הרוסים מנסים להסתיר: טילים פגעו בגשר קרים, לא צפויה תגובה גרעינית

הפגיעה בגשר קרים היא פגיעה בלב היוקרה הרוסית על כן הם מנסים לחזק את הטענה בדבר פיצוץ משאית תופת • הסירטונים והבידוק בכניסה לגשר מטילים טענה זו בספק ומביכים את מוסקבה שהבטיחה שאפילו זבוב לא יוכל לעבור שם ונאלצה לוותר על מיתוס נוסף • היכן הייתה מערכת S-400 המהוללת?

תיעוד פיצוץ הגשר, צילום: איי.אף.פי

יותר מהנזק הצבאי-לוגיסטי, הפגיעה בגשר קרים היא מכה פוליטית-תדמיתית לרוסיה. כי מהבחינה הצבאית-לוגיסטית, התעבורה אכן תקטן פי שניים לזמן מסוים. איננו יודעים גם מתי תחודש תנועת הרכבות. אבל מבחינה פוליטית, הפיצוץ יכול אפילו להביא לשבר ברוסיה, והסיבה לכך היא שהמבנה הזה הוא הדובדבן שבקפצת של סיפוח קרים. פוטין התגאה בו באופן אישי.

כיצד פגעו בו? לדעתי, מדובר בשלושה טילים לפחות שנורו לעברו. אולי מסוג "הרפון" (בצה"ל מכונה כנרית; א.ז) או בטיל שיוט "נפטון" מתוצרת אוקראינה.

תוצאות הפיצוץ בגשר קרים // רשתות חברתיות, רויטרס

הטענה בדבר פיצוץ משאית התופת לא מחזיקה, להבנתי. אי אפשר להיכנס באמצעות כלי רכב לנתיבי הגשר הזה בלי בדיקות קפדניות: בודקים מסמכים, בודקים את המטען. העניין הוא שמבחינה הנדסית, הגשר הזה סובל מחיסרון: הוא לא נטוע בתוך קרקע יציבה ולכן אינו יציב מספיק. מהסיבה הזו רוסיה מווסתת באופן תמידי את העומס על הגשר, כלומר אי אפשר לחרוג ממשקל מסוים. לכן בשתי הכניסות לגשר יש ממש מעברי גבול לכל דבר.

שנית, אם היה מדובר במשאית בלבד, היינו רואים קריסה של קטע כביש אחד בלבד. אבל אנחנו רואים בפירוש שקרסו שני קטעים. הוסיפו לכך את הפיצוץ בגשר של מסילת הברזל. מה הביא לפיצוץ שם? לא נראה שזה היה פיצוץ-משנה של הפיצוץ בגשר לכלי רכב. יש גם סרטון ממצלמת דאשבורד ברכב שנסע בגשר ותפס את הפיצוץ: שומעים בהקלטה שמשהו מתקרב לגשר, ומיד אחריו מתרחש הפיצוץ.

מסוק משתתף במאמצי הכיבוי על הגשר המחבר את רוסיה לחצי האי קרים הכבוש, צילום: אי.פי.אי

ושלישית, העובדה שרוסיה חוששת באופן קיצוני להודות באפשרות שמדובר בירי של צבא אוקראינה, רק מחזקת את ההערכה. להודות שאוקראינה פגעה בגשר – כמוהו כלירות לפוטין ברגל. הרי הם הבטיחו להגן עליו בכל העוצמות הקיימות. אחרי הפגיעה לפני כחודשיים בשדה התעופה ליד סאקי שבקרים, התחייבו במוסקבה שהגשר מוגן כל כך שאפילו אין סיכוי להתקרב אליו. אמרו שאפילו זבוב לא יוכל לעבור בו. איפה הייתה מערכת S-400 המהוללת? איפה מערכות הגנה אחרות? יוצא שעוד מיתוס רוסי קרס.

האם רוסיה תגיב בפיצוץ גרעיני? לטעמי, הסיכוי לכך קטן. פוטין חושש מהחלטות אפוקליפטיות שאין מהם חזרה. אני רואה לפי ההתנהגות שלו שפעם אחר פעם הוא מנסה להעביר את האחריות על קבוצת אנשים כלשהי. הוא מושך ומושך, עד שהמצב יהיה קריטי. לא נראה לי שהוא מוכן היום "להגיע לגיהינום או לגן עדן", כמו שהוא אמר פעם, ולכן אני סבור שהאיום בגרעין הוא יותר בלוף. המקסימום שהוא יכול לעשות כעת הוא לערוך ניסוי גרעיני באוקיינוס הארקטי.

היקף הנזק ומאמצי הכיבוי בגשר // רשתות חברתיות

מה שרוסיה עשויה לבצע כעת כתגובה, להערכתי, זה כמה מטחי טילים או מתקפה נרחבת של כטב"מים איראניים. אין לו שום דבר חדש, והוא גם לא יכול להסלים עוד יותר את המצב בחזית. אין לו אפשרות לתת פקודה לעבור למתקפה, כי אין לו במה. אנחנו מתכוננים, כמובן, למטחי טילים. אבל אפילו הנזק ממטחים כאלה יהיה קטן יותר מאשר הנזק התדמיתי שחולל הפגיעה בגשר קרים.

הכותב הוא פרשן צבאי  מקייב, קולונול במיל' באגף המבצעים של צבא אוקראינה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר