התעללות בבית ספר (אילוסטרציה). צילום: עמי שומן

התעללויות בבתי ספר לבעלי מוגבלויות: "חזר עם סימנים כחולים בכל הגוף"

זוהר שיתפה בפוסט את מה שעובר על אחיה שנמצא על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך • "הוא חסר ישע, אפילו לא יודע להגיד מי פגע בו" • את הילד של ענת (שם בדוי) נעלו במשך שעות ארוכות בחצר • "הוא צעק ' תפתחי לי, בבקשה, אני צריך לשירותים'" • משרד החינוך: "התיעוד קשה ומטריד ביותר, הנושא מצוי בטיפול המחוז והמסגרת החינוכית"

[object Object]

זוהר דרבה, בת 28 מפתח תקווה שיתפה אמש (שלישי) בפוסט שכתבה בעמוד האינסטגרם שלה את המצוקה של אחיה. "אחי נועם, בן 11, על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך מאוד, אינו מדבר כלל וחסר ישע. הוא סובל מהתעללות בבית הספר, וחוזר כל יום עם סימנים כחולים בכל הגוף. ההתנהגות שלו משתנה, והוא נראה מפוחד וחסרי אונים".

זוהר הוסיפה: "ניסינו לפנות לבית הספר - ללא מענה. ההורים שלי לא דוברים את השפה בצורה מלאה, והיחס כלפיהם מזלזל, לא משנה לאן פנינו. אני מרגישה פחד עצום, חרדה וחוסר אונים. המצב חמור ודורש התערבות מיידית. מיותר לציין שהגשתי תלונה במשטרה, מהם נמסר שזה הועבר למחלקה חסרי ישע - והדבר לא התקדם לשום מקום. אני מבקשת מכל מי שיכול - שתפו, פנו לרשויות, או הציעו עזרה מקצועית. כל תגובה, כל שיתוף, יכול להציל את אחי".

אמיצים%3A ארבעה תלמידים מספרים על החרם שעברו (ארכיון) %2F%2F צילום%3A משה בן שמחון

ל"ישראל היום" היא  מספרת כי אחיה נועם, בן 11 "מאובחן עם אוטיזם בתפקוד נמוך מאוד, והוא אינו מדבר כלל. הוא מתקשר דרך ידיים, סימנים. הוא לוקח את היד ומושך לכיוון מה שהוא צריך. גם אם יפצעו אותו בצורה הכי חמורה, הוא לא יידע לומר מי פגע בו. הוא כמו תינוק חסר ישע. נועם לא משתולל, לא מרים ידיים, לא דוחף. הוא רק לוקח את היד ומתעקש עד שהוא משיג את מה שהוא צריך. זו הדרך היחידה שלו לתקשר".

על החוויה של נועם והמשפחה במערכת החינוך היא מספרת: "אנחנו חווים בעיות עם בית הספר כבר שנתיים. אבל המכות הם עניין של חודש. הצוות מתנער מכל אחריות - 'לא ראינו, לא שמענו, לא ידענו'. אמרתי להם שזה מכות של אנשים גדולים. לא נשיכה של ילדה בכיתה. כל אדם נורמטיבי שיראה את התמונות יידע להגיד שזה מכות רציניות.

"אם אנחנו לא היינו מקלחים אותו ומחליפים לו בגדים, לא היינו יודעים על ההתעללות, כי הצוות לא טורח לדווח. הוא יושב בספה ובוכה בלי שאנחנו מבינים. רואים עליו שעבר טראומות קשות".

הסימנים על גופו של אחיה של זוהר, צילום: באדיבות המשפחה

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "התיעוד שהובא בפני המשרד קשה ומטריד ביותר. מבדיקה ראשונית עולה כי הנושא מצוי בטיפול המחוז והמסגרת החינוכית. לאור הטענות החדשות שהובאו בפני המשרד, תיפתח בדיקה מיידית ומעמיקה של נסיבות המקרה".

ממשטרת ישראל נמסר: "שוטרי מחוז מרכז פתחו אתמול בחקירת חשד לאירוע אלימות בין כותלי בית ספר בפתח תקווה, בו תועד והופץ ברשת סרטון של פגיעה בקטין".

"משטרת ישראל רואה בחומרה אירועי תקיפה, חרם ושיימינג כלפי בני נוער ובכלל, ותפעיל את כל הסמכויות והגופים הרלוונטים לשמירה על בטחונם, לצד הסברה ומיצוי הדין עם המעורבים בהתאם לסמכות בחוק", הוסיפו.

אלימות בבית הספר (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

"שלחתי אותו עם מכשיר הקלטה"

ענת (שם בדוי), שחוששת להיחשף, שיתפה את "ישראל היום": "גם בני לומד במוסד שמיועד לילדים אוטיסטים בתפקוד נמוך. בשנה שעברה הוא השתולל וסגרו אותו בחצר לבד למשך שעות. עליתי על כך לאחר שהמורה שלחה לי הודעה שהילד שלי עשה פיפי בנדנדה. אמרתי לה - 'אני מכירה את הילד שלי, הוא יודע ללכת לשירותים. האם סגרתם אותו?', היא אמרה שהיא צריכה לבדוק זאת. לאחר מכן הם הודו. על פי החוק אסור להם לעשות זאת".

ענת הוסיפה וסיפרה: למחרת שלחתי אותו עם מכשיר הקלטה לבית הספר. ממה ששמעתי, הבנתי שהמורה צורחת על הילד שלי כאשר הוא ניגש לבקש ממנה דברים. הוא לא מדבר, רק משמיע הברות - 'אה, אה'. והיא, במקום לשאול אותו מה הוא צריך, היא צרחה עליו 'אל תיגע בי', 'אל תתקרב אליי'. לילד יש כרטיסיות ואייפד, שאיתם המורה אמורה לתקשר ולהבין את הצרכים. שאלתי אותה למה צעקה עליהם, ואמרה שלא חשה בטוב.

"שמעתי בהקלטה שילד שסגרו אותו בחצר מתחנן 'תפתחי לי, בבקשה. אני צריך לשירותים'. הם התעלמו ממנו באופן מוחלט. באתי לבית הספר, עשיתי בלאגן. אמרתי שהילד לא נשאר בכיתה הזו. ולאחר מאבק גדול, העבירו אותו כיתה, למרות שאמרו לי בהתחלה שאי אפשר".

מבתי הספר וממשטרת ישראל טרם נמסרה תגובות ואלו יובאו לכשתתקבלנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...