יצאו מהמסכים: 70% מבני הנוער בישראל מתנדבים לפחות פעם אחת בשבוע

זהו שיעור גבוה מאוד ביחס לזה שבשאר האוכלוסייה, שעל פי המועצה הישראלית להתנדבות עמד בשנת 2022 על 42.5% • מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות: "בני נוער שבוחרים להתנדב תורמים לצמצום הפערים בחברה"

תחושת סיפוק. נערים מתנדבים. צילום: מחלקת נוער עיריית ראש העין

האם בני הנוער מרוכזים בעצמם, אדישים לסביבתם ומעבירים את רוב שעות היום כשהם צמודים למסכים? לא בטוח. מסקר חדש של המועצה הישראלית להתנדבות, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 510 נערים ונערות בגילים 18-15 מהמגזרים היהודי והערבי, לקראת יום הנוער הבינלאומי שחל בשבת, עולה כי 77% מהנערים והנערות בישראל מתנדבים - כלומר שבעה מכל עשרה.

זהו שיעור גבוה מאוד ביחס לזה שבשאר האוכלוסייה, שעל פי המועצה הישראלית להתנדבות עמד בשנת 2022 על 42.5%.

חוויה משמעותית

מהסקר עולה כי לא פחות מ־74.5% מבני הנוער מתנדבים לפחות פעם בשבוע. עוד עולה כי בנות מתנדבות יותר מבנים (80% לעומת 74%), וכי נערים ונערות מבתים דתיים נוטים יותר להתנדב.

37% מתנדבים בתחום הסיוע לאנשים עם מוגבלויות, צילום: מחלקת נוער עיריית ראש העין

הסקר מצא כי 40% מבני הנוער שציינו שהם מתנדבים פועלים אך ורק במסגרת התוכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית שבמערכת החינוך, 32% פועלים במסגרת התוכנית אבל מתנדבים גם מעבר לשעות הנדרשות, ו־28% מבני הנוער מתנדבים באופן עצמאי.

37% מתנדבים בתחומי הרווחה והסיוע לנזקקים, כמו חלוקת מזון, סיוע לקשישים, סיוע לאנשים עם מוגבלויות, עזרה לנוער במצבי סיכון ועוד. כ־36% מבני הנוער מתנדבים בתנועות נוער ובמתנ"סים, ואחרים (כ־30%) מתנדבים בבתי ספר, בפנימיות ובמרכזי למידה.

63.5% מבני הנוער המתנדבים ציינו שהם עושים זאת מתוך רצון לתרום ולהיטיב עם החברה, ורובם ציינו שהם מרגישים מתוגמלים.

25% מהנשאלים ציינו כי הם מתנדבים פעם בשבוע, כ־30% מתנדבים פעמיים בשבוע, וכ־15% מתנדבים שלוש עד ארבע פעמים בשבוע.

תורמים לשינוי

למרות מה שנראה כמעורבות חברתית גבוהה, מהסקר עולה כיבני הנוער לא פעילים לשינוי חברתי ברשתות החברתיות.

64% ציינו כי לא העלו בשנה האחרונה פוסט או סרטון בנושא חברתי כלשהו שבוער להם, ומי שכן העלו עשו זאת לעיתים רחוקות. רק 4% פעילים בנושא ברשתות החברתיות על בסיס קבוע.

עשרות מתנדבים מנקים את חופי אשקלון // צילום: דוברות עיריית אשקלון

בני הנוער גם ממעטים להשתתף בהפגנות, במחאות ציבוריות או בצעדות. 57.8% כלל לא משתתפים בפעילות אקטיביסטית, כמו גם במחאה החברתית; 26% משתתפים לעיתים רחוקות; 11.3% לעיתים קרובות, ורק 4.9% משתתפים בהפגנות על בסיס קבוע.

"מחקרים מראים כי ההתנדבות היא חוויה מיטיבה ובעלת השלכות התפתחותיות משמעותיות על בני הנוער", אומרת מנכ"לית המועצה הישראלית להתנדבות, רונית בר.

"מחקרים מראים כי ההתנדבות היא חוויה מיטיבה ובעלת השלכות התפתחותיות משמעותיות על בני הנוער". רונית בר, צילום: האוניברסיטה העברית

"הפעילות שלהם תורמת להתפתחות של זהות אישית ופרו־חברתית ומפתחת תחושה של אושר, אופטימיות וביטחון עצמי. זה חשוב לעודד בני נוער להתנדב, כי זה יוצר אצלם חוויה טובה ומשמעותית, שבעקבותיה ימשיכו להיות מעורבים חברתית גם בבגרותם".

עוד מוסיפה בר: "נערים ונערות שמרוצים מהתנדבותם יכולים להיות שגרירי התנדבות מעולים, למשוך את חבריהם להתנדב, ובכך לתרום לשינוי חברתי, לבניית חברה טובה יותר ולהביא לצמצום הפערים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר