החל מהשבוע נשים יוכלו לפתוח תיק מזונות בהוצאה לפועל

רשות האכיפה והגביה עדכנה את רשימת העניינים שבהם תטפל בזמן המלחמה והחל מהשבוע נשים שלא קיבלו מזונות יכולות לפנות להוצאה לפועל כדי לפתוח תיק חדש. בשבוע שעבר טיפלה הרשות רק בתיקי מזונות קיימים ובמקרים דחופים

משרדי ההוצאה לפועל. יצא מכתב דחוף לשר המשפטים. צילום: יהושע יוסף

תקנות לשעת חירום, כמו זו שבה נמצאת כעת מדינת ישראל, לא אפשרו בתחילת המלחמה פתיחה בהליכי הוצאה לפועל לנשים שאינן מקבלות מזונות עבור ילדיהן, כך עולה מהודעה שפרסמה רשות האכיפה והגבייה זמן קצר לאחר ההכרזה על מלחמת "חרבות ברזל".

הרשות אמנם ציינה בהודעה שפרסמה כי ניתן להגיש בקשות ולנמק את דחיפותן, אך מבדיקה שלנו עולה כי ההחלטה אם לקבל אותן ולדון בהן נתונה לשיקול דעתו של כל רשם ורשם. כך שלמעשה לא היתה הנחיה ברורה לדון בתיקי מזונות בתקופה זו.

המשמעות היא שאלפי נשים החלו לשלם על כך מחיר כלכלי, והחשש הוא שהמצב ילך ויכביד ככל שהמלחמה תתארך.

ברשות האכיפה והגבייה, אשר פועלות בתקופה זו במתכונת חירום, הבינו את הבעייתיות שבהודעה, והודיעו כי הם מרחיבים את רשימת העניינים שבהם תטפל בתקופה זו. מיום ראשון שעבר, החלו לטפל ברשות גם תיקי מזונות קיימים, כלומר – בתיקים שכבר נפתחו בעבר ובשל המשך אי-תשלום מזונות, גדל בהם החוב. עם זאת, נשים שנדרשו לפתוח תיק חדש לא היו יכולות לעשות זאת, עד השבוע. התוצאה היא שהחל מהשבוע, ניתן לגשת להוצאה לפועל ולפתוח תיק חדש כנגד אב שלא שילם מזונות.

תיעוד: ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת החירום // רועי אברהם / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

חברת הכנסת מירב כהן (יש עתיד) פנתה בשבוע שעבר למשרד האוצר ולנגיד בנק ישראל, בהצעה כי יורו על הקפאת חוזים ותשלומים לתקופה של שלושה חודשים למי שהכנסותיהם נפגעו באופן ישיר מהמלחמה ומתקשים לעמוד בהתחייבויותיהם השוטפות. "אף שחלק מהחוזים ומהתשלומים במשק הוקפאו, ישנם תשלומים וחוזים רבים שלא הוקפאו, כמו דמי שכירות על הבית או על העסק, החזרי הלוואות חודשיים וכדומה. נוצרה מציאות מעוותת ומיותרת", כתבה כהן בפנייה. אם הצעתה תתקבל, היא תסייע לא רק לנשים שלא קיבלו מזונות, אלא גם לעוד עשרות ואף מאות אלפים נוספים במדינה.

בינתיים, התקנות לשעת חירום הוארכו עד 3 בנובמבר (יום שישי הקרוב), אך אלה צפויות להתארך עוד.

לשכת הוצאה לפועל,

"פשוט אבסורד"

ד', אם חד-הורית שנאבקת במשך יותר מעשור בגרוש שלה כדי שישלם לה מזונות באופן סדיר, סיפרה ל"ישראל היום" כי אחת לכמה חודשים, הוא נוהג להפסיק לשלם את המזונות – כך שהיא נאלצת לפנות בעניין לבית המשפט ולהוצאה לפועל. לפני מספר חודשים הוא הפסיק לשלם פעם נוספת, כך שנוצר לה חוב של אלפי שקלים. לאחר תהליך ממושך, התקבל פסק דין שאיתו פנתה להוצאה לפועל. כמה ימים אחר כך החלה המלחמה, והיא גילתה כי המהלכים נגד הגרוש שלה בהוצאה לפועל הוקפאו. נציגת ההוצאה לפועל שאיתה שוחחה בטלפון אמרה לה כי ההנחיה הנוכחית היא להקפיא את הטיפול בתיקים קיימים.

"אמרו לי שקיבלו הנחיה לא לבצע שום פעולה, בגלל המלחמה", אמרה ד' ל"ישראל היום". "למה נותנים פרס למי שמפר את החוק? אני צריכה את הכסף הזה כדי לקנות אוכל לילד שלי. במקום לדאוג לנו, החלשים, המדינה דואגת לאלה שלא משלמים, ונותנת להם מתנות? זה פשוט אבסורד".

כעת, לאחר שהתבשרה כי ההנחיות עודכנו, היא מתכוונת לפנות שוב להוצאה לפועל כדי לברר מה המהלכים שבוצעו מול בעלה לשעבר.

תגובת רשות האכיפה והגביה: "לאור ההכרזה על מצב חירום על ידי שר המשפטים לשכות ההוצאה לפועל פועלות במתכונת חירום, ומתקבלות בקשות בסוגי עניינים דחופים הקבועים בתקנות.

"כבר בשבוע השני הרחיב מנהל הרשות את סוגי העניינים לכל בקשה אחרת ובלבד שנימקו את הדחיפות שיש בהגשתה, ובהמשך גם בקשה להגדלת קרן חוב במזונות. השבוע, נאפשר גם פתיחת תיקים לרבות מזונות. זאת, מהטעם שעד עתה בשל גיוסם של מאבטחים רבים לא ניתן היה לקיים קבלת קהל בלשכות, ולשם פתיחת תיק מזונות נדרשת התייצבותה הפיזית של הזוכה בלשכה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר