בתנועה - מאז ועד היום: משנת 1948 ועד לשנת 2025 עם ישראל עבר לא מעט מהמורות בדרך, וגם רכבת ישראל ידעה שינויים רבים. פריטי ארכיון שנחשפים כעת, כמו כרטיסי רכבת ישנים ולוחות זמנים של הרכבת, חושפים את ראשיתה של רכבת ישראל ואת המסלול הארוך שעברה - בדרך למה שכולנו מכירים כיום.
"המהירות המירבית של הרכבת ב-1948 היתה 80 קמ"ש, והיום היא מגיעה ל-160 קמ"ש", מספר בשיחה עם "ישראל היום" חן מלינג, מנהל מוזיאון הרכבת של רכבת ישראל. "גם המהירות הממוצעת והמסחרית של הרכבת גדלו, בשיעור גדול אף יותר, ובימים אלה משקיעים משרד התחבורה ורכבת ישראל בפרויקט מסילות החוף המהירות.
"מסילות אלו עתידות להפעיל רכבות קליע מהירות, אשר יגבירו את מהירות הנסיעה לעד כ-250 קמ"ש, ויחברו בין חיפה לת"א בכ-30 דקות נסיעה בלבד - תוך הגברת תדירות הרכבות", הוא מסביר. לדבריו, ב-1948 לא היה כלל שירות רכבות בין חיפה לתל אביב, אך כיום ישנן ארבע רכבות בשעה, בכיוון בשירות זה, בשעות השיא.
האם הייעוד של הרכבת השתנה עם השנים?
"בקום המדינה השקיעה רכבת ישראל בעיקר בהובלת מטענים", אומר מלינג, אך לדבריו, עם השנים עלתה באופן משמעותי חשיבות הסעת הנוסעים. "נכון לשנת 2025 נוסעים ברכבת כ-300 אלף נוסעים ביממה. אין זה אומר שעולם המטענים נזנח, ההיפך הוא הנכון - רק בשנה האחרונה פעלה רכבת ישראל לחיבור חמשת נמלי הים התיכון אל רשת המסילות הארצית, והחלה בשינוע מטענים ישירות מהנמל.
"צעד זה מסייע בהורדת הגודש בכבישים (כל רכבת מטען מורידה כ-70 משאיות מהכביש), בשיפור הבטיחות בדרכים, וכן במלחמה ביוקר המחייה", סובר מלינג, "שכן שינוע באמצעות רכבת הוא זול יותר, וההוזלה מתגלגלת אל הצרכן שבקצה".
לצד זאת, יעדיה הראשונים של רכבת ישראל היו שיקום המערכת שנותרה מתקופת המנדט, חידושה והרחבתה. "הרכבת עשתה זאת ואף יותר, כולל מימוש החזון הישן של חיבור ישיר מחיפה לתל אביב (1954), פיתוח הנגב ושדרוג הקשר לירושלים", מלינג טוען. "כיום החזון של משרד התחבורה ושל רכבת ישראל הוא לחבר את ישראל באמצעות רשת מסילות מתקדמת, ולצמצם באופן משמעותי את הפריפריה".
עוד לדבריו, הרכבת משקיעה כיום במיזמי פיתוח שיסייעו במימוש החזון של הרכבת, כמו המסילה המזרחית שתחבר יישובים נוספים אל רשת המסילות. "בימים אלו נבנית מסילה 431 אשר תחבר את יישובי השפלה טל מודיעין וירושלים. וכן המסילה הרביעית באיילון שתגדיל באופן משמעותי את קיבולת הרכבות שעוברת בתל אביב"", מלינג אומר.
הרכבת של כולם?
מאז קום המדינה וגם לפניה, הרכבת הארצית הייתה כולה בבעלות ממשלתית. "זה המצב גם היום", מלינג מסביר, "אבל בעוד שעד 1988 היא הייתה ממש חלק מהממשלה - מאוחר יותר היא הפכה לחלק מרשות ממשלתית, וכיום (מאז 2003) היא פועלת כחברה ממשלתית נפרדת". האם יותר ויותר ישראלים זוכים לנסוע ברכבת בחלוף הזמן? "ב-2024 נסעו 65.4 מליון נוסעים ברכבת ישראל, לעומת 281,215 בשנת 1948", מלינג מסכם, עם מספר שלא משאיר מקום למילים.
1948 מול 2025 - מה נשתנה?
- שרידים הרוסים של רכבת קולוניאלית בריטית ב-1948, מול רכבת מערב אירופאית במודל 2025.
- קו ראשי בודד בקיבולת נמוכה דאז, לעומת רשת רכבות ארצית ומהירה בשנה הנוכחית.
- רכבות מונעות קיטור דאז, מול רכבות מונעות חשמל ודיזל כיום.
- מערכת איתות מהמאה ה-19 דאז, מול התקנת מערכת איתות אלקטרונית של המאה ה-21 כיום.
- רכבות בעלות בילום ואקום מיושן או בעלות בילום חלקי בלבד דאז, מול רכבות בעלות בילום אוויר מתקדם, חלקו בהפעלה חשמלית כיום.
