קנצלר אוסטריה לשעבר פורש מהפוליטיקה: "הרגשתי שעורכים ציד נגדי"

קורץ בן ה-35 שלפני ארבע שנים הפך לראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות אוסטריה והאיחוד האירופי, היה ידיד גדול של ישראל • לאחרונה התפטר מתפקיד הקנצלר בגלל חשד לשחיתות ועכשיו גם יפרוש כליל מהפוליטיקה

הקנצלר לשעבר סבסטיאן קורץ מודיע על פרישתו, צילום: Reuters/Lisi Niesner

סבסטיאן קורץ, שפרש לפני כחודשיים מתפקידו כקנצלר אוסטריה לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשימוש בכספי ציבור להשגת סיקור אוהד בתקשורת, הכריז אתמול על פרישתו המוחלטת מהפוליטיקה. קורץ, בן ה-35 שלפני ארבע שנים הפך לראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות אוסטריה והאיחוד האירופי, היה ידיד גדול של ישראל, הידק מאוד את היחסים בין שתי המדינות בתחומים רבים, פעל נגד החלטות אנטי-ישראליות באיחוד האירופי ובמוסדות האו״ם, היה קרוב מאוד לקהילה היהודית האוסטרית ויזם את הקמת ״אנדרטת השמות״ בה מונצחים כל יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה, אשר נחנכה בתחילת החודש. לקורץ הייתה גם מערכת יחסים קרובה מאוד עם רה״מ לשעבר, בנימין נתניהו, שהתהדקה עוד יותר בשלביו הראשונים של משבר הקורונה.

קורץ, הטוען שההאשמות נגדו מופרכות לחלוטין ומבטיח לטהר את שמו, המשיך לכהן לאחר פרישתו ממשרת הקנצלר כראש מפלגת העם השמרנית וראש סיעתה בפרלמנט האוסטרי וכי פרישתו היא זמנית בלבד. הנימוק העיקרי להחלטתו כעת לפרוש גם מתפקידים אלו הוא לידת ילדו הראשון ביום שבת האחרון. ״השבועות האחרונים היו לא קלים״, הצהיר קורץ במסיבת עיתונאים קצרה שערך בווינה, ״בימים האחרונים שהיו יפים הבנתי שיש הרבה דברים מחוץ לפוליטיקה. עם זאת, קורץ הבהיר גם שהחלטתו לפרוש מהפוליטיקה קשורה להשלכות החקירה המתנהלת נגדו: ״עשיתי את עבודתי ב-100% של התלהבות ושמחה. אך בשבועות האחרונים ההתלהבות פחתה. תפיסתי הייתה שפוליטיקה היא תחרות בין הרעיונות הטובים ביותר. אבל, עבורי הפוליטיקה הפכה לאחרונה להאשמות ולחקירות. אני יודע מראשי ממשלות זרים, שזה דבר שהפך לרגיל, אך זה גוזל אנרגיה והנמיך את להבת ההתלהבות שלי״.

קורץ הבהיר שהוא ״לא קדוש, ולא פושע, [אלא] אדם עם חולשות ומעלות״ והוסיף: ״אני לא רוצה לטעון שלא עשיתי טעויות״. עם זאת, הוא ציין שהוא ממתין ליום שבו יוכל להוכיח בהית המשפט שכל ההאשמות נגדו אינן נכונות. קורץ, שהתמנה לתפקידים בממשלה מטעם הממשלה השמרנים כבר בהיותו בן 24, כיהן כמזכיר מדינה כשר חוץ וכקנצלר, הודה על הזכות לשרת את ארצו והביע תקווה שהצליח להעלות את אוסטריה על הדרך הנכונה בתפקידיו השונים. הוא הדגיש שמעולם לא הסתיר את עמדותיו, בכלל בסוגיית עצירת ההגירה לאוסטריה, ורמז לכך שעמדות אלו גרמו לכך שהוא ואנשי צוותו סבלו מרדיפה פוליטית וספגו ביקורת יומיומית. קורץ הדגיש בנאומו שהתמודדות עם עברה של אוסטריה בתקופת השואה ומאמץ לשפר את הקשרים עם ישראל היו בין הנושאים העיקריים שעמדו בלב פעילותו כקנצלר.

את מקומו של קורץ בראש מפלגת העם יתפוס שר הפנים הנוכחי, קארל נהאמר, בן ה-49, שימונה קרוב לוודאי כקנצלר חדש במקומו של מחליפו של קורץ, אלכסנדר שאלנברג. שאלנברג, לאחר תקופת כהונה קצרה ביותר של שבעה שבועות יחזור להיות שר חוץ. שותפתה הקואליציונית של השמרנים, מפלגת ״הירוקים״, הביעה את הסכמתה לחילופי הגברי בראשות הממשלה, שימנעו בחירות חדשות. עם זאת, מפלגות האופוזיציה קראו מצדן להפסיק את ״תיאטרון הבובות הפוליטי״ וללכת לבחירות חדשות, כדי שהעם יכריע מי אמור לעמוד בראשות הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר