לאחר חודשים של פיתוח, בדיקות ולמידה, דוח חדש ומקיף של ארגון 15 דקות חושף לראשונה תמונת מצב מדויקת על התחבורה הציבורית בארץ - כפי שחווים אותה הנוסעים עצמם. הדוח מתבסס על למעלה מ-45,000 דיווחים בזמן אמת של נוסעים בתחבורה הציבורית שהוזנו בין מרץ לאוגוסט 2025 באמצעות פיצ'ר BetterBus ביישומון "הופאון רב-פס".
הנוסעים שהרפורמה נועדה לעזור להם - הכי פחות מרוצים
הממצא המפתיע: מספר התלונות הגבוה ביותר הגיע מהנוסעים שזכאים להנחות על סמך פרופיל פריפריה גיאוגרפי/חברתי, לעומת שאר הנוסעים. דווקא אלה שהרפורמה הייתה אמורה להיטיב איתם מביעים את רמת חוסר השביעות הגבוהה ביותר.
צפיפות מטרידה יותר מזמן נסיעה
ועל מה התלוננו הכי הרבה? במקום הראשון נמצא מדד הצפיפות כגורם שקיבל הכי הרבה תלונות, כשמשך זמן הנסיעה קיבל הכי מעט תלונות. הפערים בין נושאי התלונות לא היו גדולים, אבל גם הם יכולים להעיד על כך שתנאי הנסיעה מהווים מדד משמעותי מאוד בקרב הנוסעים.
77% מהדיווחים הגיעו ממשתמשי האוטובוסים, 14% רכבת ישראל ו-9% מהרכבות הקלות. הערים המובילות בכמות הדיווחים הן תל אביב, ירושלים, פתח תקווה וחיפה, שנמצאות בראש הטבלה עם כ-50% מהדיווחים שהתקבלו.
הרכבת הקלה בגוש דן מובילה, ירושלים מאכזבת
במדד שביעות הרצון, הרכבת הקלה בגוש דן נמצאת במקום הראשון (4.15), כשבמקום האחרון נמצאת הרכבת הקלה בירושלים (3.23). אומנם מדובר ברכבת ותיקה יותר עם כמות נוסעים גבוהה יותר, אך בתקופה האחרונה חל צמצום בהיקף השירות לצד התדרדרות ברמת השירות - ואנחנו רואים את זה בשביעות הרצון של הנוסעים.
במקום השני והשלישי במדד שביעות הרצון נמצאים האוטובוסים (3.56) ורכבת ישראל (3.57), כמעט בשוויון, אך בפער ניכר מהמקום הראשון. יש לציין שציון הרכבת הושפע מהשבוע בו הייתה התקלה וההשבתה היזומה, במהלכו הציון ירד ל-2.91.
החברות הטובות והרעות
חברת דרך אגד ונתיב אקספרס בלטו עם ציונים גבוהים במדדים שנבדקו - ניקיון ותחזוקה, מידת הצפיפות, משך זמן הנסיעה ובטיחות הנהיגה. לעומתן, חברת בית שמש אקספרס וחברת דן (בדגש על דן באר שבע) קיבלו ציונים נמוכים מאוד מצד הנוסעים.
החברות שקיבלו הכי הרבה דיווחים היו מטרופולין, דן בדרום, תנופה וקווים. בהתאמה, שלושת החברות הראשונות קיבלו את ציוני המפעילות הנמוכים ביותר בדוח האחרון של משרד התחבורה. כלומר קיים קשר בין איכות השירות לכמות הדיווחים. החברות שקיבלו הכי מעט דיווחים היו אגד, סופרבוס ואקסטרה, שנמצאות בין 10 החברות המובילות במדד הציונים של משרד התחבורה.
התחנות והקווים הבעייתיים ביותר
התחנה שזכתה לכינוי התחנה הכי לא נעימה להמתנה היא תחנת האוטובוס מחוץ לתחנת רכבת השלום (לכיוון מזרח) ואחריה התחנה בסינמה סיטי (לכיוון צפון).
התחנה שקיבלה את מירב הדיווחים בגין אי-עצירה היא תחנת דרך ז'בוטינסקי/אהרונוביץ בבני ברק, ואחריה התחנה בקריית הממשלה/דרך מנחם בגין צפון וסינמה סיטי/כביש 2 לכיוון צפון.
נראה כי אחד הנושאים הכאובים ביותר למשתמשי התחבורה הציבורית הוא כשהאוטובוס חולף על פניהם בתחנה מבלי לעצור. קווי האוטובוס שקיבלו את כמות הדיווחים הגבוהה ביותר בגין אי-עצירה בתחנה הם קווים 347 ו-47 של מטרופולין וקווים 10, 66 ו-25 של דן.
אוכלוסיות מיוחדות מדווחות יותר
אוכלוסיות בעלות פרופיל הנחה ייחודי מדרגים הרבה יותר מפרופיל רגיל, ביחס לכמות התיקופים שלהם בהופאון. הבולטים ביותר הם פרופיל נכה, תושבי פריפריה ובפער ניכר בני 75 ומעלה - שדיווחו פי 10 מכמות התיקופים שלהם!
סיון שמואלוביץ', מנכ"לית ארגון 15 דקות: "אי אפשר להמשיך להתעלם מהקול של הנוסעות והנוסעים! הנתונים מראים שחוויית הנסיעה בתחבורה הציבורית עדיין רחוקה מאוד מהסטנדרט לו אנו ראויים, וזו חובת משרד התחבורה והחברות המפעילות להקשיב, לפעול ולספק שירות שמכבד את הציבור."
עופר סיני, מייסד חברת הופאון: "יישומון רב-פס נועד להנגיש את הנסיעה בתחבורה הציבורית לכל אחד ואחת, והפיצ'ר החדש של BetterBus מוסיף נדבך חשוב - חיבור ישיר בין החוויה היומיומית של הנוסעים לבין מקבלי ההחלטות."
איך זה עובד?
כל נוסע ונוסעת יכולים לדווח על מצב התחבורה הציבורית: באוטובוס, ברכבת ישראל או ברכבות הקלות. מדובר בשתי הזדמנויות שונות לדיווח: האחת היא בעת ההמתנה בתחנה - ניתן לדווח האם האוטובוס או הרכבת איחרו, לא הגיעו או לא עצרו, והאם התחנה נגישה, נקייה ובטוחה. ההזדמנות השנייה לדיווח היא לאחר התיקוף, בטופס בו ניתן לדרג את משך זמן הנסיעה, בטיחות הנהיגה, מידת הצפיפות ומידת התחזוקה והניקיון.
כל הדיווחים מוזרמים למערכת נתונים בזמן אמת, עוברים ניתוח מקצועי ומועברים לגורמים הרלוונטיים - משרד התחבורה, רשויות מקומיות והחברות המפעילות, כדי לאפשר תגובה מהירה, תיקון תקלות והובלת שינוי שיטתי לטובת הציבור.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
