אחת לשלושה חודשים בממוצע נשכח בישראל ילד ברכב. ישראל היא מהמדינות המובילות בהיקף התופעה ורק בעשור האחרון מתו כתוצאה מכך יותר מ-40 ילדים, כאשר רק בחודשים האחרונים מתו ארבעה.
ילד בן 4 נשכח ברכב בפורדיס (ארכיון) // דוברות מד"א
במטרה להילחם בתופעה, נקבעה כהוראת שעה תקנת תעבורה אשר חייבה שימוש במערכת עזר לנהג, להתרעה על השארת ילדים ברכב על ידי נהגים המסיעים ילדים מתחת לגיל 4. התקנה, שהורידה דרמטית את מספר האירועים, נקבעה כאמור כהוראת שעה, לתקופה של שנתיים, ממרץ 22 ועד פברואר 24. מאז, שרת התחבורה לא חידשה את התקנה. בעמותת "כרית ביטחון" מתריעים על הסכנה שבכך, על אחת כמה בחודשי הקיץ.
מערכת מבוססת AI
מקימי העמותה, אשר מגייסת כספים בקמפיין מימון המונים כדי להפיץ מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב ללא תשלום, הם כפיר אדר ותום נחום. בימים אלה הם מנהלים מגעים עם קופות החולים על מנת לקדם מהלך בעלות של מיליוני שקלים לצורך אספקת המערכות לכל הורה בישראל, כבר ביום הלידה ועד גיל חמש, וזאת כדי לתת מענה במטרה להבטיח את ביטחון הילדים.
המערכת, אותה הם מקדמים, מבוססת על בינה מלאכותית ומורכבת מכרית חישה חכמה ויישומון. היא אוטונומית ומזהה באופן אוטומטי ילד שיישכח ברכב ללא השגחת מבוגר אחראי ותתריע עד להוצאתו מהרכב. בין היתר, המערכת מזהה אם ההורה מתרחק למרחק של 30 מטר ויותר מהכיסא בו נמצא הפעוט, ומתריע מידית לטלפון של הנהג, ולאחר מכן גם לחמישה מספרים נוספים ואף לגורמי הביטחון וההצלה.
לדברי אדר ונחום: "לצערנו, האסון הזה יכול לקרות לכל אחד. להורים הכי מסורים, דואגים ואוהבים. רגע אחד של הסחת דעת או שינוי שגרה, יכולים להוביל לכך שהילד יישכח באוטו וזה עלול להוביל לטרגדיה נוראית".
השניים מותחים ביקורת על משרד התחבורה שלא חידש עדיין את התקנה. "משרד התחבורה שוב מוכיח את אוזלת ידו תוך התעלמות מאחד מתפקידיו המרכזיים של המשרד - דאגה לחייהם של אזרחי ישראל ובטיחותם בדרכים. כמו כן, ואף במיוחד, לחיי ילדינו. בהחלטה שקשה להאמין שמתרחשת במדינה מתוקנת, המשרד לא טורח להאריך את תוקף התקנה המחייבת התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב, כאשר תוקפה של התקנה פג בחודש פברואר האחרון".
"משרד התחבורה בוחן את תקנת התעבורה"
"לא זו בלבד שהמשרד לא האריך את התקנה, אלא שגם בזמן שהייתה בתוקף, הוא לא טרח לאכוף אותה כראוי. זוהי דוגמה נוספת לזלזול המתמשך של המשרד בחיי אדם ולחוסר היכולת שלו לנהל מדיניות עקבית ואפקטיבית בנושאי בטיחות".
השניים קוראים למשרד התחבורה לפעול מידית – לחדש את התקנה לאלתר, להפוך אותה לחוק קבוע, להטיל קנסות כבדים על נהגים שלא יתקינו את המערכות ולערוך מבצעי אכיפה נרחבים.
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר בתגובה: "המשרד עוסק במניעת תופעת שכחת ילדים ברכב אשר עלולה להסתיים במקרים טרגיים של פגיעה בילדים ואף במקרי מוות של ילדים קטנים כתוצאה מכך שנשכחו ברכב בימים חמים. בהתאם לכך ובהתאם להנחיית שרת התחבורה מירי רגב, נקבעה תקנת תעבורה 83ד' כהוראת שעה לתקופה של שנתיים".
"בימים אלה המשרד בוחן את תקנת התעבורה בחלק שעוסק במערכות התרעה למניעת שכחת ילדים, על מנת לטייב את הדרישות מהמערכת כפי שהופיעו בתקנת התעבורה, הן בהיבט אפקטיביות המערכת והן ביכולת האכיפה של המשטרה. החל משנת 2022 המשרד מתמרץ באמצעות הטבות מס יבוא של כלי רכב חדשים המצוידים במערכות מקוריות להתרעה על שכחת ילדים ברכב, במסגרת ציון רמת אבזור בטיחותי הקיים לכל רכב, ואכן כמות הרכבים המיובאים לארץ המצוידים במערכות אלו הולכת וגדלה".
עוד ציינו במשרד התחבורה כי "בנוסף, בכל שנה לקראת חודשי הקיץ מתקיים מסע הסברה של הרלב"ד בנושא מניעת שכחת ילדים ברכב, הן בשפה העברית והן בשפה הערבית וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית לסכנה והגברת אחריות המבוגר המסיע ילדים ופעוטות וכן בדי להציע מגוון כלים טכנולוגיים למניעת שכחת ילדים ברכב מעבר לשימוש באמצעי תזכורת. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ממשיך לפעול כל העת על מנת לקדם פתרונות למזעור התופעה ובתקווה להצלת חיים של ילדים חסרי ישע נוספים".
לאור התגובה, אי אפשר שלא לשאול, למה חיכו עד שהתקנה תפוג, כדי להתחיל לבדוק איך אפשר לטייב אותה, וכיצד הטבות מס על יבואני רכב אמורות להשפיע על מי שאינו יכול להרשות לעצמו לקנות רכב חדש אשר המערכות מותקנות בו מראש. למשרד התחבורה פתרונים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו