לאחר רעידת אדמה בעוצמה של 7.6: חשש לצונאמי גדול ביפן

שנת 2024 נפתחת באירוע דרמטי ביפן • רעידת אדמה עוצמתית פקדה את חופי העיר ווג'ימה ובצפון המדינה החלו גלי צונאמי שעתידים להגיע לגובה של כחמישה מטרים • דובר הממשלה מזהיר: "יש להתכונן לרעידות אדמה נוספות"

7.5 בסולם ריכטר. רעידת היום הראשון של שנת 2024 ביפן. צילום: רויטרס

צונאמי בגובה של מטר ו-20 סנטימטר הגיע לחוף של העיר וג'ימה במחוז ישיקאווה. עשרות אלפים פונו מבתיהם ברחבי המחוז ותיעוד שהופץ ברשתות נרא נזק עצום שגורמים גלי צונמי אדירים בעיירות לאורך החוף. 

הצונאמי מגיע לאחר רעידת אדמה בעוצמה של 7.6, כאשר הסוכנות המטאורולוגית של יפן יצאה באזהרה שהחל "צונאמי גדול" בחוף המערבי במדינה, הצפוי להגיע עד לגובה של כחמישה מטרים. נכון לשעה זו, עשרות אלפי בתים מנותקים מחשמל.

גם צפון קוריאה הורתה על פינוי של חלקים מחופה המזרחי מחשש לגלי צונאמי. רוסיה הורתה על פינוי אזרחים באי סחלין, שנמצא מצפון ליפן, גם כן מחשש להגעה של גלי צונמי. גם בדרום קוריאה פונו כמה יישובים במחוזות לאורך החוף המזרחי במדינה. 

רעידת האדמה עצמה גרמה לנזקים כבדים בצפון יפן וגולשים העלו לרשת תמונו תשל בתים שרסו לגמרי מעוצמת הרעש. עם זאת, נראה כי ברוב המקומות גלי הצונאמי לא עברו את חומות הים שמגנות על ערי החוף והגלים לא גרמו לנזק משמעותי. עד כה לא נתקבלו דיווחים על נפגעים רבים בנפש. 

לפי עדכוני רשתות יפניות מקומיות, מאז הרעידה העוצמתית התרחשו כבר כמה רעידות משנה בעוצמות משתנות, ובמקביל גלי צונאמי נמוכים בגובה של פחות ממטר החלו להיווצר כבר בכמה מוקדים, בהם גם בחופי העיר ווג'ימה ובמחוז טויאמה.

תיעוד:

למרבה הצער, נושא רעידות האדמה והצונאמי לא חדש ליפנים. בחודשים הקרובים ימלאו 13 שנה ל"אסון פוקושימה", רעידת האדמה בעוצמה 9 והצונאמי בעקבותיו, שהתרחשו בשנת 2011 והובילו, בין היתר, לאסון גרעיני שהביא לכך שמאות אלפי בני אדם שגרים באזור תחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דאיצ'י נאלצו להתפנות בגלל סכנת הקרינה.

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר