עם פתיחת שנת הלימודים ישובו כ-2.5 מיליון תלמידים ותלמידות לכיתות, כאשר רבים מהם עושים את דרכם אל מוסדות החינוך בתחבורה הציבורית - ומשתמשים לרוב ב"חופשי חודשי" או רוכשים נסיעה בודדת.
בעוד שילדים עד גיל 18 בישראל זכאים ל"פרופיל נוער", המקנה להם 50% הנחה מעלות נסיעה בודדת או מעסקת "חופשי חודשי", ניסינו להבין מהי הדרך המשתלמת ביותר כיום לתשלום על נסיעה בתחב"צ - בהתאם לימי הלימוד בחודשים השונים (ספטמבר, אוקטובר ונובמבר) - וגילינו תוצאות מפתיעות למדי.
השוואת המחירים מגלה פערים לא צפויים
השוואת המחירים בין ימי הלימוד השונים בחודשים השונים, לבין עלות הנסיעה בתחב"צ בשיטת "חופשי חודשי" או נסיעה בודדת - העלתה פערים משמעותיים למדי בין שתי שיטות התשלום.
כך למשל, בחודש ספטמבר נמצא כי מי שלומדים בימי שישי, וירכשו מראש חוזה של "חופשי חודשי", יחסכו כ-14% לעומת תשלום על נסיעה בודדת בערך צבור.
לעומת זאת, בחודש אוקטובר, עבור מי שאינם לומדים בימי שישי, תשלום על נסיעה בודדת דווקא יחסוך כ-39% בתשלום לעומת מי שירכוש מראש "חופשי חודשי". בחודש נובמבר, עבור מי שלומדים בימי שישי, משתלם יותר לשלם על "חופשי חודשי" (157.5 ₪) לעומת נסיעה בודדת, שעלותה בסוף החודש תגיע ל-184 ₪.
לעומת זאת, באותו החודש, עבור מי שאינם לומדים בימי שישי - מתברר שמשתלם יותר לשלם על נסיעה בודדת (136 ₪ בחודש) ולא על "חופשי חודשי" (שיעלה 157.5 ₪).
איך נבדקה העלות האמיתית?
ההשוואה נעשתה עבור נסיעת הלוך וחזור בדרך מקומית בכל יום לימודים, והתייחסה ללימודים הכוללים ימי שישי ולימודים ללא ימי שישי - בהתאם לפעילות בית הספר בערים השונות, ולאחר הנחת נוער.
הנתונים האמורים מצביעים על כך, שבניגוד לדעה הרווחת - רכישת "חופשי חודשי" מראש אינה בהכרח מתאימה לכולם, ולעיתים עשויה לגרום לתשלום עודף.
המסקנה: התאמת המסלול תחסוך מאות שקלים
למעשה, בחירה במסלול המדויק לכל נוסע, בהתאם לצרכיו ולזמנים בהם הוא משתמש בתחבורה הציבורית - יכולה להוביל לחיסכון של מאות שקלים בשנה או להפסד, והכול תלוי במאפייני וזמני הנסיעות. בנוסף, באירוע חריגים, כפי שחווינו ביוני האחרון במבצע "עם כלביא", במהלכו בוטלו הלימודים - משתמשים אשר רכשו מראש חוזים תקופתיים נדרשו לזיכוי כספי, בהנחה שהיו זכאים לכך.
האפליקציות שמחשבות עבורך
מעבר לאפשרות לבצע חישוב פרטני ולרכוש את שיטת התשלום המועדפת ברב-קו בהתאם - כיום אפליקציות Moovit ו-Pango מאפשרות הרשמה חד-פעמית שמייתרת את הצורך בכרטיס פיזי ובהטענה מראש, ובוחרת מלכתחילה את השיטה הכי כדאית מבחינת התמחור.
לקראת סוף כל חודש, האפליקציה מחשבת באופן אוטומטי את כלל הנסיעות של התלמיד/ה ומחייבת את החשבון לפי ההנחה המרבית, כשההורים יכולים לעקוב אחר פירוט הנסיעות של ילדיהם ואחר החיובים שלהם בכל עת, באפליקציה של התלמיד.
"השימוש באפליקציות לתשלום בתחבורה הציבורית מאפשר לתלמידים להתנייד בנוחות וביעילות - תוך מתן פתרון חסכוני ופשוט שמקל על הורים והתלמידים כאחד", אומר לבסוף אייל זיו, מנהל פעילות Moovit ו-Pango.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
