בית הדין האזורי לעבודה בירושלים ידון היום (ראשון) אחר הצהריים בבקשת החברות סופרבוס, אלקטרה אפיקים 21 ודן בדרום, לצו מניעה כנגד השביתה המתכוננת מחרתיים, ביום שלישי.
בכוונת הוועדים המאוגדים בכוח לעובדים, להשבית את פעילות האוטובוסים בחברות, משעת תחילת השירות ועד השעה 9:00, במחאה על העדר פיצוי לנהגים והמבקרים על אובדן ימי עבודה במהלך מבצע "עם כלביא".
עד עתה חרף פרסומים של גורמים חיצוניים, נמנע משרד התחבורה מהוצאת הודעה רשמית על מתווה הפיצוי לנהגים, או מהצגת מתווה כזה לחברות. החברות עצמן לא מסרו כי חל שינוי בעמדתן: על העובדים להשלים את שכר חודש יוני באמצעות פדיון ימי החופשה שלהם.
עפ"י הוראת בית הדין על משרד התחבורה להגיש תגובה לבקשה לצו למניעת השביתה עד לשעה 14:00 ולהתייצב לדיון.
מיכה וקנין יו"ר ועד העובדים בסופרבוס ויו"ר אסיפת הנציגים בכוח לעובדים מסר בנוגע למתווה כי "מדובר בסוד השמור במדינה". לדבריו, "משרד התחבורה לא חושף את ההסכם אך מאפשר לגורמים אחרים לצאת בהצהרות על פתרון מושלם וביטול השביתה. מישהו ראה את המתווה הזה? לא אנחנו ולא החברות ראינו. אנחנו לא מוכנים שיעשו עלינו סיבוב. לא קונים הבטחות ריקות ומחכים ל"אותיות הקטנות"."
עוד ציין וקנין כי ארגונו מצפה לראות מתווה רשמי ובו תשלום שכר מלא לעובדי התחבורה הציבורית, בדומה לנעשה במגזר הציבורי. "אנחנו מוכרחים לראות שהחברות מאשרות ולא מתחילות להערים קשיים. ללא התנאים הבסיסים הללו - תצא מבחינתנו השביתה לפועל" אמר.
איתי כהן, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים: "הנהגים כבר למודי ניסיון. הבטיחו להם, כבר לפני שלוש שנים שתוקם יחידת אבטחה באוטובוסים. אח"כ הובטח שיחידה כזו מתוקצבת ותצא לפועל מינואר 2025 - וזה עדיין לא קרה. להיפך: האיום הפיזי על עובדי התחבורה הציבורית רק גדל. הובטחה להם עלייה בשכר השעתי ל-60 ש"ח לשעה וגם זה לא קורה. לעובדי התחב"צ נמאס מסיסמאות. בזכות איום השביתה החלו השמועות על פיצוי. לצערנו רק שביתה תוביל כנראה למתווה שקוף והוגן״.
בתוך כך, הבוקר התקיים מפגש בין איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים למנכ"ל משרד התחבורה וזאת כדי לדון באלימות הגוברת המופעלת כנגד נהגי האוטובוסים ברחבי הארץ. בדיון בתגובה לשאלת כוח לעובדים, ענה פרויקטור האלימות כלפי הנהגים, ניצב בדימוס דורון תורג'מן, כי המשטרה מצויה בעומס כבד, וקרא לייצר "תיקי דגל" משמעותיים – לבחור מקרים חמורים, לפתור אותם עד הסוף ולפרסם הצלחות. לטענתו, בשל הריבוי הגדול של המקרים - תיק אחד או שניים לא יובילו לשינוי מהותי.
נציגי העובדים העבירו בדיון ביקורת קשה על משרד התחבורה וטענו כי המנכ"ל שב ומתמקד בקמפיין תקשורתי – גיוס סלבס, שלטי חוצות ותקציבי מדיה – בזמן שהנהגים והמבקרים מוכים ומאויימים מדי יום. לטענתם - זה לא מה שמעניין את עובדי התחבורה הציבורית, הם זקוקים לתשובות ברורות ומעשיות.
ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים תמר אוחנה מסרה: "אנו מודים לניצב בדימוס תורג'מן על התשובות הבהירות. אין ספק שכניסתו יצרה עיסוק יותר מקצועי וענייני בנושא, אבל - חייבים להרים את החסמים שמונעים את מימוש יחידת האבטחה. חייבים לפעול ליצירת הפרדה מלאה בין הנהגים והנוסעים".
עומר בן יעקב, חבר ועד דן בדרום וחבר הנהגת כוח לעובדים: "אני משמיע פה את קול השטח, מי שחווה את המציאות זו אנחנו הנהגים. הנוסעים יכולים לראות אותנו כ"שקופים"- כחלק מהאוטובוס, כמו מנוע או הגה. לא כבני אדם. ואת זה ההסברה לא תשנה. אבל - אם הנוסעים ידעו שאנחנו עובדי ציבור. שפגיעה בנו שווה לפגיעה כרופאים או באחיות, והענישה בהתאם - אז התוקפים יחשבו פעמיים לפני תקיפה. זה יפה לעשות קמפיינים, אבל עד שהמדינה לא תראה בנו עובדים בעלי ערך - זה לא ירד לשטח."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו