סופת ביירון שהגיעה לישראל משפיעה לא רק על מזג האוויר - אלא גם על הנסיעות של הישראלים ברחבי הארץ. מנתוני אפליקציית התחבורה הציבורית Moovit ניתן לראות שהאיחורים בתחבורה הציבורית מציגים תנודות משמעותיות לאורך היממה.
ב-8 בבוקר יש עלייה של 6-7% בעיכובים, לעומת זאת בין השעות 9-11 בבוקר יש דווקא ירידה בעיכובים. החל משעות הצהריים יש שוב עלייה משמעותית בעיכובים (+13%) וירידה קלה בשעות 18:00 ועד 21:00.
גם נתוני פעילות הרכבים השיתופיים של GoTo מצביעים על השינוי במגמות התנועה בזמן הימים הגשומים. כך למשל, נתוני הסופ"ש הראשון הגשום שהיה לעונה (14-15.11), מראים כי הנסיעות הבינעירוניות ברכב שיתופי אורכות פחות זמן. הנסיעות היו קצרות בכ-10% מהממוצע של חודש חורפי, וקצרות בכ-20% מנסיעות בחודשי הקיץ.
בנוסף, יש יותר נסיעות ספונטניות (ללא הזמנת רכב מראש) הואיל ואנשים פחות מתכננים ותלויים במזג האוויר. בכלל, בחורף יש לאנשים נטייה להשתמש ברכב שיתופי למרחקים קצרים יותר, בעיקר להשלמות ב-last mile.
אנשים מחפשים עוד דרכים להגיע ליעד הסופי, גם כאשר יש פקקים ועומסי תנועה, כאשר ההעדפה היא להגיע ברכב עד היעד ולא ברגל או באופניים ושלל אפשרויות אחרות הכרוכות בשהייה בחוץ בקור ובגשם. בהתאמה, החודשים של שעון הקיץ מתאפיינים בזמן נסיעה ארוך יותר ברכבים שיתופיים, כ־10% יותר בהשוואה לשעון החורף. גם מרחקי הנסיעה עצמם מתארכים בכ-7%, ושיעור הנסיעות הארוכות במיוחד (מעל יממה) גבוה בכ-15% בקיץ.
גיל לייזר, מנכ"ל GoTo: "הנתונים מראים בצורה ברורה עד כמה המעבר בין העונות משנה את דפוסי הנסיעה של הישראלים. בקיץ אנשים מרשים לעצמם לנסוע רחוק יותר ולבלות עד שעות מאוחרות, בעוד שבחורף היציאה המוקדמת הופכת לחלק משמעותי משגרת היום. אנחנו גם רואים עד כמה הנוסע הישראלי יתעדף אחרת את הפרמטרים החשובים לו על פי שינוי העונה. לצורך העניין, יעדיפו להגיע בנוחות ברכב צמוד עד ליעד מאשר ללכת ברגל בקור, בחושך ואולי גם בגשם. זה לא רק שינוי של שעה, זה שינוי באורח חיים שלם, והתחבורה על כל רבדיה מרגישה אותו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
