התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (שני) בדרישה לרשויות אכיפת החוק - מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה והיועצת המשפטית לממשלה - לפתוח מיידית בחקירה פלילית מקיפה של בכירי רכבת ישראל. זאת, בשל אחריות לתקלה החמורה שגרמה לטענתם לכאוס תחבורתי חסר תקדים במשך עשרה ימים.
התנועה לאיכות השלטון טוענת כי קיים חשד משמעותי להתנהלות רשלנית של גורמים בכירים ברכבת ישראל, אשר עלתה לכדי ביצוע עבירות פליליות חמורות, הכוללות הפרעה לשירותים ציבוריים וסיכון דרכים.
התנועה מציגה במכתבה שרשרת כשלים שגרמה לטענתם להשבתת הרכבת בשבוע שעבר: לפי המכתב, כבר בתחנת אשדוד התריע בודק הקרונות כי זו "הפעם הראשונה שהוא נתקל במטען מסוג זה" וכי "אינו יכול לאשר את המטען", אך מנהל המשמרת התעקש על יציאת הרכבת.
לאחר התאונה הראשונה, למרות שהתבררו בבירור הבעיות בעיגון המטען, הורה סמנכ"ל המטענים על המשך הנסיעה - החלטה שהובילה לנזק הקטסטרופלי, על פי המכתב.
התנועה מעריכה כי הנזק הכולל למשק הישראלי עומד על מיליארדי שקלים, הכולל נזקי תשתיות במיליוני שקלים, אובדן ימי עבודה, עלויות תחבורה חלופית, ופגיעה כבדה במאות אלפי אזרחים שנותרו ללא תחבורה ציבורית תקינה.
על פי הפנייה, קיים חשד לביצוע עבירות לפי סעיף 161 לחוק העונשין (עבירות כלפי קיום שירותים ציבוריים) וסעיף 344 (סיכון דרכים), שעונשן מאסר של עד שלוש שנים. התנועה טוענת כי הגורמים האחראים פעלו ברשלנות משוועת ולא נקטו זהירות סבירה, תוך מתן אישורים שהיו צפויים לגרום לנזק חמור לתשתיות ציבוריות.
עו"ד אורי הס, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון: "מה שקרה ברכבת ישראל הוא לא תקלה טכנית - זו רשלנות משוועת של בכירים שהחליטו להמשיך בנסיעה למרות אזהרות ברורות על סכנת המטען".
״התוצאה, על פי טענות המכתב, היא נזק של מיליארדי שקלים למשק הישראלי - וסבל של מאות אלפי אזרחים במשך עשרה ימים. אלא שבינתיים, טרם פורסמו מצד רכבת ישראל נתונים על עלות הנזק ומשמעותה במשק, ומיליארדי שקלים נשמע מעט מופרח - אך רק ימים יגידו.
נציין בנוסף לכך כי רכבת ישראל הצליחה בדיעבד להחזיר חלק מהרכבות לפעילות תוך שבוע, וחלקן שלושה ימים לאחר מכן - בשל עבודות מואצות לאורך סוף השבוע.
עוד לדבריו, ״מדובר בכשל מנהלי חמור שדורש חשבון נפש מלא. האחראים לקבלת ההחלטות הרשלניות האלה - החל מהגורם שאישר את יציאת הרכבת מאשדוד וכלה בסמנכ"ל המטענים שהורה להמשיך בנסיעה אחרי התאונה הראשונה - חייבים לעמוד לדין. לא יכול להיות שנזק כזה למשק הישראלי יעבור בשתיקה".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו שהתנועה לאיכות השלטון עסוקה ביצירת כותרות יחצ"ניות לעצמה, על הגב של ציבור הנוסעים בישראל. דירקטוריון הרכבת והנהלת הרכבת רואים בחומרה את האירוע שהתרחש, ולכן זמן קצר לאחר האירוע מונתה ועדה חיצונית בלתי תלויה בראשות יהודה בראון, מהמנהלים המקצועיים ביותר בתחום התשתיות והתחבורה בישראל, עו"ד שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואינג' אפי כליפא סמנכ״ל מערכות וטכנולוגיות בחברת נתע לשעבר, במטרה לבדוק לעומק את האירוע והנסיבות שהובילו אליו, על מנת להסיק מסקנות ולבצע כל פעולה נדרשת שאירוע כזה לא יחזור על עצמו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו