה מדינות מערביות.  על אף הסנקציות, הו מעולם לא הואשם בפשעי המלחמה הרבים שביצעו אנשיו ברחבי העולם ומת מבלי שייתן את הדין על מעשיו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר