סכר קרס, אלפים פונו: הכאוס מהגשמים החריגים בנורבגיה מחריף מרגע לרגע

סופת "האנס" הביאה את השיטפונות הקשים ביותר שידעה המדינה הסקנדינבית מזה עשרות שנים, שנגרמו משילוב של שני שקעים ברומטרים ממזרח • הנהר הגדול במדינה עלה על גדותיו סמוך לסכר, והוביל את הרשויות לפעול לפיצוץ מבוקר בגלל שמנגנון החירום כשל - אך בינתיים המים כבר פרצו אותו

הסכר שנפרץ בנורבגיה, השבוע, 9 באוגוסט . צילום: Cornelius Poppe / רויטרס

השיטפונות הקשים בנורבגיה בגלל הסופה "האנס" לא מרפים: אף שהגשם כבר חדל לרדת, החזאים צופים עוד מספר ימים קשים, אחרי שכבר למעלה מ-4,000 איש פונו, רובם מאזור שנמצא צפון מערב לבירה אוסלו.

מדובר בגשמים הקשים ביותר שידעה המדינה הסקנדינבית מזה עשרות שנים, ועדות לך היא שמפלס אחד הנהרות עלה על גדותיו ומרוב לחץ הצליח לפרוץ סכר לייצור חשמל. גם רכבת בשבדיה הסמוכה ירדה מהפסים בגלל המים שהציפו את המסילה. 

הסופה "האנס" גרמה לשיטפונות קשים בנורבגיה / צילום: רשתות חברתיות

החשש העיקרי שגדות הנהרות יעלו עוד יותר ויובילו לפינוי ים של עוד אלפי אנשים ולנזק אסטרונומי, ובחלק מהמחזות הסוריאליסטים ניתן לראות בתים צפים בתוך נהר. כאמור, הגשם, שירד בעיקר במזרח, הפסיק, אך עכשיו נראה כי בימים הקרובים המים יזרמו לאזורי החווף במערב. מדובר במקרה חריג שבו שני שקעים ברומטרים למעשה השתלבו זה לתוך זה ממזרח לנורבגיה, שם בדרך כלל אין גשמים כאלו, ואז החלו לנוע ביחד אל תוך נורבגיה כשהם מפילים כמויות ענקיות של גשם. 

בנוסף, חלק ניכר מהמדינה למעשה מושבת בגלל מפולות הבוץ שהרסו את אספקת החשמל במדינה ושיבשו את התחבורה הציבורית. 

"יהיו הצפות לפחות לעוד כמה ימים", אמרה החזאית של המכון המטאורולוגי הלאומי. 

כאמור, אחד הסכרים המרכזיים לייצור חשמל במדינה, בעיירה -Braskereidfoss, לא שרד בשטפונות וחלק ממנו קרס בגלל המים של הנהר הגדול ביותר במדינה שעלו על גדותיו. בהתחלה חשבו הרשויות לפוצץ אותו באופן מבוקר כדי למנוע הצפה מאסיבית של הישובים במורד הנהר, אך הטבע עשה את שלו ולא הספיקו. 

עוד עולה כי מנגנון החירום שהיה אמור לשחרר באופן אוטומטי חלק מהשסתומים השונים בסכר ובכך לאפשר זרימה של חלק מהמים ולמנוע לחץ כה מאסיבי לא פעלו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר