יש לכם 50 מיליון דולר פנויים? התנ"ך העתיק בעולם עומד למכירה

"קודקס ששון", שחובר לפני 1,100 שנה, צפוי להפוך למסמך היקר בהיסטוריה • מכיל כ-400 עמודים, למעט עשרת הפרקים הראשונים של בראשית • "הפעם הראשונה שהטקסט מופיע בצורה שבה אנחנו יכולים באמת לקרוא ולהבין אותה"

"קודקס ששון". מחזיק כמעט 400 עמודים , צילום: רויטרס

תנ"ך בן 1,100 שנה יעמוד למכירה פומבית במאי הקרוב, ואם אכן יגיע על פי ההערכות למחיר של 50 מיליון דולר, יהפוך למסמך ההיסטורי היקר אי פעם.

מדובר ב"קודקס ששון", שחובר במאה התשיעית בסוריה או בארץ ישראל. הוא מכיל כ-400 עמודים ונחשב לגשר שבין מגילות ים המלח לגרסה המקובלת היום של התנ"ך. "מדובר באבן דרך של ההיסטוריה האנושית", אמר ריצ'רד אוסטין, ראש חטיבת ספרים וכתבי יד של סות'בי.

"טקסט שאנחנו יכולים לקרוא ולהבין", צילום: אי.פי

אחרי שהחליף ידיים כמה פעמים, נשאר הקודקס בבית כנסת בצפון מזרח סוריה, שנהרס במאה ה-13. אחר כך נעלם לכ-600 שנה, עד שאותר ב-1929.

 

"הוא מחשמל", אמרה ל"ניו יורק טיימס" שרון ליברמן מינץ, היועצת הבכירה של סות'בי בתחום היודאיקה, "הספר הזה הוא למעשה הפעם הראשונה שהטקסט מופיע בצורה שבה אנחנו יכולים באמת לקרוא ולהבין אותה". הקודקס מכיל את כל 24 ספרי התנ"ך, למעט עשרת הפרקים הראשונים של בראשית.

דוד סלימאן ששון. בנה את האוסף הפרטי הגדול ביותר של פריטי יודאיקה,

השם "קודקס ששון" נגזר מבעלותו הקודמת של הספר: דוד סלימאן ששון (1942-1880), אספן וחוקר בריטי יליד בגדד, שבנה את האוסף הפרטי החשוב ביותר של כתבי יד יהודיים במאה ה-20. הבעלים הנוכחי של הספר הוא יעקב (ז'אקי) ספרא, איש עסקים יהודי ובן למשפחת הבנקאים ספרא.

ב-2021 שילם המיליארד קן גריפין 43.2 מיליון דולר עבור העותק הראשון של חוקת ארה"ב. ב-1994 שילם ביל גייטס 30.8 מיליון דולר עבור "קודקס לסטר" – אוסף כתבים מדעיים שהכיל ציורים של לאונרדו דה וינצ'י.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר