מסמכי הקורונה הודלפו: "הצבא הסיני פעל במעבדה בווהאן כדי ליצור נגיף מיוחד"

ה"סנדיי טיימס" קיבל לידיו מאות תכתובות ומחקרים פנימיים של עובדים במכון הווירולוגי בעיר ווהאן, המוקד הראשוני של המגיפה • בין היתר עולה כי נערכו ניסויים מסוכנים על נגיף חדש שהתגלה במכרות סיניים כבר בשנת 2016 שגרם למקרי מוות חריגים, והצבא החל לנצל את היכולות שלו

צוותים רפואיים בבייג'ינג במהלך מגיפת הקורונה. צילום: AP Photo/Ng Han Guan

תכתובות פנימיות שהגיעו לידי ה"סנדיי טיימס" הבריטי חושפות כי במעבדה בעיר בווהאן שבסין, שבה פרצה מגפת הקורונה, פעל הצבא הסיני במטרה ליצור נשק ביולוגי מנגיף שאותר במכרות בסין, שדומה מאוד לנגיף הקורונה שבסופו של דבר פרץ לעולם. 

סין: מיליונים בסגר בעיר שיאן בגלל מגפת הקורונה // רויטרס

בפרסום היום (ראשון) בעיתון הבריטי, שהתבסס על חקירה של מאות מסמכים שהודלפו לחוקרים אמריקניים - כולל תכתובות שהוגדרו כמסווגות בסיווג "סודי ביותר" - עולה כי נערכו ניסויים סודיים במעבדה על-ידי מדענים סיניים בשיתוף פעולה עם הצבא הסיני, שאף מימן אותם, כדי להשיג באמצעותם נשק ביולוגי. 

העיתון בדק את המסמכים האלו, כולל תכתובות בין מדענים ודו"חות על הניסויים שלהם, לצד מיילים ששלחו זה לזה, וגם חקר את החוקרים את האמריקנים של מחלקת המדינה שניסו להתחקות אחר מקור המגפה. 

בחקירה עולה שבמכון הווירולוגי, שהיה אמון על מציאת המקור של נגיף ה-SARS שהתפרץ בשנת 2003, קיבל לידיו מימון אמריקני דרך קרן צדקה בניו יורק, ואף השיג שיתוף פעולה מצד המדען המוביל בתחום משפחת נגיפי הקורונה בארה"ב. 

בין היתר המכון ביצע ניסויים מסוכנים במשפחת הנגיפים הזאת על-ידי איסוף נגיפים שנמצאו בתוך מערות עטלפים בדרום סין, אך בשנת 2016, כאשר התגלה זן חדש של נגיף מהסוג הזה שגרם למקרי מוות מסתוריים, המכון הפסיק לפרסם את ממצאיו. 

מדובר בזן החדש של נגיף ממשפחת הקורונה - שבדיעבד מסתבר שהוא קשור באופן ישיר לנגיף שבסופו של דבר התפרץ בסוף 2019. במקום לפרסם את דבר קיומו, העבירו את הנגיף למכון ושם החלו המדענים והצבא בניסויים המסווגים, ולטענת החוקרים האמריקנים ששוחחו עם העיתון, המטרה שלהם הייתה להפוך אותו לנשק ביולוגי ולעשות אותו עוד יותר מדבק לבני אדם - וכך נוצר הנגיף שבסופו של דבר שינה את ההיסטוריה. 

במסמכים עולה כי המכון אף החל לפתח חיסון עוד לפני פרוץ המגיפה, ייתכן מתוך הבנה כי הנגיף עשוי לשנות את מצב הבריאות העולמי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר