עמותת בוגרי 8200 בפרוייקט למען בני נוער . צילום: ליים אלף

אפליקציות לנפש: עמותת בוגרי 8200 בפרוייקט לזיהוי מצוקות רגשיות אצל תלמידים

יזמי הייטק וחינוך ישראלים פיתחו טכנולוגיות למידה אשר מזהות קשיים חברתיים כמו חרמות ומשברים בבית • המערכת נבדקה בכ-70 בתי ספר, בעיקר בפריפריה • מורים מספרים: השימוש בתוכנה חשף אותנו לתלמידים הסגורים יותר

בימים אלה מתבצע ניתוח נתונים לפיילוט שהוחל השנה בחטיבות הביניים בכ-70 בתי ספר, במסגרתו, אפליקציות שהותקנו במחשבים ובפלאפונים של התלמידים לצורך לימוד שיעורי אנגלית ומדעים, הצליחה גם לזהות ולהתריע על מקרי מצוקה של תלמידים אשר חוו בין היתר, חרם, משברים בבית ובעיות רגשיות קשות.

מדובר במיזם ייחודי אשר נקרא אתגר ה- SEL, כלומר, SOCIAL AND EMOTIONAL LEARNING, אשר פותח על ידי עמותת בוגרי 8200 ובשיתוף משרד החינוך, קרן עזריאלי וחברת אורקל. המושג SEL הוא מושג מוכר אשר מתייחס לתהליך המאפשר לרכוש וללמוד את מיומנויות, ביניהן, ביטחון עצמי, ויסות רגשי, יכולת עמידה בתנאי לחץ וכדומה. בשנה הבאה צפוי המיזם להתרחב לעוד בתי ספר ברחבי הארץ.

הצליחה לזהות סימני מצוקה אצל ילדים \ צילום אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

במסגרת המיזם הוטמעו כאמור בכ-70 בתי ספר בעיקר בפריפריה, אך לא רק, טכנולוגיות אשר פותחו במיוחד כדי לחזק בקרב הדור הצעיר כישורים חברתיים ורגשיים. הטכנולוגיה לא רק מדדה את ההישגים הלימודיים שלהם, אלא גם את החוסן הנפשי חברתי רגשי של כל תלמיד, שיקפה זאת לצוות החינוכי ובמידת הצורך, גם התריעה בפניו על תלמיד אשר נמצא במצוקה רגשית כלשהי.

בחלק מהמקרים זיהתה המערכת מקרים של חרם ומשברים חיצוניים, וההתרעה בפני הצוות החינוכי אפשרה להעניק לאותו תלמיד עזרה בזמן. במקביל, זיהתה המערכת את המקומות שבהם מתקשה התלמיד מבחינה לימודית ופעלה כדי לחזק את המיומנויות הנדרשות בתחום בו כל תלמיד התקשה.

ההתרעה בפני הצוות החינוכי אפשרה להעניק לאותו תלמיד עזרה בזמן \ צילום אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

נעמי גוברין שוורץ, מנהלת אתגר ה SEL מטעם עמותת בוגרי 8200, מסבירה: "אנחנו מתמקדים בהיבטים הרגשיים והחברתיים של התלמידים מתוך הבנה שזה כלי משמעותי וחיוני להצלחה שלהם ולתפקוד מיטבי, גם בבית הספר, אך גם בהיבטים של רווחה נפשית, התמודדות עם בעיות חברתיות וכדומה. אנחנו מבינים שיש אתגר משמעותי, רואים את זה ביתר שאת אחרי הקורונה. בעצם, הכישורים החברתיים והאישיים של התלמידים לוקים בחסר ונוצרו פערים מאוד גדולים.

אנחנו אמנם התמקדנו בחטיבות הביניים, אבל אנחנו יודעים שהבעיה היא רוחבית. יש היום כיתות מאוד גדולות, עם הטרוגניות ושונות אדירה. גם במיומנויות החברתיות אבל גם במקצועות הלימודיים. למשל, יכול להיות ילד בכיתה ז שנמצא מאחור בשיעורי האנגלית לעומת תלמיד באותה כיתה שנמצא ברמה גבוהה. בגלל שהכיתות מאוד גדולות, ויש מחסור בצוות חינוכי, למורה קשה להגיע לכל תלמיד, גם ברמה הלימודית ואחת כמה וכמה כשמדובר בהיבטים רגשיים וחברתיים. באמצעות הטכנולוגיה הזאת רצינו, לצד הלמידה וחיזוק המיומנויות, לאתר מקרי קיצון, ולשקף ולהציף אותם בפני המורה".

משוב על תפקוד התלמידים

אז איך זה עובד אתם שואלים? נעמי מסבירה כי התלמיד לומד באמצעות האפליקציות, למשל אנגלית. לאחר מכן יש שאלונים של דיווח עצמי שבו הוא יכול לשתף ברגשות שלו, מה הוא מרגיש ביחס לחומר הנלמד, ביחס לעבודה בקבוצה, האם הצליח להביע את עצמו וכדומה. המערכת מעבדת את השאלונים, לצד נתונים שנאספים על אופן עבודתו של התלמיד, והתוצאה הסופית משוקפת למורה. למעשה, המערכת הזאת מוכוונת לאתר מצוקות לימודיות, חברתיות ורגשיות.

ליאן אואקנין, מורה בישיבת 'בני שמואל' בחדרה, אשר כיתתה השתתפה באתגר אומרת כי האפליקציה ממש נתנה לה משוב על התפקוד של התלמידים, באופן שבשיטת הלימוד הרגילה, ייתכן ולא הייתה מזהה את הקשיים. באמצעות האפליקציות, היא גם נחשפה לתלמידים המסוגרים יותר. כך למשל, היא מספרת, היה בכיתתה תלמיד עם בעיות רגשיות שכמעט ולא הגיע לבית הספר, אך התחבר מאוד לאפליקציה ובזכות השימוש בה גילו אותו התלמידים והוא הפך לאחד משלושת התלמידים המובילים בכיתה.

ערן פייגנבאום, מנכ"ל אורקל בישראל, אחת ממיסדות האתגר, צילום: צילום : עדי אורני

ערן פייגנבאום מנכל אורקל ישראל, אחת ממייסדות האתגר, אומר: "אנחנו בעיצומה של תקופה בה טכנולוגיות חדשות משנות את העולם ומאפשרות הסתכלות חדשה על האופן בו ילדים לומדים כישורים חברתיים ורגשיים. לטכנולוגית חדשניות כמו בינה מלאכותית יהיה פוטנציאל לייצר עבור ילדים חווית למידה חברתית רגשית אינטראקטיבית ומותאמת אישית כמו שלא הייתה בעבר. חשוב שנדע לרתום את הטכנולוגיות החדשות הללו לטובת פיתוח כישורים חברתיים ורגשיים בקרב ילדים ובכך לסייע להם לבנות ביטחון עצמי וחברתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...