רמטכ״ל צבא פולין: ״מניסיוני האישי לישראל יש מערכות צבאיות מהטובות בעולם״

״ההרתעה היא הערובה הטובה ביותר נגד מתקפה רוסית, וההרתעה הטובה ביותר היא שמירת אחדות השורה בנאט״ו ושיגור מסר של נחישות למוסקבה", אומר וויסוואב קוקוואה ל"ישראל היום" • לדבריו, רוסיה ממוקדת בפירוק הברית, ו"מבינה רק כוח"

כוחות הצבא הפולני בטקס השנה לזכר הניצחון על הצבא האדום ב-1920. צילום: רויטרס / Kacper Pempel

לוויסוואב קוקוואה, שבפברואר האחרון מונה כרמטכ״ל צבא פולין, אין כל ספק שרוסיה ממתינה לנסיבות המתאימות כדי להרחיב את המלחמה באוקראינה ולתקוף את אחת מחברות נאט״ו. ״ברגע שהרוסים יגיעו למסקנה, שמתקפה כזו על אחת מחברות נאט״ו תביא להתפוררות האחדות של הברית המערבית הם מיד יעשו זאת״, אומר קוקוואה במפגש עם משלחת עיתונאים מערביים בוורשה. ״ההרתעה היא הערובה הטובה ביותר נגד מתקפה כזו, וההרתעה הטובה ביותר היא שמירת אחדות השורה בנאט״ו ושיגור מסר של נחישות למוסקבה. חשוב מאוד להבין את המנטליות הרוסית, השונה מאוד מזו של הדמוקרטיות המערביות. הנושא העיקרי שמעסיק את הרוסים הוא פירוק אחדות נאט״ו. הרוסים מבינים רק את שפת הכוח וצריך לענות להם רק בשפה הזו. נאיבי לחשוב שאנחנו נוכל לשנות את דרך החשיבה שלהם למתורבתת יותר״.

הרמטכל הפולני וויסוואב קוקוואה, צילום: אלדד בק

אחת ממדינות נאט״ו המאוימות ע״י רוסיה היא פולין. להערכת הרמטכ״ל הפולני, צבא פולין מוכן להילחם למרות המחסור הציוד צבאי, שנוצר מאספקת ציוד לחימה לאוקראינה בכלל זה מאות טנקים ונגמ״שים. עם זאת, תפיסת ההגנה הפולנית בנויה על גישה אזורית ולכן, לדבריו, לאוקראינים אסור להפסיד במלחמה ופולין עושה כמיטב יכולתה לסייע למאמץ המלחמתי האוקראיני. ״הדבר החשוב ביותר שאנחנו מבצעים זו האצת לימוד הלקחים מהמתרחש בשטח ויישום הלקחים הללו באופן ישיר באימון החיילים האוקראינים. קיצרנו את הזמן בין איסוף המידע משדה הלחימה ליישום מבצעי של הלקחים״.

הגנרל קוקוואה, מדגיש שהצבא הפולני עובר תהליך של ארגון מחדש מהיר. לדבריו, הנכונות בקרב הצעירים הפולנים להתגייס לצבא גברה באופן משמעותי בשנתיים האחרונות, באופן שהתשתיות הצבאיות הקיימות מתקשות לספק את מספר המתגייסים הגובר. צבאה של פולין מונה כיום 175,000 חיילים. צבא פולין פועל להתאים את התשתיות הקיימות לצרכים, להצטייד במערכות נשק שיבטיחו את קיומו של כוח אש מאסיבי ומחפש ״גורם משנה כללי משחק״ שיאפשר לפולין להתמודד עם הנחיתות המספרית של צבאה מול צבא רוסיה. ״קרוב לוודאי שהאלמנט הזה יהיה פיתוח וייצור של מל״טים, מאחר שאנחנו רואים שרוב הפגיעות בטנקים שהעברנו לאוקראינה נגרמו ע״י מל״טים רוסיים, ולכן אנחנו מחפשים גם אמצעי לחימה אנטי-מל״טים יעילים״.

במסגרת ההצטיידות הצבאית, נשאלת השאלה האם פולין תצטרף למדינות אירופיות אחרות, שרכשו מערכות הגנה ישראליות מתקדמות. קוקוואה מבהיר שהאחריות על החלטות הרכש הצבאי אינה נתונה בידיו, עם זאת הוא מדגיש: ״לישראל יש מערכות צבאיות מהטובות בעולם. דוגמאות לכך היא מערכת הרק״מ 'דורבן' שבה אנחנו משתמשים והמזל״טים מדגם 'אורביטר'. מנסיוני האישי, המערכות הישראליות הן מהטובות בעולם. אנחנו מעריכים אותן מאוד״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר