אוסטריה: הבית שבו נולד היטלר ישמש להדרכת קציני משטרה בזכויות אדם

המבנה בעיירה בראונאו אם אין, שנרכש מבעליו ב-2016, יכלול גם תחנת משטרה • היטלר נולד במקום ב-1889

הבניין שבו נולד היטלר. צילום: אי.פי

הבניין, שבו נולד אדולף היטלר, יהפוך לבית ספר להכשרת קציני משטרה בתחום זכויות האדם, כך הודיעה היום (רביעי) ממשלת אוסטריה.

המבנה בעיירה בראונאו אם אין, הסמוכה לגבול גרמניה, נרכש ב-2016 בידי הממשלה בעקבות צו בית המשפט, שביקש לסיים בדרך זו מאבק משפטי ארוך שנים עם בעליו – וגם ויכוח בשאלה כיצד נכון להתייחס לאתר.

בסקר שנערך לאחרונה, התנגדו רוב האוסטרים להפיכת המבנה בן המאה ה-17 לתחנת משטרה. 53% היו מעדיפים שיהפוך למוסד, שיוקדש לזכר מוראות הנציונל-סוציאליזם, לאנטי-פשיזם ולקידום השלום והסובלנות. כ-20% אמרו כי יש להרוס את המבנה, ו-6% בלבד היו מעדיפים שישמש את הרשויות. אלא שהרס המבנה נפסל מחשש שהמעשה ייתפס כניסיון אוסטרי להכחיש את עברה הנאצי. לבסוף, על גורל המבנה החליטה ועדת מומחים מיוחדת.

המבנה, שעומד ריק מאז 2011, יתחיל לעבור שיפוצים נרחבים כבר בסתיו הקרוב וייפתח לפעילות המשטרה ב-2026.

היטלר בינקותו, צילום: אי.אף.פי

אדולף היטלר נולד בחדר שכור בקומת העליונה של הבניין ב-1889, ואף שהתגורר בו רק חודשים אחדים, הפך המקום אתר עלייה לרגל לנאצים. בשנים שלאחר המלחמה ניסו ממשלות שונות למנוע מהמקום להפוך למגנט עבור הניאו-נאצים. בכניסה למבנה ניצבת אבן זיכרון, שעליה נחקקו המילים: "למען שלום, חירות ודמוקרטיה – לעולם נגד הפשיזם – זוכרים את רצח המיליונים". האבן תישאר במקום גם לאחר הפתיחה של תחנת המשטרה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר