צ'ארלס השלישי, במהלך הכתרתו כמלך בריטניה. צילום: אי.אף.פי

הכתר הונח, התותחים רעמו: הריעו לצ'ארלס השלישי, מלך בריטניה

המלך צ'ארלס ורעייתו קמילה הושבעו ונמשחו בטקס רב הוד במנזר ווסטמינסטר • כאשר שבו לארמון בקינגהאם, נופפו לקהל מהמרפסת; הארי נעדר מהאירוע • בשעות הבוקר נרשמו מספר מעצרים בהפגנת מתנגדי המלוכה בכיכר טרפלגר • כך נראה יום ההכתרה

אחרי טקס רב הוד במנזר ווסטמינסטר וההופעה המסורתית על מרפסת ארמון בקינגהאם, אירועי ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי והמלכה קמילה הגיעו לסיומם - רק כדי להתחדש מחר בקונצרט ההכתרה וביום שני של המעשים הטובים. כאן, ב"ישראל היום", העברנו את האירועים החגיגיים בשידור ישיר.

דרך המלך: צ'ארלס השלישי הוכתר | רויטרס

כך נראה היום - דקה אחר דקה:

16:30: המטס של חיל האוויר האווירי המלכותי חלף מעל הארמון ובני משפחת המלוכה מריעים לטייסים יחד עם הקהל הצוהל. 

המטס מעל המאל בלונדון, צילום: אי.פי

16:20: המלך צ'ארלס והמלכה קמילה, לצד בני משפחה נוספים, יצאו אל המרפסת של ארמון בקינגהאם ומנופפים להמונים.  

16:10: מטס חיל האוויר המלכותי המריא כעת מלינקולנשייר לכיוון ארמון בקינגהאם.

יחידות הצבא הבריטי ערוכות בחצר הארמון, צילום: (Photo by Peter Dejong / POOL / AFP)

16:00: שון פטל, אזרח בריטי שהגיע לצפות בטקס בארמון בקינגהאם - "הגענו ממחוז קנט. למרות הבעיות הקשות ברכבות היום, הטקס היה ממש פנטסטי. נרטבתי כהוגן מהגשם החזק, אבל זה היה שווה כל רגע".

משמר הארמון ערוך לקבלת המלך בארמונו לאחר ההכתרה, צילום: (Danny Lawson, Pool via AP)

15:45: המלך נכנס למתחם הארמון לקול נגינת ההמנון הבריטי בחצר ארמון המלוכה, שם היו ערוכים נציגים מכל יחידות הצבא הבריטי וחבר העמים. שלוש תשואות שמחה נקראו בידי המשתתפים והטקס ממשיך כעת בלוויית חמת חלילים בעוד המלך והמלכה צועדים בחזרה לארמון

15:30: סינתיה קלארק אמרה ל"ישראל היום": "הצלחתי לצפות במלך יוצא בסוף הטקס מהכנסיה (ווסטמינסטר) וזה מרגש. לא רואים מלך בכל יום! האומה הבריטית צריכה בית מלוכה שימשיך להיות סמל של בריטניה ולמשוך לכאן תיירים".

15:15: לתשואות המונים, עושים כעת המלך צ'ארלס והמלכה קמילה את דרכם חזרה לארמון בקינגהאם באותו המסלול שבו הגיעו לטקס ההכתרה. הפעם הם נוסעים בכרכרת זהב הממלכתית. הכרכרה, שמשקלה 4 טון, נבנתה עוד ב-1762 ושימשה לראשונה בטקס ההכתרה של ויליאם הרביעי ב-1831. הכרכרה נחשבת לבלתי נוחה בעליל, והמלכה אליזבת כינתה אותה בעבר "איומה" וטענה כי היא גרמה לה לכאבי גב, זאת על אף המיזוג המלא והריפוד הרב שקיים למושבי הקטיפה בה.

המלך והמלכה יוצאים לארמון בכרכרה לאחר הכתרתם, צילום: (Photo by Richard Heathcote / POOL / AFP)

15:08: פעמוני כנסיית ווסטמינסטר מצלצלים לכבוד המלך צ'ארלס השלילי.

15:00: בטקס היום הוכתר צ’ארלס כמלך שיבטיח להגן "על כל הדתות", ובהתאם לכך לראשונה בהסטוריה נוטלים בו חלק מנהיגי הדתות: בודהיזם, הינדואיזם, סיקים, מוסלמים וגם יהודים שיוצגו בידי הרב הראשי מירוויס.

בצאתו ממנזר ווסטמינסטר, פגש המלך את את הרב הראשי לבריטניה וכן אנשי דת בכירים של האסלאם, ההינדואיזם, הבודהיזם והסיקיזם.

14:35: החל מושר השיר האחרון בטקס ההכתרה, "Praise My Soul, The King of Heaven".

14:30: הפרשים המלכותיים מסתדרים מחוץ לדלתות הכנסיה בזמן שמנוגן המזמור האחרון

14:15: לאחר הכתרתו של בעלה, הושלמה גם הכתרתה של קמילה רעייתו. מעתה היא תיקרא המלכה קמילה, במקום "המלכה-רעיה".

רשמית: צ'ארלס השלישי הוכתר כמלך אנגליה // רויטרס

14:02: ״אלוהים נצור את המלך״. המלך צ'ארלס הוכתר, נשמעה הקריאה המסורתית, והתותחים רעמו לכבודו.

רגע ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי, צילום: אי.פי

13:42: התחילה משיחתו של המלך. צ'ארלס יישב בכסא סנט אדוארד, שנבנה ב-1,300, והוא הרהיט העתיק ביותר בבריטניה שמשמש בתפקידו המקורי. שמן הזית, שמשמש את הריטואל, נמסק מעצי זית בהר הזיתים - לא הרחק מהמקום שבו קבורה סבתו של צ'ארלס, הנסיכה אליס פון באטנברג - והוקדש בכנסיית הקבר.

המשיחה היא חלק פרטי מהאירוע שלא יהיה פתוח לציבור. המלך ילבש כותנת פשוטה וסביבו יהיו שלושה מגנים שיסתירו אותו מהקהל. השמן ימשח על הידיים, המצח והחזה.

13:30: המלך צ'ארלס הודיע שבכוונתו למלוך באופן פחות פזרני ובזבזני. בניגוד להכתרת אימו שארכה יותר משלוש שעות בהשתתפות 8,000 איש, בטקס הפעם נוכחים רק 2,800 איש ולבקשת צ'ארלס חלקם הגיעו ברכבות ואף במיניבוס שבו נסעו חלק ממשפחת המלוכה בדרגות נמוכות.

המלך צ'ארלס נשבע אמונים, צילום: אי.פי

13:15: "כל זאת אני מבטיח לעשות". המלך צ'ארלס נדר את השבועה המלכותית המסורתית.

המלכה קמילה נכנסת למנזר, צילום: Getty Images

13:05: המלך צ'ארלס הוצג בפני האומה.

12:48: המלך צ'ארלס והמלכה-רעיה קמילה הגיעו אל מנזר ווסטמינסטר.

מה צפוי כעת? לטקס ההכתרה חמישה שלבים. ראשית, ההכרה – המלך יעמוד מאחורי כס אדוארד הקדוש ויוצג לנוכחים בידי הארכיבישוף מקנטרברי. הקהל צפוי לקרוא "אל, נצור את המלך!".

המלך צ'ארלס במעמד ההכתרה, צילום: Getty Images

השלב הבא הוא השבועה: צ'ארלס יישבע לשמור על החוק ולהגן על כנסיית אנגליה, שהוא ראשה הפורמלי.

השלב השלישי הוא המשיחה. הגלימה הטקסית תוסר מ'צארלס והוא יתיישב בכס ההכתרה. פרגוד יסתיר את המלך מהנוכחים. הארכיבישוף מקטנרברי, הסמכות הדתית העליונה בכנסייה האנגליקנית, ימשח את ידי המלך, את חזהו ואת ראשו בשמן המשחה – זכר למשיחת מלכי ישראל בתנ"ך.

השלב הרביעי הוא ההלבשה (אינווסטיטורה): למלך יוענקו סמלי שלטונו – גלובוס הריבון, המשקף את סמכותו הדתית והמוסרית; השרביט, שמסמל עוצמה; ושרביט הריבון, מטה זהב שקצהו יונה – סמל לצדק ורחמים. בסוף השלב הזה, יניח הארכיבישוף מקנטרברי את כתר אדוארד הקדוש על ראשו של צ'ארלס. משקלו של הכתר 2.23 ק"ג, והוא משמש רק לאירועי הכתרה.

בשלב החמישי והאחרון, ההומאז' (מתן כבוד ויקר), יעזוב המלך את כס ההכתרה ויעבור לכס המלכות. לורדים יעברו בזה אחר זה ויכרעו ברך בפני המונארך.

12:40: כרכרת צ'ארלס וקמילה חלפה בקשת האדמירליות וכיכר טרפלגר - המקום שבו נערכות הפגנות נגד בית המלוכה.

הכרכרה ליד קשת האדמירליות, צילום: רויטרס

בעוד 20 דקות יתחיל טקס ההכתרה בווסטמינסטר. 

המלך פליפה והמלכה לטיסיה של ספרד בווסטמינסטר, צילום: רויטרס

12:35: בזמן שצ'ארלס וקמילה עושים את דרכם לווסטמינסטר, הדעות של הבריטים באזור כנסיית ווסטמינסטר חלוקות. "משפחתי הגיעה לפני שבעים שנה מהודו ואני מרגישה שיום כזה משלים את החיבור שלנו לבריטניה, אמרה ל"ישראל היום" מארי לי. "אני מקווה שהמלך צ'ארלס ישכיל לאחד את האומה שלנו בייחוד במצב הנוכחי". 

הנסיך הארי בווסטמינסטר. מייגן נשארה בארה"ב, צילום: אי.פי

שארלוט ואן אנגר בת ה-7 התקשתה להסתיר את ההתרגשות. "למדנו בבית הספר על הטקס, אבל סיפרו לנו שצ'ארלס ילבש את מדי הצבא שלו. במקום זה ראיתי שהוא לבש את הגלימה של סבא שלו. כנראה בגלל שהוא המלך אז מותר לו לשנות את הכללים".

קייט, הנסיכה מוויילס, מגיעה לווסטמינסטר, צילום: אי.פי

מנגד, ג'ון ברנט חושב שמדובר ביום מבוזבז. "הגעתי לכאן לשתות כוס בירה ולהירגע ובמקום זה אפשר לשמוע את החגיגות האלה מכל מקום. הייתי מעדיף שמוסד המלוכה יסתיים עם מותה של המלכה אליזבת. זה בזבוז של כסף ושייך לתקופה ארכאית".

12:20: כרכרת "יובל היהלום" יוצאת מארמון בקינגהאם אל רחוב המאל, בדרכה למנזר ווסטמינסטר. 

המלך והמלכה-רעיה בשדרות המאל, צילום: אי.פי

12:00: במנזר ווסטמינסטר מתכנסים בשעה זו כ-2,000 אורחים שהוזמנו לטקס ההכתרה עצמו.

ווסטמינסטר ערוך ומוכן, צילום: אי.פי

ישתתפו בטקס נציגי בית המלוכה, ראש ממשלת בריטניה, נציגים משני בתי הפרלמנט, וכן אורחים מ-203 מדינות וטריטוריות.

ג'יל ביידן, רעיית נשיא ארה"ב, ונכדתה פיניגן מגיעות לווסטמינסטר,

בין האורחים – כ-100 ראשי מדינה, מנהיגי קהילות וראשי ארגוני צדקה. מספר המשתתפים בהכתרת צ'ארלס יהיה קטן פי ארבעה ממספר האורחים בהכתרת אמו, אליזבת, ב-1953.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נכנסים לווסטמינסטר, צילום: אי.אף.פי

11:50: הנסיך אנדרו התקבל בקריאות בוז עת הוסע ברכב שרד אל ארמון בקינגהאם. אנדרו, אחיו של צ'ארלס, היה אחת הדמויות הבכירות ביותר ששמן עלה בפרשת ג'פרי אפשטיין. אזרחית ארה"ב בשם וירג'יניה ג'ופרה האשימה את אנדרו בשלושה מקרים של תקיפה מינית, עת הייתה בת 17, ואף תבעה אותו תביעה אזרחית. בתחילת 2022 הגיע אנדרו להסדר עם ג'ופרה, עת העביר לקרן הצדקה שלה תרומה בסך 12 מיליון ליש"ט והביע חרטה על קשריו עם ג'פרי אפשטיין, אך לא הודה במעשיו. למעשה, אנדרו הכחיש את האשמות ג'ופרה לאורך כל הדרך.

הנסיך אנדרו יוצא מארמון בקינגהאם. קריאות בוז, צילום: אי.אף.פי

11:45: הסקוטלנד יארד עצר "מספר משמעותי" של חשודים במספר נקודות במרכז לונדון בחשד שעמדו להפריע לטקס הכתרת המלך צ׳ארלס. ברשות החשודים נתפסו מנעולים ודפי הוראות לעשיית חבלה ברכוש ונזק פלילי.

11:30: גשם כבד מאוד החל יורד מעל מרחב הטקס.

המונים מחכים למסע המלך, למרות הגשם הכבד, צילום: אי.אף.פי

11:15: רכבו של המלך צ'ארלס הגיע לארמון.

המלך צ'ארלס מגיע עם רכבו להכתרה, צילום: Getty Images

11:10: קשר יהודי להכתרה: המלך צ’ארלס השאיל לרב הראשי חדר אמש ב-Clarence House בגלל השבת, וכך יצא שהרב למעשה לן במעון הרשמי של מלך אנגליה.

רחובות אנגליה שעות לפני ההכתרה, צילום: אי.פי

10:48: שעה קלה לפני צאת הכרכרה, עצרה המשטרה את גרהאם סמית', ראש ארגון "רפובליקה", וכן חמישה מעמיתיו שערכו הפגנה נגד בית המלוכה במסלול הנסיעה המיועד אל מנזר ווסטמינסטר. הפגנת מתנגדי המלוכה מתקיימת בכיכר טרפלגר. גם ליד ווסטמינסטר נעצרו אזרחים בשנות העשרים לחייהם כשברשותם מודעות ובכוונתם להפריע לטקס. המשטרה קיבלה סמכויות מיוחדות וזמניות ליום ההכתרה לעצירת חשודים בנוהל מהיר.

"לא המלך שלי". מתנגדי המלוכה מפגינים בכיכר טרפלגר, במסלול הנסיעה של צ'ארלס וקמילה., צילום: רויטרס

אירועי ההכתרה יתחילו בשעה 12:20 (שעון ישראל), כאשר כרכרת "יובל היהלום" ובה צ'ארלס וקמילה תצא מארמון בקינגהאם למנזר ווסטמינסטר. הנסיעה צפויה לארוך 40 דקות בדיוק, כך שבשעה 13:00 צפויים להיכנס הזוג המלכותי אל המנזר, וטקס ההכתרה, הדתי מעיקרו, יתחיל. בשיאו, יימשח צ'ארלס למלכות בשמן זית, שקודש בכנסיית הקבר, אולם דווקא החלק הזה של האירוע יתבצע מאחורי פרגוד, הרחק מעיני האורחים במנזר ומיליוני הצופים בעולם.

מהלך טקס ההכתרה, צילום: ללא קרדיט

להכתרת צ'ארלס הוזמנו הפעם כ-2,000 אורחים - רבע מהכמות שהוזמנה לטקס שבו הונח הכתר של אדוארד הקדוש על ראש אמו, אליזבת. גם מסלול המסע קוצר משמעותית כצעד אחד מני רבים לחיסכון בעלויות, אולם בבריטניה נשמעו גם בסוף השבוע הזה קולות רבים, שביקרו את בזבוז כספי הציבור על בית המלוכה - ודאי בצוק עתים כלכלי שבו מצויה הממלכה.

שניים ממעריצי בית המלוכה מחכים, צילום: רויטרס

מכל מקום, בתום הטקס ישובו בני הזוג אל בקינגהאם לקראת הופעתם במרפסת בפני הקהל שיתאסף ברחבה שלפני הארמון, ויצדיעו למטס המסורתי.

השתתף בהכנת הידיעה דוד ברון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו