בחירות לתפקיד מזכ"ל האו"ם: אנטוניו גוטרש צפוי להיבחר לכהונה שנייה

ההצבעה היא הליך סמלי, מכיוון שגוטרש הוא המועמד היחיד • בחמש שנים הקרובות בתפקיד הוא צפוי להחזיר את האמון שנשחק בין הציבור לארגון האומות המיוחדות בעקבות נגיף הקורונה

מזכ"ל האו"ם, צילום: רויטרס

ההצבעה הסופית לתפקיד מזכ"ל האו"ם תערך ביום שישי, אך התוצאה די צפויה. לאחר שקיבל את ברכת הדרך מצד המדינות החברות במועצת הביטחון, מזכ"ל האו"ם הנוכחי אנטוניו גוטרש (76) צפוי לכהן בפעם השנייה כמזכיר הכללי של ארגון האומות המאוחדות.

מדובר בתהליך סמלי ברובו, מכיוון שגוטרש הוא המועמד היחידי. בחמש שנים הקרובות הוא צפוי להתרכז סביב ארגון מחדש של העולם, עם שיתוף הפעולה של המדינות החברות ולהתכונן ל"יום שאחרי" המגיפה. כזכור, האו"ם שתחתיה פועל ארגון הבריאות העולמי, ספגה ביקורת רבה מאז התפרצות נגיף הקורונה בעולם על ניהולה, לכן סביר כי ינסה לפעול להחזרת האמון שנשחק.

במהלך סיבוב הלחימה האחרון בין ישראל לחמאס מזכ"ל האו"ם היה מוטרד מאוד ואמר: "אני מזועזע מההפצצות האוויריות והארטילריות של צה"ל בעזה". במקביל גינה את ירי הטילים של חמאס מהרצועה.

גוטרש הוא יליד ליסבון, בירת פורטוגל, היה לראש הממשלה של המדינה מטעם המפלגה הסוציאליסטית. בנוסף, היה נשיאה של האינטרנציונל הסוציאליסטי, ארגון הגג של המפלגות הסוציאל-דמוקרטיות, לאחר מכן עמד בראש הנציבות העליונה של האומות המאוחדות לפליטים. ב-2016 נבחר לכהונה ראשונה לתפקיד מזכ"ל האו"ם. כהונתו הנוספת והאחרונה תחל בראשון לינואר 2022 עד ה-31 בדצמבר של 2026.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר