ימים ספורים לפני המראתה לארה"ב לנסיעת עבודה ממושכת בת כשבועיים, כינסה היום (חמישי) שרת התחבורה, מירי רגב, מסיבת עיתונאים שעסקה בכאוס התחבורתי ושיבוש קווי הרכבות.
רגב התייחסה במהלך דבריה להפגנות שבהן נחסמו כבישים והאשימה את היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, בפקקי הענק בימים האחרונים: "״אם היינו חיים במדינה שבה היועצת המשפטית לא הייתה מאשרת לחסום כבישים ולא היו שורפים תשתיות - אוטובוסים לא היו מאחרים. אין בעיה עם הפגנות, אבל אל תחסמו כבישים״.
השרה רגב התייחסה לתקלה החמורה ברכבת ואמרה כי "רכבת ישראל פועלת לתקן את התקלה. מהרגע הראשון אמרנו שנאפשר את הרציפות הבטיחותית הנדרשת, הוקם חמ״ל משותף וביקשתי שמומחה מספרד יגיע לארץ - והמנכ״ל עצמו כאן. רצינו להבין מה קרה וללמוד איך להימנע מאירוע זה בעתיד. צפינו שהתיקון ייקח שבועות ארוכים, ביקשתי שזה יתוקן כמה שיותר מהר ואני שמחה שלאור העבודות אנו מקדימים מאוד את החזרת הרכבות לתפקוד - בראשון תחנת ת״א דרום - ההגנה, בשני השלום ועד 1.9 גני אביב וכפר חב״ד".
משה בן שמחון
שרת התחבורה התייחסה לביקורת הציבורית: "ניסינו לתת את החלופות הטובות ביותר שניתן, כמו שאטלים חינם, כדי לאפשר את אותו רציפות תחבורתית לנוסעים שרגילים לנסוע ברכבת. זה לא נוח ולא פשוט אבל היבט בטיחות זה מעל לכל.
"התקלה חמורה, צריך לטפל בה - עצרנו שתי תחנות ואנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לחזור לעבוד כמה שיותר מהר. תקלה כזאת לוקח לתקן שבועות וחודשים, וזה יתוחקר גם ברמה מערכתית וגם אם הייתה כאן רשלנות אישית. יש ועדת חקירה פנימית וגם ועדת בדיקה חיצונית בלתי תלויה - כדי לבחון את כל ההיבטים שנוגעים לאירוע. כל ההשלכות יילמדו. אם נראה שהייתה כאן רשלנות אנשים יצטרכו לשלם על כך, העבודה שלהם אמורה להסתיים תוך 30 יום. אירוע כזה יכל לגרום חס וחלילה לאובדן חיים, לכן זאת תקלה חמורה.
״יש גורמים שמנצלים את האירוע הבטיחותי הזה לפוליטיקה קטנה - מציעה להפסיק להתעסק בזה ולתת גיבוי לעובדי והנהלת הרכבת לעשות את עבודתה. גם לחלקי חילוף יש תאריך פג תוקף, ואם לא היינו מקדימים את העבודות - היו אומרים ׳למה לא הקדמת׳. צריך לא לנצל באופן פופוליסטי את הבעיה״.
על שאלת "ישראל היום" לגבי זהות הגורמים שמנצלים את האירוע, ענתה רגב: "לראות את לפיד שלא עשה כלום בתפקידיו - מדבר על נושאים שהוא לא מבין בהם, הוא פגע בעובדי הרכבת שוויתרו על החופשה השנתית. זה מה שיש לו לעשות, לבוא לסבידור. ולגבי מה שאמר על הנסיעה שלי לארה״ב - כנראה שהוא לא מבין את התפקיד של מזכיר התחבורה האמריקני".
רגב התייחסה לטענות על כאוס תחבורתי: "אתמול נסעו 160 אלף נוסעים ברכבות. אז יש שיבושים, אבל הרכבות עובדות. הייתה תקלה וצריך לתקן אותה, אז ארבעה ימים השלום וההגנה לא עובדות. אבל התעופה עובדת והרכבות עובדות, אבל להגיד שאין תחבורה ציבורית זה להטעות את הציבור. מיום חמישי עם התקלה ועד היום נסעו 900 אלף איש ברכבות״.
על נסיעת העבודה הקרובה לחו״ל אמרה השרה: "אני כאן בארץ, אנחנו מנהלים את האירוע. זומנתי לנסיעת עבודה בארה״ב. אין לי שום כוונה להתנצל על נסיעות עבודה לחו״ל, זה לא צ׳ופר, עם כל כך הרבה טיסות ביניים ופגישות עבודה".
על העבודות בשבת אמרה השרה: ״בשבת לא עובדים אלא אם יש צורך בעבודות מצילות חיים ופה יש כבלים חשופים שעלולים לפגוע בחיי אדם ולכן עובדים 24/7. מה שלא מסכן חיים לא קורה בשבת״.
לגבי פיצויים לנוסעים: "זה ייבחן. בשבוע האחרון לא כולם יכלו להשתמש ברכבת. באזורים שהיו בהם שאטלים, לא נפצה".
על כוונת האוצר להטיל מס גודש עבור הכניסה לת"א בשעות מסוימות: "זה לא יקרה, לא יכול להיות שאדם מהפריפריה שצריך לשלם על דלק, רכב וכביש 6 - ישלם מס גודש״.
"זו תקלה שדורשת תיקונים שנמשכים שבועות"
מנכ”ל רכבת ישראל, אבי אלמליח, אמר כי המועד המקורי לסיום העבודות במרכז הארץ יוקדם ביום, והתנועה תתחדש ביום שני בכל תחנות תל אביב. עם זאת, בצפון, באזור כפר ויתקין, יידרשו עוד כמה ימי עבודה והתיקונים שם יסתיימו לקראת סוף השבוע הבא.
אלמליח התייחס בדבריו לנסיבות התקלה ואמר כי "בחמישי שעבר בלילה הייתה אינדיקציה בחדר הבקרה על קצר חשמלי מה שקורה לפעמים כתוצאה מקריעה של כבלי חשמל. באותו יום היה לנו בבוקר יירוט טיל חות׳י ובאזור זה בדיוק נמצא חלק של מיירט והמשטרה הייתה מעורבת.
"בלילה כאמור הייתה אינדיקציה לקצר ומפגש רכבות - רכבת משא ורכבת נוסעים, נהג רכבת הנוסעים ראה ניצוצות ונהג המשא אמר שראה ניצוצות. הזנקנו צוותים לשטח והתברר שחלקים מהכבל נמצאים למטה, חלקם על הרכבת משא.
"הגענו בכוחות מתוגברים גם מנהלים בחברה וגורמים טכניים של מנהלת החשמול ומצאנו נזק באורך 3 ק״מ. רכבת המשא נססעה ואז אירוע דומה קרה באיזור ויתקין שם רכבת המשא נעצרה. מאז כל גורמי החברה הרלוונטיים הפסיקו את מאמצי הפיתוח כדי להתרכז בתקלה שנמצאת בציר מרכזי. עסקנו ביצירת תוכנית הפעלה לניהול האירוע וגם תוכנית לשיקום.
"אנחנו מקיימים מאז הערכות מצב, ההנחיות שקיבלנו זה לעשות את העבודות במהירות ובביטחות ולהביא את גורמי המקצוע הבכירים ביותר מספרד. אני חייב להגיד שזה אירוע משמעותי שבעולם היה לוקח שבועות או חודשים לטפל בו.
"עשינו תוכנית הדרגתית שבה הפעלנו רכבות לאורך השבוע. הופעלו כמעט כל התחנות חוץ מגני אביב וכפר חב״ד - המהירות הייתה יותר נמוכה אבל ביום שישי היו 266 אלף נוסעים - כמעט הכמות הרגילה. התיקון חייב פעימה נוספת וסגירת שתי מסילות נוספות והחלטנו לצרף לעבודות את העבודה באיילון שהייתה צריכה להתבצע בתחילת ספטמבר כדי לא לפגוע בציבור פעמיים בסגירת איילון במקביל למסילה.
"בכל מקום שהפסקנו את תנועת הרכבות הצבנו שאטלים, יש 50 אוטובוסים שפועלים בתל אביב ההגנה וכל נוסע מקבל חלופה, שאינה אטרקטיבית כמו רכבת - אבל האוטובוסים מחכים לנוסעים ויש הסדרי תנועה בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים והרשויות - השיטה הייתה 'מלא וסע'".
יו"רר דירקטוריון רכבת ישראל, עו”ד משה שמעוני, ״עם קרות האירוע קיבלתי עדכון ממנכל החברה ב-20:30 ועדכנתי את מנכ״ל משרד התחבורה ושרת התחבורה עוד לפני הבנת המורכבות. אף אחד לא חשד שיש בעיה במטען אלא היה חשש שיש תקלה ברשת החשמל בכבלים העיליים.
"לאחר שנשלל חשש לחשמול הרכבת יצאה לדרכה - זה ייבדק ויטופל. בנחל אלכסנדר (ליד ויתקין) שוב אירעה אותה תקלה וגם אז לא ידעו במה מדובר, היו דיווחים בקשר אבל זו מערכת חשמול שבה נפלו לאורך המסילות הרבה כבלים ולא חשבו שיש משהו אחר. אחרי יממה אחת ועדת הבדיקה הגישה ממצאי בינתיים והחלטנו להקים ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה לבדוק את האירוע. זאת תקלה לא טובה שקרתה לרכבת - מאז הקמת הרכבת לא קרתה תקלה כזאת ואנחנו עובדים קשה מאוד ומקיימים ישיבות קבועות בנושא".
מסיבת העיתונאים נערכה על רקע עבודות הבטיחות באיילון ושיקום תשתית החשמל באזור שעצרו את תנועת הרכבות הסדירה. במהלך מסה"ע יוצגו העבודות הבטיחותיות המתבצעות באיילון והתקדמות שיקום תשתיות החשמל הרכבתיות.
רגב הוסיפה והתייחסה לכוונת משרד התחבורה לאפשר לחברת התעופה Wizz לפתוח בסיס מקומי - מהלך שגרר מחאה מצד חברות התעופה הישראליות. "המחירים גבוהים מדי, לא יכול להיות שלקוח ישראלי שבוי בידיים שלהם", אמרה. "אין לי בעיה שכולם ירוויחו, אבל שלא תהיה חזירות".
לדבריה, הגיע הזמן להביא תחרות. נפגשתי עם מנכ"ל Wizz והתנאי הראשון הוא שהם יעבדו כמו חברה ישראלית במלחמה - והוא הסכים".
שרת התחבורה פנתה להסתדרות ולחברות התעופה ותקפה: "לא מאיימים עליי, הציבור הישראלי הוא החשוב. יש לי גב מלא מראש הממשלה. אל תאיימו".
שלשום (שלישי) הודיעה רכבת ישראל כי החל מיום רביעי ועד יום שלישי הבא תיסגר תחנת השלום בתל אביב, מהעמוסות ביותר במדינה, דווקא בזמן החופש הגדול מבת הספר. כמו כן, תנועת הרכבות בתוך תל אביב תופסק. הקו מצפון לדרום תל אביב לא יפעל. רכבות מבאר שבע יגיעו עד לתחנת לוד בלבד, מאשקלון עד להגנה בלבד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו