אוזלת היד נמשכת: עשרות ילדים, ילדות, נערים ונערות תושבי שכונת "מורדות ארנונה" בירושלים חזרו השבוע אל ספסל הלימודים, אלא שלהפתעתם גילו שהאתגר הראשון שהביאה עמה שנת הלימודים שנפתחה זה-עתה וניצב לפניהם לא נמצא בספרי המתמטיקה והאנגלית, אלא טמון בכלל בדרכם לבית הספר, אליו הם מאחרים תדיר.
מזה חצי שנה מלינים תושבי השכונה החדשה על אי-פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית בה, מחדל עירוני שבגינו נבצר מהם ומילדיהם להתחבר אל השכונות הסמוכות לה וכן אל מרכז העיר ירושלים, וכעת מביא לאיחורים בהגעתם של עשרות תלמידי השכונה לבתי הספר הנמצאים מחוצה לה.
כפי שכבר פורסם ב"ישראל היום", הדבר קורה בשל העובדה כי לשכונה כניסה ויציאה אחת הנמצאות שתיהן בצומת שמחוץ לקיבוץ רמת רחל, כאשר בסמוך לשם ניצבת תחנת אוטובוס בודדת, בה עובר אחת ל-20 דקות קו מעגלי יחיד שיוצא משכונת ארמון הנציב, עובר באזור התעשייה תלפיות, בקניון מלחה ובצומת אורה ומיד לאחר מכן חוזר לתחנה ממנו יצא. על פי עדויות של תושבי השכונה המתאכלסת בעיקר במשפחות עם ילדים שהורגלו להתנייד בתחבורה ציבורית, קו האוטובוס לא משמש אותם באמת בשל המרחק הפיזי מהם, שעומד על כעשרים דקות צעידה לתושבים המתגוררים בחלק המתקדם יותר של האזור.
יתרה מכך, על מנת להגיע לצומת מרכזי בו עוברים מספר קווי אוטובוס המחברים את האזור לשאר הבירה, על תושבי השכונה ובכללם עשרות התלמידים שהתחילו בשבוע החולף את שנת הלימודים לצעוד כחמש דקות נוספות עד לדרך חברון – ציר מרכזי בו עוברים אוטובוסים המקשרים את העיר מקצה לקצה; אלא שבשל המרחק והזמן היקר שנגזל מהתושבים מדי יום בשל צעידות, אלה נאלצים להשתמש יותר ויותר בשירותי מוניות ולממן, מדי יום, נסיעות עד לתחנות האוטובוס הקרובות.
"הילדים שלי מאחרים באופן קבוע למסגרות כי זה פשוט בלתי-אפשרי", מתארת בשיחה עם "ישראל היום" הדר רפאל-לוי, תושבת השכונה בחצי השנה האחרונה. "הילד הגדול שלי בכיתה ה' והוא רגיל לנסוע באוטובוס בעצמו. במשך חצי השנה האחרונה הדרך שלו הלוך-וחזור מסובכת והוא נאלץ לטפס את כל העלייה הזו, עוד אחרי התחנה שיש לנו מחוץ לשכונה – שפשוט לא משמשת אותו. הדרך ארוכה מאוד, ושלא נדבר על מי שגר למטה, שבשבילו זה פשוט אבוד מראש".
רפאל-לוי, אם לשלושה ילדים שבעלה משרת פעיל במילואים, מציינת כי מדובר באתגר משמעותי שמשפיע על המשפחה כולה. "בתור אישה למילואימניק המשאבים שלי מוגבלים. אנחנו משפחה בעלת רכב אחד, וברגע שמישהו מאיתנו לוקח אותו אז השני צריך למצוא דרכים כאלה ואחרות להסתדר ולמצוא פתרון לילדים. הילדים שלי מתלוננים שכל יציאה שלהם מלווה בחצי שעה של צעידה מעייפת, ואני מצליחה להבין אותם". במהלך חצי השנה החולפת פנו תושבי השכונה פעמים רבות לגופים האחראיים על הנושא, אולם ברוב הפעמים כלל לא זכו למענה. "שלחתי פנייה לעירייה באתר הרשמי", מציינת הדר, "אלא שבכלל לא קיבלתי ממישהו שם התייחסות. התחנות רחוקות מאוד, השכונה מתאכלסת בקצב שיא, והעירייה מתעלמת".
פניות חוזרות-ונשנות של תושבי השכונה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית וכן לעיריית ירושלים העלו חרס בדמות תירוצים רבים ומגוונים. בין היתר, השיבו בניתוק מוחלט כי הכבישים הצפופים, בהם עוברים מדי שעה כלי רכב כבדים, משאיות וטרקטורים לשני הכיוונים, פשוט לא מתאימים למעבר של כלי רכב גדול כמו אוטובוס. למעשה, בבדיקה שערכנו בחודש מאי האחרון הובטח כי כבר בחודש ספטמבר יאפשר הכביש מעבר של כלי רכב להסעת המונים, אולם כרגע, ארבעה חודשים אחרי – נראה שהמצב העגום נותר על כנו מבלי להתייחס כראוי לתושבי השכונה המתאכלסת, למעט שני שינויים מהותיים: השכונה התמלאה במשפחות שזקוקות למענה תחבורתי ראוי, ואותם כבישים "עמוסים, צפופים ולא מותאמים" התפנו, יחסית. "אגב", מציעים תושבי השכונה, "אם הכבישים עודם צפופים ניתן להעביר גם מיניבוס". מיותר לציין שההצעה לא התקבלה גם היא.
עוד עלה באותה בדיקה שערכנו לפני חודשים מספר כי ישנם לפחות ארבעה גופים שונים (עיריית ירושלים, חברת "מוריה", משרד התחבורה וצוות תכנית אב לתחבורה בירושלים) שמפילים כל אחד את האחריות בנידון על משנהו, בזמן שמאות תושבים מצפים למענה כלשהו, זאת לצד אמירות כי האחראיים הבלעדיים הם בכלל מנהלי הפרויקטים עצמם. הניתוק מהשטח כל-כך גדול, עד שכשביצענו ב"ישראל היום" בירור דומה במהלך מבצע "עם כלביא", בו התלוננו תושבי השכונה על כך שלילדיהם אין דרך להתגונן בזמן שהם צועדים הביתה, הגיבו גורמים בעיריית ירושלים ש"ההמלצה היא שהילדים יישארו בבית, סמוך למרחבים המוגנים" וש"על ההורים לגלות אחריות ולבקש מילדיהם לשהות בבית".
כעת, המפסידים הגדולים במלחמת ההאשמות הבלתי-נגמרת בין הגופים הם התושבים עצמם, שלא זוכים למענה הולם מצד הגורמים האחראיים לכך. "אנחנו משלמים בסביבות 850-900 שקלים ארנונה בחודש", מציין תושב נוסף שבחר להישאר בעילום שם, "ובכל זאת לאף אחד בעירייה זה לא נראה חשוב. הילדים צועדים באתר בנייה, לצד פסולת בניין ופועלים שנמצאים כאן לאורך רוב שעות היום. יש כאן דירות ציבוריות של עמותות שפועלות עבור אנשים על הרצף האוטיסטי, והמחסור בתחבורה ציבורית פוגע באוכלוסייה הזו כפליים. אנחנו רק שומעים הבטחות, משלמים ארנונה מהגבוהה בירושלים ובינתיים לא מקבלים כלום, שום מענה. אפילו לא אוזן קשבת. לא תחבורה ציבורית, לא גני משחקים, כלום אין לנו כאן. אני מקווה שהעירייה תשכיל להקשיב לנו, התושבים, ותפעל סוף-סוף למעננו".
מצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים נמסר: "בשל עבודות בנייה מאסיביות הגורמות לחסימות, מדרכות לא נגישות ומפגעי בטיחות, לא ניתן בשלב זה להפעיל את קווי האוטובוסים החדשים. עם סיום העבודות והשלמת התשתיות הנדרשות על ידי חברת ניהול הפרויקט יתווספו לשכונה שני קווי אוטובוס חדשים לכיוון תלפיות ותלפיות מזרח. צוות תכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדמים הפעלת תחבורה ציבורית לשכונת מורדות ארנונה מוקדם ככל שניתן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו