בדרך לחתונה עוצרים לשערורייה: הנישואים שמטלטלים את ירדן

יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה מתחתן עם בחירת לבו רג'ווה, בת למשפחה אמידה ומשפיעה מאוד בערב הסעודית • בירדן מודאגים מהפיכה למדינת חסות של ריאד - ובאופוזיציה קוראים לשחרר את יורש העצר לשעבר חמזה, שנותר במעצר בית

המלך עבדאללה, הנסיך חוסיין וכלתו רג'ווה, והמלכה רניה. צילום: רויטרס

רגע לפני חתונתם היום (חמישי), נדמה שהשערוריות סביב יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה ובחירת ליבו רג'ווה א־סייף נולדות ומתרבות חדשות לבקרים.

שבוע לפני החתונה, שתיערך ברבת עמון, בסרדיניה שבים התיכון התעורר גל שמועות סביב מבנה גרנדיוזי שהוקם לחוף הים באחד האיים הסמוכים. המבנה הסעיר את הדמיון של המקומיים, שטענו כי נועד לשמש לאפטר פארטי של הזוג המלכותי.

פוסטר ענק עם חוסיין ורג'ווה על בניין ברבת עמון, היום, צילום: אי.פי

פעילי איכות סביבה מיהרו לדרוש בדיקה, ובאופוזיציה הירדנית זעמו. "זו שערורייה, העם שילם מיליונים כדי שהאורחים יחגגו שם", טען בלהט פעיל האופוזיציה מודאר זרהאן. חרף הכותרות בעיתונות האיטלקית, בית המלוכה הכחיש שיתקיים אירוע נוסף מטעמו.

מוצאה של הכלה הטרייה הוא מקור לתהיות אחרות. הזוג התארס בקיץ שעבר בטקס צנוע יחסית בבית משפחת הכלה בריאד. רג'ווה היא מהנדסת שעבדה בעבר בלוס אנג'לס, והצעירה מבין ארבעת ילדיו של איש העסקים הסעודי ח'אלד א־סייף, ראש חברת בנייה גדולה. אמה היא בת למשפחת א־סודיירי, שגם אמו של סלמאן מלך סעודיה מוצאה ממנה. מדובר באחת המשפחות החזקות במדינה.

חוסיין ורג'ווה בפורטרט רשמי, צילום: רויטרס

לדברי חוסיין בן עבדאללה, ההיכרות ביניהם היתה רגילה למדי, ללא שמץ של פוליטיקה. חברה שלו ללימודים הכירה ביניהם ובאחד הימים הוא החליט לשאול מה שלומה. אך יש מי שמודאגים מכך שבצעד זה, האליטה הסעודית משיגה לעצמה דריסת רגל בממלכה, שהפכה בעיניהם למעין מדינת חסות של המעצמה הערבית המתהווה. בהקשר זה, בכיר ירדני לשעבר קונן בפני ה"אקונומיסט": "אנחנו הופכים ללא רלוונטיים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם מלך ירדן, עבדאללה השני, בועידת האקלים בשארם א- שייח׳ // צילום ארכיון: חיים צח/ לע״מ

על החתונה מעיב גם גורלו של הנסיך חמזה בן חוסיין, יורש העצר לשעבר של עבדאללה ואחיו למחצה. במשך שנתיים נמצא חמזה במעצר בית בלתי רשמי בגלל חשד לתכנון הפיכה. ארגוני זכויות אדם קוראים בעת האחרונה לרשויות לשחרר את חמזה ואת בני משפחתו, לאור העובדה שלא הוגש נגדו עדיין כתב אישום.

"המעצר של הנסיך הוא לעג לצדק", הזהירו בארגון האופוזיציוני DAWN שפועל מוושינגטון. "מאכזב שממשל ביידן עשה כה מעט כדי ללחוץ על המלך עבדאללה". מקורות מסרו לארגון כי חמזה ובני משפחתו עדיין מוחזקים בחלק המערבי של רבת עמון ללא חיבור לאמצעי תקשורת. אך חסידיו של חמזה לא דורשים רק את שחרורו, אלא רואים בו את יורש העצר הלגיטימי, שיכול להוביל למונרכיה חוקתית.

מכל מקום, משפחת המלוכה הירדנית שומרת על פאסון לקראת החתונה ומשדרת אחדות. המשפחה הרעיפה שבחים על רג'ווה, ואילו הנסיך חסן בן טלאל - דודו של המלך עבדאללה - הפליג בברכותיו לזוג הצעיר. "חוסיין ורג'ווה, אני מבקש מאללה שייתן לכם חיים מלאי חיבה, רחמים ועושר", אמר.

רגע אחרי שיתחתן בארמון זהראן שברבת עמון, יורש העצר הנוכחי חוסיין יתחיל במשימה הקשה באמת: להוכיח שבית המלוכה עדיין נחוץ בעשורים הקרובים. ירדן איננה בריטניה, והמתיחות בין השבטים הירדניים לאוכלוסייה הפלשתינית הולכת ומסלימה.

על פני הדברים, היותו של חוסיין חצי פלשתיני מצד אימו עשויה לסייע לו. הוא בעצמו דואג להדגיש שמבחינתו מסגד אל־אקצא הוא "קו אדום". מנגד, מרחף עליו האיום שבניגוד לאביו הוא ייזכר דווקא כמלך האחרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר