"חוששים לאבד הכל": עיירות מוצפות ואלפי פליטים - פיצוץ הסכר באוקראינה גרם לקטסטרופה

פיצוץ סכר נובה קחובקה גרם להצפה של יותר מ-80 יישובים ואזרחים נסים על נפשם מפני המים הגואים • תושב חרסון, המתגורר סמוך לנהר, סיפר ל"ישראל היום": "אני מפחד על הבית שלי" • בקייב חוששים מאסון גרעיני בתחת הכוח בזפוריז'יה

אישה מדשדשת ברחוב מוצף בעיר חרסון. צילום: איי.פי

טרגדיה הומניטארית ואקולוגית: פיצוץ סכר חרסון על ידי רוסיה הניב שלל חזיונות אפוקליפטיים של תושבים הנמלטים על נפשם מהמים הגואים, ברבורים שוחים במרכזה של העיירה נובה קחובקה ואיכרים נלחמים לפנות את חיות המשק שלהם מחוות מוצפות.

יורי איוונצ'וק, תושב פרבר צפוני של העיר חרסון, שביתו סמוך לקו המים, סיפר "לישראל היום": "הבית שלי בנוי על מתלול גבוה יחסית אז המים לא הגיעו אליו בינתיים. אבל המים עולים ועולים ואמרו לנו שזה יהיה ככה בימים הקרובים. אני מפחד על הבית שלי. אני פנסיונר, אין לי שום אפשרות לקנות או לשכור בית אחר, אני עלול לאבד את הכל". בעוד פינויים של אלפי אזרחים מאזור העיר חרסון נמשך, צבא רוסיה משיך במהלך היום להפגיז את העיר, מפריע למאמצי הפינוי. 

פיצוץ הסכר: העיירה נובה קחובקה מתחת למים

רבה של הקהילה היהודית בחרסון ושליח חב"ד לעיר, יוסי וולף, סיפר בשיחה עם כתב "ישראל היום": "אנחנו במרוץ נגד הזמן לסייע לחברי הקהילה .היממה הקרובה תהיה קריטית משום שמפלס המים עולה. יצרנו קשר עם כל חברי הקהילה שמתגוררים בסמיכות לנהר. מי שהזדקק לפינוי כבר פונה, אחרים ממתינים לראות מה יהיה. אם נצטרך, אנחנו מוכנים לפנות ולשכן את כל מי שיידרש".

המים רק עולים: חילוץ אזרחים בחרסון המוצפת

הרב העריך את גודל האוכלוסייה היהודית בין 700 ואלף נפש אך הדגיש כי הוא ואנשיו מנסים לסייע גם ליתר תושבי העיר. "תפקידי הוא בראש ובראשנה לדאוג לקהילה היהודית, באופן טבעי, אך דלתנו פתוחה ואנחנו מסייעים עד כמה שידנו משגת גם לשאר תושבי העיר". פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה הודיעה כי היא פועלת לסייע לנפגעים באסון. "הפדרציה עומדת בקשר ישיר עם השלטונות ועם הקהילות היהודיות בחרסון ובמורד הנהר - באזור שאמור להישטף בשל פיצוץ הסכר", נמסר מהארגון. בפדרציה פרסמו ספר טלפון עבור אזרחים שנתקעו באזור המוצף.

עשרות אלפי פליטים וחשש מאסון גרעיני

הרשויות באוקראינה העריכו כי 18,000 בתי מגורים נמצאים באזור שיוצף כתוצאה מפיצוץ הסכר בנובה קחובקה והודיעו כי פינוי נרחב של אזרחים מאזור האסון החל. חלקו של האזור המוצף נמצא תחת שליטה רוסית, בגדה הדרומית של נהר הדניפרו, ואילו הגדה הצפונית נמצאת בידי צבא אוקראינה. העיר חרסון, המטרופולין הגדול ביותר באזור זה של נהר הדניפרו, צפויה ברובה להישאר מעל קו המים העולים.

תושב מחוז חרסון מפנה פרה מאזור ההצפות לאחר פיצוץ סכר נובה קחובקה,

 

בינתיים מעל 80 יישובים שונים דיווחו על הצפות ברמה כזו או אחרת, לאחר שהסכר פוצץ וקרס בשעות הבוקר המוקדמות. העיירה נובה קחובקה, הסמוכה לסכר, הוצפה באופן קשה ומרכזה נתמלא לגמרי במי הנהר העולים. דובר של הצבא הרוסי תועד במרכזה המוצף של העיר כשהוא מסביר כי ,הסכר לא קרס כולו וההצפה הרבה פחות קטסטרופלית משחשבנו". כלי תקושרת מקומיים דיווחו כי גן החיות בעיירה הוצף וכל בעלי החיים מתו.

חייל רוסי שומר על תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, צילום: רויטרס

בתוך כך, החשש לאסון גרעיני בתחנת הכוח של זפוריז'ה הולך וגובר. פריצת הסכר גרמה לירידה משמעותית במאגר המים של התחנה, תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, מים המשמשים לקירור הכורים. חברת הפרלמנט האוקראינית קירה רודיק אמרה במהלך דיון בנושא כי "אנו במרחק של פסע מטרגדיה גרעינית. המצב מסוכן מאוד והעולם חייב להתערב".

עם זאת, מומחה לפסולת גרעינית מרוסיה, אנדריי אוז'רובסקי, מעריך בשיחה עם האתר "אגנסטבו" כי לא נשקפת סכנה מיידית לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'ה. "תורמים לכך שלושה גורמים. האחד - כל הכורים כבויים כעת. השני - יש די מים במאגר נפרד, שאינו תלוי בגובה המים במאגר נובה קחובקה. השלישי - במתחם התחנה יש בריכות קירור, שגם הן אינן תלויות במפלס המים באזור הסכר"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר