מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין מזהיר מפני צניחה חדה במכירות הרכב החשמלי, וקורא למשרד האוצר לשמור על ההטבות הקיימות ולגבש מדיניות מס יציבה לטווח ארוך.
במכתב ששלח למנכ"ל משרד האוצר ציין דיין כי במחצית הראשונה של 2025 נרשמה ירידה משמעותית של כ-50 אחוז בקניית רכבים חשמליים. בעוד שב-2024 עמד שיעורם על כ-25 אחוז מכלל רכישות הרכב, השנה ירד הנתון ל-16 אחוז בלבד.
אם ב-2024 אחוז הרכבים החשמליים עמד על כ-25 אחוז מכלל הרכבים שנקנו בשוק הרי ב2025 האחוז עומד על 16 בלבד. במשרד האנרגיה מציינים כי הירידה המשמעותית והדרמטית הזו נובעת מחוסר בהירות בכל תחום המיסוי של רכבים אלו. הוא מציין את העלאת מחיר האגרה השנתית שעלה דרמטית, את העלאת מס הקנייה ועוד אי בהירות בתחומים כמו מס הנסועה. אי הבהירות הזו הוא לדעת משרד האנרגיה הבסיס העיקרי לירידה במכירות.
בשלב זה מזכיר דיין כי הירידה במכירות גם פוגעת בייעדי הממשלה בתחום הרכב. מעבר לכך מציין המנכ"ל את היתרונות הגדולים שיש לרכבים חשמליים ומזכיר כי רכבים אלו מגיעים לכ-90 אחוז מנצילות האנרגיה שלהם וזאת כשרכבי בנזין מגיעים לנצילות של 20-30 אחוז בלבד. מעבר לכך מסביר דיין כי השימוש ברכבים חשמליים גם מקטין את התלות של ישראל בדלקים מיובאים מחו"ל וגם מגדיל את התמלוגים שמקבלת המדינה מחברות הגז שממנו בעיקר מיוצר החשמל בארץ.
"יש לשמר את ההטבות לרכב חשמלי ולגבש מדיניות מס ארוכת טווח שתבטיח את המשך המעבר לתחבורה נקייה" כותב המנכ"ל. דיין מציין עוד כי תחום התחבורה הוא הסקטור המזהם ביותר בארץ כשמדובר בזיהום המצוי ממש בגובה האף של ההולכים ברחוב. במכתבו מדגיש דיין, כי הרכב החשמלי הוא אחד הכלים המרכזיים להפחתת פליטות מזהמים, לחיסכון באנרגיה ולצמצום התלות בדלקים פוסיליים.
הוא קורא למשרד האוצר לפעול בשני מישורים עיקריים: האחד - לקבוע מס קנייה מופחת ויציב לטווח ארוך, שיאפשר ודאות למשק ולעידוד השקעות. והשני - לעגן את שיעור ההטבה הקיים לשימוש ברכב חשמלי לתקופה של חמש שנים נוספות. עוד מבקש דיין לגבש יחד עם צוותי האוצר מדיניות מס ארוכת טווח שתתמוך בהמשך המעבר של המשק הישראלי לתחבורה נקייה ויעילה יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
