מלוני: "האיטלקים שלחו מסר ברור - הם רוצים ממשלת ימין"

בנאום הניצחון ביקשה ראשת המפלגה "אחי איטליה" לסכל כל ניסיון של נשיא איטליה להימנע מהטלת הרכבת הממשלה האיטלקית הבאה עליה • ״צריך להבין את האחריות שהטילו עלינו מיליוני איטלקים, וחשוב להבין שעלינו למשול למען כל האיטלקים"

מלוני, ראש "אחי איטליה", צילום: GettyImages

המנצחת בבחירות באיטליה, מנהיגת מפלגת ״אחי איטליה״ הימנית-לאומית, ג׳ורג׳יה מלוני, הצהירה לפנות בוקר (שני) כי הבוחרים האיטלקים שיגרו בהצבעתם מסר ברור בעד הקמתה של ממשלת ימין בראשות מפלגת ״אחי איטליה״. באמירה זו היא ביקשה לסכל כל ניסיון של נשיא איטליה להימנע מהטלת הרכבת הממשלה האיטלקית הבאה עליה.

״זה רגע האחריות״, אמרה מלוני בנאום ניצחון רגוע, בו ביקשה מאוהדיה להמתין לתוצאות הסופיות של ספירת קולות הבוחרים, הנמשכת בשעות אלו. ״צריך להבין את האחריות שהטילו עלינו מיליוני איטלקים, וחשוב להבין שעלינו למשול למען כל האיטלקים. הוכחנו שהבלתי אפשרי, אפשרי״.

נאום הניצחון, מלוני, צילום: רויטרס

בציוץ שפרסמה בטוויטר כתבה מלוני: ״היום עשינו היסטוריה. הניצחון הזה מוקדש לכל הפעילים, המנהיגים, התומכים ולכל מי שתרם בשנים האחרונות להגשמת החלום שלנו. לא נבגוד באמון שלכם. אנחנו מוכנים לפעול לתחייתה של איטליה״.

הישג אלקטורלי

לפי תוצאות ראשונות של ההצבעה ומדגמי הטלוויזיה שפורסמו עם סגירת הקלפיות בחצות שעון ישראל, זכתה מפלגת ״אחי איטליה״ הפוסט-פשיסטית בכ-26% מכלל קולות המצביעים. בבחירות הקודמות לפני ארבע שנים היא קיבלה 4% בלבד. הישגה האלקטורלי של המפלגה בא בעיקר על חשבונה של שותפתה לקואליציית הימין-מרכז, מפלגת ״ליגה״ של מתאו סלביני, שצנחה מ-17% בבחירות הקודמות ל-9-10% בבחירות אתמול. השותפה הבכירה השלישית בקורליציה, מפלגת ״פורצה איטליה״ של רה״מ לשעבר המיליארדר וטייקון התקשורת סילביו ברלוסקוני נחלשה גם היא.

מלוני, ראש "אחי איטליה", מצביעה. צפויה להפוך לאישה הראשונה בראשות ממשלת איטליה, צילום: אי.אף.פי

לפי ספירת הקולות הנוכחית קואליציית הימין קיבלה כ-43% מכלל קולות הבוחרים וככל הנראה תהיה בעלת רוב מוחלט בשני בתי הנבחרים - הפרלמנט והסנאט. קואליציית השמאל בראשות הסוציאל-דמוקרטים צפויה לקבל כ-26%. מפלגת השמאל הפופוליסטי ״חמישה כוכבים״, שזכתה בבחירות לפני ארבע שנים, קיבלה כ-15% ומפלגת המרכז בהנהגת שני פורשים בכירים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית קיבלה כ-8%. מנהיג מפלגת ״חמישה כוכבים״, רה״מ לשעבר, ג׳יוזפה קונטה, האשים את הנהגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית באחריות לניצחון הימין. אחוז ההצבעה היה נמוך ביותר: 63% לעומת כ-72% לפני ארבע שנים.

יריבתה הראשית של ״אחי איטליה״, ״המפלגה הדמוקרטית״ הסוציאל-דמוקרטית, הודתה בתבוסתה בבחירות. ״זה יום עצוב עבור ארצנו״, אמרה דבורה סרצ׳יאני, יו״ר ראש סיעת המפלגה בפרלמנט היוצא.

מפלגות ימין ריבוני במדינות האיחוד האירופי מיהרו לברך את ״אחי איטליה״ ואת קואליציית הימין האיטלקית על נצחונה בבחירות. יועץ בכיר של רמ״מ הונגריה ויקטור אורבן, צייץ: ״בזמנים קשים אלו אנחנו זקוקים יותר מתמיר לחברים שחולקים חזון משותף וגישה משותפת לאתגרים שעומדים בפני אירופה״. ג׳ורדן ברדלה, יו״ר מפלגת ״הכינוס הלאומי״ של מארין לה פן בצרפת, כתב: ״האיטלקים נתנו שיעור בצניעות לאיחוד האירופי שניסה להכתיב להם במי לבחור. איומים לא יכולים לעצור את הדמוקרטיה: עמי אירופה מרימים את הראש ולוקחים את גורלם בידיהם״. ברגלה התייחס לדברים שהשמיעה ערב הבחירות נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר לאיין, שציינה כי בידי האיחוד האירופי יש אמצעים אם איטליה תפנה לכיוון הלא נכון. מפלגת הימין הלאומי בספרד, ״ווקס״, הגיבה על תוצאות הבחירות באומרה שאיטליה משגרת מסר של אירופה חדשה, אירופה של אומות חופשיות ריבוניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר