תעריפי החניה מופקעים והנהגים זועמים: כך הגיבו העיריות הגדולות למצוקה

נ׳ נכנס לחניון פרטי ברחוב השוק בתל אביב, השאיר את הרכב ללילה אחד - ונדהם לגלות שנדרש לשלם על כך מאות שקלים • על מקרה דומה שיתף תושב ירושלים ברשתות החברתיות • "החניונים הפרטיים לא בשליטתנו הכלכלית, זו התוצאה", מוסרים מטעם עיריית ת"א וירושלים • לכל הפרטים

חניון מכוניות, ארכיון. צילום: אי.פי

במוצאי שבת האחרונה, נכנס נ׳ לחניון פרטי ברחוב השוק בתל אביב, השאיר את הרכב ללילה אחד - ונדהם לגלות שנדרש לשלם על כך מאות שקלים.

השאיר את הרכב בחניון ללילה אחד - וחויב במאות שקלים,

כשהגיע נ' לחניון ביום למחרת בשעה 10:44 בבוקר, עמד לצאת מהמחסום - וחויב בלא פחות מ-269 שקלים על חניה לילית.
״מעבר לכך שמדובר בחניון מוזנח וללא שום תנאים בסיסיים, התחושה היא של רמאות צרכנית לכל דבר״, סיפר נ' נזעם בשיחה עם ״ישראל היום״.

״על השלט בחניון היה כתוב שהמחיר המקסימלי ליום הוא 150 שקלים. החניון עובד בשיתוף פעולה עם פנגו, ובפועל הייתי אמור לשלם הרבה פחות״, טען. ״במקום זה, נגבה ממני כמעט פי שניים - זה לא קיים בשום מקום בעולם״, הוא סובר, ומאז - מספר שנאבק כדי לקבל חזרה את הכסף.

לדבריו, לא מדובר במקרה פרטני אלא בתופעה נרחבת - במסגרתה חניונים רבים מנצלים את מצוקת החניה, בין היתר בערים גדולות כמו ירושלים ותל אביב - ומציגים תעריפים גבוהים במיוחד, גם ללילה אחד.

"יותר מכרטיס להופעה"

״עלות חניון עבור 4:01 שעות בשנת 2025 - 119 שקלים״, שיתף לאחרונה משתמש מופתע בפייסבוק, שהחנה את רכבו בירושלים. גולש אחר פרסם פוסט משלו באותו הנושא: ״חניה של 5 שעות בתל אביב אתמול - יותר מהכרטיס של ההופעה״, הוא כתב, ומצרף חשבונית על סך 139 שקלים מחניון ברחוב פרישמן, שמעידה על המקרה.

בעוד שחניונים בבעלות פרטית הם עסק לכל דבר - ורשאים לגבות סכום כראות עיניהם, יש הטוענים כי מחויבותה של העיריה היא לספק מספיק חלופות ומקומות חניה זמינים, וליידע את הציבור המשלם על מיקומם.

תגובת עיריית תל אביב–יפו: ״ראשית יש להבהיר כי תעריפי חניונים פרטיים אינם באחריות העירייה. העירייה ערה למצוקת החניה בעיר ומציעה אלטרנטיבות נגישות, מוזלות ולעיתים קרובות אף חינמיות, כאשר כל החניונים העירוניים עומדים בתקנים מחמירים ביותר של כיבוי אש, בטיחות וניקיון״, נמסר.

״בעלי תו חניה זכאים להנחות של עד 75% בכלל חניוני אחוזות החוף בכל שעות היממה. במקביל, התושבים יכולים להחנות ללא תשלום באזורי החניה אליהם הם משויכים (כחול-לבן), בהתאם להוראות התמרורים״.

"המהפכה התחבורתית"

מעיריית ירושלים נמסר: "בשנה האחרונה הוכשרו כ-20 חניונים עירוניים, בהם קיימים כ-1,700 מקומות חניה לטובת הציבור. בנוסף, בחניוני החברה העירונית ׳עדן׳, החברה הכלכלית העירונית, ישנם כ-1,800 חניות ב- 9 חניונים הפרושים ברחבי העיר״.

לטענתם, ״במסגרת המהפכה התחבורתית העירונית, הכשירה העירייה מספר חניוני 'חנה וסע' בעיר, המאפשרים חניה ושימוש בתחבורה ציבורית וברכבת הקלה, הנוסעת בציר מרכזי לאורך נקודות עניין רבות בעיר. החניונים הפעילים כיום, הם חניון הר הרצל, בו כ-550 מקומות חניה, חניון פסגת זאב (כ-250 מקומות) ונחל צופים (כ-1000 מקומות חניה).

לבסוף, נמסר כי ״בחזון של ראש העיר. משה ליאון, להקטין כמה שיותר את השימוש ברכב בתוך העיר ולעודד שימוש רחב ברכבת הקלה, תחבורה ציבורית, מיקרומוביליות. הליכה ואופניים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר