שינוי מדיניות: עולים לישראל לא יחויבו להצהיר כי אינם חולים במחלות נפש

במשך שנים נדרשו עולים חדשים לחתום על הצהרה שבה הם מתחייבים כי אין להם מחלת נפש • בעמותת "עתים" אומרים שאנשים רבים סיפרו על דרישות מופרכות ומסכת ייסורים שעברו כאשר הודו כי הם מתמודדי נפש • ברשות האוכלוסין שינו את נוסח ההצהרה וכעת מי שמבקש תעודת עולה צריך לחתום: "איני חולה במחלה העלולה לסכן את עצמי ו/או את הציבור ו/או את בריאות הציבור"

עולים לישראל (ארכיון) . צילום: יוסי זליגר

במשך שנים נדרשו עולים חדשים לחתום בטופס בקשה לתעודת עולה על הצהרה שבה הם מתחייבים כי אין להם מחלת נפש - זאת אף שאין לשאלה זאת עיגון בחקיקה או בתקנה.

ל"ישראל היום" נודע כי בעקבות לחצים של ארגונים שונים, וביניהם עמותת "עתים", ובהובלת ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), נוסח ההצהרה שונה לאחרונה. עם זאת, לדברי וולדיגר הנוסח החדש עדיין לא מתקן את העוול ואת הסטיגמה כלפי אנשים המתמודדים עם מחלת נפש.

משרד העלייה והקליטה | משרד העלייה והקליטה

בחוק השבות, אשר הגדיר את זכאותו של כל יהודי לעלות לישראל, הוכנסו שלושה סייגים המאפשרים לשר הפנים לשלול בקשת עלייה. הראשון - אם נוכח שר הפנים כי המבקש פועל נגד העם היהודי. השני - אם המבקש עלול לסכן את בריאות הציבור או את ביטחון המדינה. השלישי - אם למבקש יש עבר פלילי העלול לסכן את שלום הציבור.

עם זאת, מתברר כאמור כי במשך שנים אנשים שביקשו לעלות לישראל נאלצו לחתום בטופס הבקשה לתעודת עולה על הצהרה בנוסח שלהלן: "אני מצהיר שאני לא סובל, בעבר או בהווה, מאחד הדברים הבאים - מחלה נפשית, התמכרות לסמים ולאלכוהול, מחלת שחפת או כל מחלה אחרת שיכולה לסכן את הציבור".

עולים לארץ, צילום: משה שי

בעמותת עתים אומרים שהגיעו אליהם פניות רבות של אנשים שסיפרו על דרישות מופרכות ומסכת ייסורים שעברו כאשר הודו כי הם מתמודדי נפש. גם אל ח"כ וולדיגר הגיעו פניות רבות. "התחלנו לבדוק את הנושא וראינו שמדינת ישראל פשוט מקשה על האנשים האלה, על מתמודדי נפש, שהם זכאים על פי חוק השבות ופשוט לא נותנים להם לעלות, ואם כן - זה אחרי שמעבירים אותם דרך חתחתים והרבה כסף שהם נדרשים לשלם", היא אומרת.

עולים מגיעים לארץ // ארכיון, צילום: יוסי זליגר

וולדיגר דרשה מרשות האוכלוסין לתקן את נוסח ההצהרה. זה היה לפני כשלוש שנים. בינתיים התקיימו בישראל חמש מערכות בחירות ובכל פעם החל התהליך מחדש. רק לאחרונה מנכ"ל רשות האוכלוסין החדש, אייל סיסו, הרים את הכפפה.

וולדיגר דרשה מרשות האוכלוסין לתקן את נוסח ההצהרה, צילום: אורן בן חקון

לפני כשבועיים שינו ברשות האוכלוסין את נוסח ההצהרה כך שכעת מי שמבקש תעודת עולה צריך לחתום על ההצהרה הבאה: "איני חולה במחלה העלולה לסכן את עצמי ו/או את הציבור ו/או את בריאות הציבור".

"להפסיק את החרפה"

לדברי וולדיגר, גם הנוסח החדש מרמז למחלות נפש והיא דורשת מרשות האוכלוסין לשוב ולתקן אותו. "הסלקציה שעושה מדינת ישראל כלפי יהודים החפצים לעלות לארץ היא פסולה, מכוערת ומזכירה משטרים אפלים. באם אתה יהודי בריא, יפה וחזק, המדינה תחייך ותקבל אותך בזרועות פתוחות, אבל אם אתה חלילה מתמודד נפש - אתה בצרה צרורה. מדינת ישראל תוציא לך את הלב והנשמה עד שתרים ידיים באמצע התהליך. יש להפסיק את החרפה הזו לאלתר, לתקן את הנוהל ולסלק את 'מחלת הנפש' מתוכו, גם לא ברמז כדוגמת 'מחלה שעלולה לסכן את האדם עצמו'. זה צריך להיפסק", אומרת וולדיגר.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ומייסד עמותת עתים, שקיבל פניות בנושא, אמר: "הופתעתי מהמציאות שבה מדינת ישראל מונעת עלייה מהיהודים בשל התמודדות שידוע כי אינה מהווה סכנה לציבור. צר לי על שנים ארוכות שבהן נשללה זכות העלייה ממספר גדול של אנשים בשל הסיבה הזו. כולי תקווה שבקרוב המגבלה הזו תוסר מכלל המסמכים הרשמיים של המדינה".

מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "הנוסח תוקן ואין עוד דרישה כזו. יש דרישה כללית לכשירות רפואית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר