בשורה לנכי צה"ל: ביטול מבחן ההכנסה יעוגן כהוראת קבע

הגמלה המשולמת תעודכן רטרואקטיבית ותהיה 5,310 ש' • תעודכן פעמיים בשנה • נכה צה"ל: "סכום זה הוא מתחת לשכר המינימום, כשנכה רדיפות הנאצים מקבל 6,500 ש'" • איציק סעידיאן: "היינו מוכנים למות למען המדינה בקרב, ואנחנו רוצים להרגיש מכם אותו הדבר"

עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צהל, בהפגנה של נכי צה"ל בעקבות הצתתו העצמית של איציק סעידיאן ב-2021 . צילום: גדעון מרקוביץ

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר קיימה היום דיון נוסף בהצעת החוק שתעגן את זכויותיהם של נכי צה"ל. במהלך הדיון עדכנה יו"ר אגף השיקום לימור לוריא כי ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, שעוגן כהוראת שעה לפני כשנה לאחר מאבק ממושך של ארגון נכי צה"ל, יעוגן כהוראת קבע. יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן, שפעל לקידום המהלך, בירך על הבשורה.

הדיון היום עסק בין היתר במנגנון עדכון הגמלה המשולמת לנכי צה"ל,  שייקבע כעת על פי סכום השכר הקובע המעוגן בחוק - 5,310 שקלים, וישולם בצמוד לעדכון אוטומטי שיבוצע פעמיים בשנה. אורן איילון, מאגף התקציבים במשרד הביטחון, הסביר שנתוני חודש יוני מתקבלים בחודש ינואר, אז תעודכן הגמלה באופן רטרואקטיבי והפער יושלם.

תזכורת: ביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל, אשר נכנס כהוראת שעה בינואר 2022ויפוג באוגוסט 2023, הסדיר למעשה את סוגיית מבחן ההכנסה שגרמה לנכי צה"ל רבים פשוט לשבת בבית. עד התיקון, נכה צה"ל שקיבל גמלה עבור אובדן כושר עבודה, יצא לעבוד והיו לו הכנסות צדדיות כמו שכר דירה מדירה שבבעלותו או ממניות וכדומה - קיזזו לו את הגמלה.

עם התיקון שנכנס כהוראת שעה בוטל למעשה מבחן ההכנסה הזה ונקבע כי נכה צה"ל יוכל לעבוד ושיהיו לו הכנסות צדדיות. רק במידה שהוא מרוויח יותר מהשכר הממוצע במשק יקוזזו לו 50% מהגמלה. כלומר, על כל שקל שהוא מרוויח יותר מהשכר הממוצע במשק קיזזו לו חצי שקל מגמלת אובדן כושר עבודה. המטרה היא, כאמור, לעודד את עצמאותם ולמנוע את המצב שבו נכים רבים פשוט נשארים בבית.

כאמור, הוראת השעה תפוג באוגוסט השנה, ולכן ועדת העבודה והרווחה התכנסה היום כדי לקדם תיקון חקיקה קבוע שיחליף את הוראת השעה הזמנית ויסדיר את הסוגיה.

פחות מנכה רדיפות הנאצים

עו"ד קובי זכאי, נכה צה"ל: "עוד לפני שמדברים על מנגנוני הצמדה צריך לעדכן את גובה התגמול המשולם היום לנכי צה"ל. גובה הגמלה מוצמד כיום לשכר הממוצע של עובד מדינה, אבל משרד הביטחון לא כולל בחישוב את כל רכיבי השכר אלא בעיקר את שכר היסוד, מה שמביא לכך שנכה 100% מקבל גמלה על סך 5,310 ש' בחודש בלבד, מתחת לשכר המינימום. 53 ש' לכל אחוז נכות. לשם השוואה, נכה רדיפות הנאצים מקבל 6,500 ש' ועל פי מדיניות הממשלה זה אמור להיות שווה ערך".

לעטוף את הלומי הקרב

גל רויטשטיין, גם הוא נכה צה"ל, ביקש שהוועדה תזמין מומחים לטיפול בפוסט-טראומה ותכניס לחוק הגדרה של מה זה פוסט-טראומה על רקע שירות צבאי, "בלי זה לא עשינו כלום והחוק לא ייתן כלום להלומי הקרב, כי לפי זה נקבעים אחוזי הנכות והמענים". 

איציק סעידיאן: "אנחנו רוצים להרגיש אותה תחושה שהרגשנו בקרב - היינו מוכנים למות ואנחנו רוצים להרגיש מכם את אותו הדבר, לא להרגיש שאנחנו נזקקים לכם. קחו אחריות, תסתכלו עלינו כמו על הילדים שלכם. לא אכפת לנו מכסף, אכפת לנו מהרגשה".

איציק סעידיאן. "כמו הילדים שלכם", צילום: יוסי זליגר

אדוה כספי, אשת הלום קרב, סיפרה על הקשיים שאיתם היא ומשפחתה מתמודדים ועל היעדר המענים מהמערכת: "בעלי מוכר כנפגע פוסט-טראומה ב-50%. הפוסט-טראומה התפרצה אצלו אחרי 30 שנה, ומאז חיי הפכו לגיהינום. הייתי צריכה לקבור את הבן שלנו לבד כי הוא לא היה מסוגל להגיע. הוא כל היום סובל, בוכה ועצבני. אומר שהוא לא רוצה לחיות. אני לא מסוגלת להתמודד עם זה לבד. מדברים כאן על כסף ועל רכבים אבל איפה המעטפת? בזכות בעלי וכמוהו מדינת ישראל קיימת, שלחתם אותם לקרב ואני דורשת צדק - שהלומי הקרב יהיו חלק מהחוק הזה, שיטפלו בהם ויעטפו אותם".

יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן קרא לקדם את הצעת החוק בהקדם האפשרי: "20 שנה שאנחנו פה בחדר הזה. כולם מציגים את כאבם האישי, הממשלה מתפזרת ומתחילים מהתחלה. אנחנו בפתחו של חוק טוב מאוד, גם אם לא מושלם".

יו"ר אגף השיקום, לימור לוריא, אמרה: "יש משמעות גדולה מאוד אם נצליח להעביר את החוק, שמיטיב עם נכי צה"ל ומאפשר לנו להרחיב את ההטבות בעתיד אם נעגן אותן בחקיקה. זה אינטרס של כולנו ביחד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר