לפי נתוני הרלב"ד, משתמשי כלי רכב דו-גלגליים חשמליים, קורקינטים ואופניים חשמליים, היוו בשנת 2024 כ-9% מכלל הנפגעים באופן חמור בתאונות דרכים. מדובר ב-277 נפגעים, מתוכם 20 נהרגו. אלו מהווים כ-5% מסך ההרוגים בתאונות דרכים.
בשנת 2024 נרשמה עלייה של כ-50% במספר הנפגעים בכלים חשמליים לעומת 2020, בעיקר בקרב פצועים קשה. קבוצת הגיל הגדולה ביותר בקרב משתמשי הכלים הללו היא 15-19 ומהווה 21% מהנפגעים החמור. בקבוצה זו חלה עלייה דרמטית - מ-20 נפגעים בשנת 2020 ל-59 בשנת 2024, כמעט פי 3.
מבין הולכי הרגל שנפגעו מכלים אלה, קבוצת הגיל +65 מהווה 53% מכלל הנפגעים החמור - 76 מתוך 144 נפגעים, אולי בשל פגיעות הגוף הגבוהה בגילאים אלו.
מוקד הסיכון העיקרי
מוקד הסיכון העיקרי בארץ הוא בתל אביב-יפו, שם נרשמו 316 פצועים קשה והרוגים בחמש השנים האחרונות - פי 6 יותר מפתח תקווה (53). ההיפגעות החמורה בולטת בגוש דן, עם מספרים גבוהים גם בחולון (44), רמת גן (41) וראשון לציון (38).
ההיפגעות החמורה מתרחשת בעיקר בדרכים עירוניות, אך כ-13% מההיפגעות החמורה מתרחשת בדרכים בינעירוניות. הרלב"ד מזהיר כי "קרוב ל-18 אלף ילדים ובני נוער בגיל בית ספר, נפגעו בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים בחמש השנים החולפות" ומוסיף: "בפתיחת שנת לימודים עולה השימוש בכלים אלו לצד רכיבה ללא קסדה, מהירות גבוהה או הפרת חוקי התנועה - שעלולים להסתיים באסון. שמירה על כללי הבטיחות מצילה חיים".
מנכ"ל הרלב"ד גלעד כהן מסר: "פעולה מערכתית הכוללת אכיפה מוגברת היא הכרחית, ואנו עובדים בדיוק בכיוון הזה. מדובר בכלים קטלניים, ואנחנו נדאג להגביר את ההסברה סביב הסכנות".
בעבר, הפגיעה החמורה הייתה בעיקר בקרב משתמשי אופניים חשמליים עם 78% מהנפגעים בשנת 2020. כיום משתמשי הקורקינט החשמלי מהווים כחצי ממספר הנפגעים בקטגוריה זו, מה שמצביע על התרחבות התופעה והסכנה הקיימת גם בכלי זה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
