תידחה חובת התקנת המערכת למניעת שכחת ילדים ברכב

שרת התחבורה מירב מיכאלי, החליטה לפנות לוועדת הכלכלה על מנת לדחות את מועד החובה להתקנת המערכת עד ליוני 2022 • התקנה אושרה לאחר שורה של בעיות שכללו עלויות התקנה גבוהות וחוסר ברגולציה

אילוסטרציה, צילום: Getty Images

לאחר התייעצויות עם גורמי המקצוע ודיונים בהם הוצגו העמדות השונות, החליטה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירב מיכאלי, לפנות לוועדת הכלכלה בכנסת על מנת לדחות את כניסת החובה להתקנת מערכת לשכחת ילדות וילדים עד לחודש יוני 2022. הדחייה נועדה על מנת לבחון את הדרכים החלופיות לאפשר קיומן של מערכות מסוג זה, תוך התחשבות בצרכי הנהגות והנהגים בהיבטים השונים.

השרה מיכאלי מסרה: "ילדות וילדים שנשכחים ברכב זוהי תופעה כואבת ונוראית, ואני קוראת לכל ההורים - התמקדו בילדיכם, והימנעו מהסחות הדעת השונות, ובעיקר מאלה הנגרמות מהשימוש בטלפונים סלולריים. משרד התחבורה שם בראש ובראשונה הצלת חיים כמטרה עליונה. עם זאת, האופן בו נקבעה התקנה דורש חשיבה נוספת ותיקונים מהותיים כדי שהיא תוכל לממש את מטרתה ולהציל חיים. על כן, החלטתי לפנות לוועדת הכלכלה בבקשה לדחות את כניסת התקנות לתוקף לחודש יוני 2022".

שרת התחבורה החליטה על דחיית התקנת המערכת לשכחת ילדים

התקנה על חובת התקנת המערכות הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט הקרוב. היא מחייבת כל כלי רכב פרטי או הסעות וכן יבואני רכב יידרשו להתקין (ולחייב את הקונה). המשטרה אמורה לאכוף את התקנה ורכבי הסעה שיגיעו לרישוי שנתי יצטרכו להראות שהמערכות מותקנות. התקנת המערכת אף אמורה להופיע ברישיון הרכב.

כזכור, ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בתחילת ינואר השנה בתיקונים לתקנות התעבורה וצו התעבורה, ובהצעה להחיל חובה להתקין מערכת למניעת שכחת פעוטות בכל כלי רכב פרטי, המסיע ילדים מתחת לגיל חמש. כבר במהלך הדיון עלו טענות לבעיות בקבלת אישור למערכות קיימות, חשש לעלויות גבוהות ובעיות ביישום. התקנה עצמה אושרה בוועדת הכלכלה בחודש מרץ האחרון, רגע לפני הבחירות הרביעיות. בדרך הייתה שורה של בעיות: נתונים סותרים שהובאו בפני חברי הכנסת, חוסר התייחסות לפגיעה האפשרית של המערכת ביעילות של כיסא הבטיחות, והתעלמות מהעלות הגבוהה של המערכות, שעתידה להסתכם בכ־300 מיליון שקלים.

שר התחבורה הקודם, ח"כ בצלאל סמוטריץ', פנה לשרה מיכאלי וביקש גם כן לחשוב על דרכים אחרות ליישום התקנה. סמוטריץ' התנגד בזמנו לתקנה, לא בגלל היעדר חשיבות, כדבריו, אלא כי ראה בה "מס הורים".

לדברי סמוטריץ',שביקש לעצור את כניסת התקנה לתוקף בתחילת אוגוסט, "יש דרכים טובות יעילות ומאוזנות בהרבה לפעול בעניין, ובכלל זה חלופה של תמרוץ התקנת אמצעים מסוגים שונים באמצעות הסברה ממוקדת... תופעת שכחת ילדים היא תופעה כואבת ונוראה שיש לפעול למניעתה, אולם חיוב כלל אזרחי ישראל בהתקנת מכשיר יקר ללא כל התמקדות באוכלוסיות מועדות וללא שנבחנו נתונים אינה הדרך הנכונה... ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת גורמי המקצוע באוצר ובמשרד רה"מ, והיא מטילה על מאות אלפי אזרחים הוצאות של מאות שקלים לכל רכב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר