קריאות להכרזת מצב חירום בצרפת: יותר מאלף איש נעצרו, שיבושים בתנועת הרכבות

המהומות לאחר מות הנער המוסלמי מירי משטרתי ממשיכות לטלטל את הרפובליקה • הלילה מוקדי ההתפרעויות והביזה עברו מפריז ופרבריה לערים אחרות ברחבי המדינה • תשעה חשודים נעצרו כשברשותם בקבוקי תבערה • בליון - מטען חומר נפץ הושלך על סניף דואר • סקר: 69% מהצרפתים תומכים בהכרזה על מצב חירום

מהומות בפריז לאחר מותו של הנער המוסלמי נהאל מירי משטרתי. צילום: אי.פי.אי

לילה רביעי ברציפות של אלימות עבר על צרפת: מוקדי ההתפרעויות והביזה עברו הפעם מפריז ופרבריה לערים אחרות ברחבי צרפת, בעיקר מרסיי, ליון, שטרסבורג וגרנובל. מאות נעצרו במהלך המהומות. בליון הוטמן מטען נפץ בסניף דואר. וגם - סקר חדש מעלה כי רוב הצרפתים תומכים בהכרזה על מצב חירום.

לפנות בוקר הודיע שר הפנים הצרפתי, ג׳ראלד דרמנן, כי לפחות 1,331 אנשים נעצרו על ידי המשטרה בעקבות אירועים אלימים במקומות שונים. ביניהם תשעה אנשים שברשותם היו בקבוקי מולוטוב ואשר נעצרו בפרבר הפריזאי נאנטר, שם בוצע הרג הצעיר בידי שוטר - האירוע שהצית את גל ההתפרעויות הנוכחי.

יותר מ-400 עצורים בלילה השלישי של המהומות בצרפת

השר דרמנן, שביקר כוחות משטרה באחד ממוקדי המתיחות, העריך שחלה ירידה בהיקף האלימות והכריז: ״הרפובליקה תנצח. אני מבדיל בין כמה אלפי פושעים לבין הרוב העצום של אזרחינו החיים בשכונות העממיות״.

בכמה מערי פרברים סמוכות לפריז הוכרז על עוצר מלא או חלקי. התחבורה הציבורית - אוטובוסים וחשמליות - מושבתת החל מתשע בערב ועד לשעות הבוקר המוקדמות, עד להודעה חדשה. צעד זה נועד לא רק להפחית את הפגיעה באמצעי התחבורה הציבורית אלא למנוע ממתפרעים להשתמש בהם ולעבור ממקום למקום.

בערים שונות, בעיקר במרסיי, בגרנובל ובליון דווח על מעשי ביזה בהיקף נרחב בחנויות שנפרצו ותכולתן נשדדה. המצב במרסיי הלילה היה כה קשה, שראש העיר דרש שהמשטרה תזרים לעיר הנמל הדרומית תגבורות באופן מיידי. בעיירה שולה במערב צרפת ביתו של ראש העיר נפרץ, רכוש נגנב והמתפרעים הותירו אחריהם הרס רב.

המחאות בימים האחרונים בצרפת, צילום: רויטרס

בליון - בה דווח על שימוש במקלעים מצדם של המתפרעים, הוטל מטען חומר נפץ על סניף דואר. בפריז, שם המצב הוגדר ע״י המשטרה כ״מתוח, אך רגוע יחסית ללילות הקודמים״, התערבה המשטרה לפזר הפגנות לא חוקיות בכיכר הקונקורד ובאיזור לה האל במרכז העיר. המשטרה הצליחה למנוע מקבוצות מתפרעים להקים מתרסים בחוצות הפרבר נאנטר.

לפי סקר שפרסם היומון ״לה פיגארו״, 69% מהצרפתים תומכים בהכרזה על מצב חירום במדינה לנוכח גל ההתפרעויות הנוכחי. מפלגות הימין השמרני והימין הריבוני, היושבות באופוזיציה, קראו לממשלה להכריז על מצב חירום יממה לאחר פרוץ האלימות. מצבי חירום הוכרזו בצרפת לאחר מהומות בפרברים ב-2005 וגל אירועי הטרור ב-2015.

המהומות בצרפת החלו בעקבות מותו של נער בן 17 ממוצא אלג'יראי שנורה למוות בצרפת ביום שלישי האחרון על ידי שוטר בעת שניסה להימלט מביקורת מסמכים שגרתית בפרברי פריז. הריגת הנער הציתה מהומות ענק ברחבי המדינה, אלפים רבים יצאו למחות בהפגנות שיצאו מכלל שליטה. מכוניות הוצתו, שוטרים נפצעו ועשרות נעצרו. בין השאר הועלו באש כל ניידות המשטרה באחד מפרבריה של פריז.

נשיא צרפת עמנואל מקרון כינס בימים האחרונים צוות חירום של שרים ופקידי ממשלה בכירים, כדי לדון בהתפשטות האלימות ברחבי המדינה. הנשיא אמר התייחס למחאות ואמר כי הוא מגנה בחריפות את האלימות וכי אין להם כל הצדקה. ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן הודיעה כי השוטר שירה בנהג הצעיר נעצר, נחקר וכי ייעשה צדק בפרשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר