בעקבות מלחמת ״חרבות ברזל״ ירד משמעותית היקף תיקופי הנסיעות בתחבורה הציבורית כבר מהרבעון הרביעי של שנת 2023. ובמספרים, מדובר בירידה של כ-12.6% (153.6 מיליון תיקופים) לעומת הרבעון המקביל ב-2022 (175.7 מיליון).
זאת, על רקע העלייה בתעריפי הנסיעות בתחבורה הציבורית כחלק מרפורמת משרד התחבורה שהושקה לפני כשלושה חודשים. אז, כזכור היה מדובר בעלייה של 33%, ובפועל תעריף נסיעה בודדת באוטובוס (בנסיעה של 0-15 ק"מ) עלה מ-6 ש"ח ל-8 ש"ח.
הנתון הנ''ל על ירידת היקפי התיקופים יצא כחלק מכלל נתונים נוספים שפירסמה הלמ"ס על תיקופי הנסיעות שבוצעו על ידי נוסעים בתחבורה הציבורית בישראל. ברכבת הקלה בירושלים היו 8 מיליון תיקופים - ירידה של כ-15.3% לעומת הרבעון המקביל ב-2022 (9.5 מיליון). בכרמלית היו 266,715 תיקופים, ירידה של 15.8% לעומת הרבעון המקביל ב-2022 (316,932). ברכבלית היו 155,489 תיקופים, ירידה חדה של כ-66.8% הרבעון המקביל ב-2022 (468,533). נתונים אלו משקפים את ההשפעה הישירה של המצב הביטחוני על השימוש בתחבורה הציבורית.
התאוששות בשנת 2024
באשר לתיקופי נסיעות באוטובוסים בקווים קבועים, נמצא כי בשנת 2024 מספר תיקופי הנסיעות עמד על 769.8 מיליון, כלומר נרשמה עלייה של 6.8% לעומת שנת 2023 (721.0 מיליון). למרות זאת, מספר התיקופים היה נמוך מעט (ב-0.4%) ממספרם בשנת 2019 (773.0 מיליון), כלומר הוא כמעט חזר לרמה שבה היה לפני משבר הקורונה.
באיזה יום משתמשים בתחב״צ הכי הרבה?
מפילוח התיקופים בשנת 2024 לפי ימי השבוע, עולה כי האחוז הגבוה ביותר של תיקופי נסיעות בימי חול היה בימי ראשון – 18.4% מסך התיקופים, ואילו האחוז הנמוך ביותר היה בימים רביעי וחמישי 17.8% (בכל אחד מהם). בשנת 2024 מספר התיקופים הגבוה ביותר היה בשעה 13:59-13:00 (60.7 מיליון תיקופים שהם 7.9% מסך התיקופים) ובשעה 7:59-7:00 (58.8 מיליון, 7.6%).
ומי מכלל הציבור נוסע הכי הרבה?
פילוח התיקופים לפי סוג פרופיל בשנת 2024 חשף כי מלבד תיקופים מפרופיל לא מוגדר (אנונימי), 23.8% (183.0 מיליון) מסך התיקופים בוצעו בפרופיל נוער (כולל ילדים), 16.5% (127.1 מיליון) בוצעו בפרופיל בוגר (גילים 65-18), 8.4% (64.6 מיליון) בוצעו בפרופיל סטודנט, 8.2% (63.2 מיליון) בפרופיל אזרח ותיק (גיל 65 ומעלה) ו-5.0% (38.8 מיליון) בפרופיל רב קו זהב (גיל 75 ומעלה).
היכן נוסעים הכי הרבה בתחב״צ?
לפי נתוני הלמ״ס, 82.7% מתיקופי הנסיעות בשנת 2024 היו בקווים העירוניים, 15.1% – בקווים בין-עירוניים ו-1.6% בקווים אזוריים והשאר- לא ידוע. מספר התיקופי הנסיעות באוטובוסים בערים הגדולות היה: בירושלים- 174.4 מיליון, בתל אביב-יפו- 81.1 מיליון ובחיפה 48.8 מיליון.
בשנת 2024 מספר תיקופי הנסיעות ברכבת הקלה בירושלים היה 39.2 מיליון (עלייה של 2.4% לעומת שנת 2023 – 38.2 מיליון) ומספר תיקופי הנסיעות בכרמלית בחיפה היה כ-1.1 מיליון, ירידה של 6.0% לעומת שנת 2023 – 1.2 מיליון. ברכבת הקלה של מטרופולין תל אביב שהחלה לפעול באוגוסט 2023 היה מספר התיקופים בשנת 2024 כ-24.7 מיליון.
השפעת מלחמת חרבות ברזל על מספר התיקופים
בעקבות מלחמת חרבות ברזל שפרצה באוקטובר 2023, נצפתה כאמור ירידה משמעותית במספר התיקופים בתחבורה הציבורית ברבעון הרביעי בשנת 2023 לעומת הרבעון המקביל בשנת 2022. במספר התיקופים באוטובוסים חלה ירידה של כ-12.6% (153.6 מיליון לעומת 175.7 מיליון, בהתאמה). במספר התיקופים ברכבלית נצפתה ירידה חדה של כ-66.8% (155,489 לעומת 468,533, בהתאמה).
יש לציין כי בהודעת הלמ״ס מוצגים ממצאים רב-שנתיים על היקף התיקופים של הנסיעות בתחבורה ציבורית, על פי מאפיינים נבחרים של הנסיעות ושל הנוסעים. הנתונים של תיקופי הנסיעות הם בהתאם לנתונים הקיימים במערכות התפעוליות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה, וכוללים את כל החברות שמפעילות קווים קבועים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו