400 הרוגים בכבישים? מירי רגב הגיעה לעדות נתניהו במשפטו

הנתונים מלמדים שישראל היא המדינה המסוכנת ביותר באירופה עם מספרי הרוגים ופצועים קשה שנמצאים בעלייה מתמדת • לשרת התחבורה היו הבוקר עיסוקים אחרים• עמותת אור ירוק: "אנחנו במצב חירום לאומי בכבישים"

מירי רגב בבית המשפט הבוקר. הטיפול בתאונות הדרכים ייאלץ להמתין. צילום: .

האסון בכבישים הולך ומעמיק, והאחריות מונחת לפתחו של משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב. הבוקר (רביעי) היא העדיפה להגיע לעדותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעדותו בתיקי האלפים בהם הוא מואשם. כשנשאלה על 400 ההרוגים בכבישים לא הגיבה, אולם הדובר שלה תיקן את המספר ל-399 וקרץ.

שנת 2025 נרשמת כשנה הקטלנית ביותר בעשרים השנים האחרונות, 400 בני אדם כבר נהרגו בתאונות דרכים מאז תחילת השנה, עלייה דרמטית לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זוהי השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עלייה במספר ההרוגים.

ללא קרדיט

עמותת 'אור ירוק', שמגדירה את המצב כ"מצב חירום לאומי בכבישים", מתבססת על נתוני הלמ"ס והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיהם בעשרת החודשים הראשונים של 2025 נרשם מספר ההרוגים הגבוה ביותר מאז תחילת המילניום.

מדובר בהמשך ישיר לכישלון מתמשך של ממשלות ישראל האחרונות, ובראשן שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, שאינה מצליחה לעצור את ההידרדרות. בעוד מדינות באירופה משקיעות בתשתיות בטוחות, אכיפה חכמה וחינוך תעבורתי, ישראל משקיעה בעיקר בהצהרות והכבישים משלמים בדם.

הרוגים בתאונות דרכים ב-19 השנים האחרונות, צילום: הרלב"ד

המספרים מציירים תמונה עגומה: 119 מההרוגים השנה נהרגו בעת נסיעה ברכב פרטי, 111 היו הולכי רגל, 88 רוכבי אופנועים וקטנועים, 52 נהגים צעירים מתחת לגיל 19 ו-30 ילדים עד גיל 14. 80 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה נהרגו גם הם בתאונות. 237 מההרוגים נהרגו בכבישים בינעירוניים, 149 בכבישים עירוניים, ו-14 בתאונות שאירעו בשטחים פתוחים.

תאונה קטלנית במחלף השבעה | תיעוד מבצעי מד"א

הפערים החברתיים ניכרים גם בכבישים: 226 מההרוגים השנה הם מקרב החברה היהודית, 126 מהחברה הערבית ו-48 מוגדרים כזרים או אחרים. הערים הקטלניות ביותר הן תל אביב-יפו (19 הרוגים), ירושלים (13), פתח תקווה (10) וחיפה (9). מדובר במוקדי סיכון מוכרים שבהם כמעט ולא ננקטו צעדים משמעותיים לצמצום ההרוגים.

שני פצועים בתאונה בין משאית לרכב מסחרי סמוך למגדים, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), שפורסם ביוני האחרון, ממחיש עד כמה מצבה של ישראל חמור. בשנת 2024 נרשמה בארץ עלייה של 22% במספר ההרוגים, העלייה הגבוהה ביותר באירופה. בזמן שמדינות אחרות הצליחו להפחית את ההרוגים בשיעור ממוצע של 2.2%, ישראל הידרדרה למקום האחרון.

גם כשבוחנים את חמש השנים האחרונות, ישראל מדורגת שלישית מהסוף עם עלייה של 23.7% במספר ההרוגים, בעוד שמדינות האיחוד האירופי הפחיתו את הנתון בשיעור ממוצע של 12.3%.
במבט רחב יותר על העשור האחרון (2014-2024), הנתונים מחמירים עוד יותר: מספר ההרוגים בישראל זינק ב-37.6%, בעוד שמדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 17.2%.

זירת תאונה. בכל פינה ובכל כביש, צילום: צוות הצלה

ליטא, לוקסמבורג ולטביה הציגו ירידות חדות של למעלה מ-45% בהרוגים, ואילו ישראל נותרה בתחתית הרשימה, מדינה מערבית מתקדמת עם תוצאות של עולם שלישי.

אך הכישלון אינו מסתכם במספר ההרוגים בלבד. גם במספר הפצועים קשה בתאונות דרכים ישראל מדורגת אחרונה באירופה, עם עלייה של 34% בעשור האחרון. בזמן שמדינות אחרות מצליחות לצמצם את הפצועים הקשים בזכות תכנון חכם של כבישים, השקעה בתשתיות בטוחות והתקנת אמצעי מיגון בכלי רכב, בישראל המגמה הפוכה.

ב"אור ירוק" דורשים מהממשלה ומהשרה רגב לאשר באופן מיידי את התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים, שמונחת על שולחנה זה חודשים ארוכים. לדבריהם, מדובר בתוכנית כוללת שיכולה להציל מאות חיים מדי שנה, אך היא נתקעת בגלל בירוקרטיה פוליטית ואדישות ממשלתית.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, צילום: .

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מסכם את המצב במילים חריפות: "400 הרוגים בתאונות דרכים זה כישלון ענק של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים וכל מי שאחראי על החיים שלנו בכביש. כולנו משלמים את מחיר ההפקרה והאדישות הממשלתית. כמה עוד אנשים צריכים לשלם בחייהם בכביש כדי ששרת התחבורה והבטיחות בדרכים תבין שאנחנו במצב חירום? השרה חייבת לקחת אחריות ולהפסיק להאשים את הנהגים. כל יום שעובר ללא אישור התוכנית הלאומית הרב-שנתית חושף את כולנו לסכנה שבכביש".

מנכל הרלב"ד גלעד כהן: "חצינו היום רף כואב של יותר מ 400 תאונות קטלניות מתחילת השנה. זהו מצב חירום לאומי! משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרלב״ד יביאו לאישור הממשלה הצעת מחליטים שתוציא לפועל את התכנית הלאומית . לראשונה יוקם מנגנון פעולה מחייב לכלל משרדי הממשלה ונסמן מעבר למדיניות לאומית כוללת להצלת חיים בכבישים."

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר