מחקר חדש: נשים מעל גיל 60 בסיכון גבוה פי 5 להיפגע מכלי רכב דו-גלגליים - למעלה ממחצית התאונות בלילה

נתונים חדשים מראים כי 57.7% מנפגעי תאונות קורקינטים הן נשים, ובגיל המבוגר סיכויי הפגיעה גבוהים במיוחד • 53% מהתאונות קורות בלילה, ו-30% מבני 60+ סובלים משברים • החוקרים: "נדרשת רגולציה דחופה לכל סוגי הכלים הדו-גלגליים"

תאונה עם אופניים חשמליים (ארכיון). צילום: הרצי שפירא

נשים מעל גיל 60 נמצאות בסיכון גבוה להיפגע מתאונות עם קורקינטים חשמליים, אופניים חשמליים ואופניים רגילים - במיוחד בשעות הלילה. כך עולה ממחקר חדש שערכו חוקרים מבית החולים איכילוב ואוניברסיטת תל אביב.

במחקר נבדקו נתונים של 498 הולכי רגל שנפגעו בתאונות כאלה ואושפזו בחדרי המיון בין יוני 2017 לינואר 2023. 57.7% מהנפגעים היו נשים, והגיל הממוצע של הנפגעים עמד על 42.3 שנים.

יותר ממחצית מהתאונות - בשעות הלילה

באופן מדאיג, יותר ממחצית מהתאונות (53.2%) התרחשו בשעות הלילה, נתון המצביע על צורך דחוף בהתערבות לשיפור בטיחות הולכי הרגל בשעות אלו. הפגיעה העיקרית בנפגעים היתה שברים (18% מהמקרים - 91 נפגעים), בעוד שאבחנות אחרות כללו דימום תוך גולגלתי (2%) ופגיעות חזה או בטן (2%). 12% נוספים מהנפגעים (60 איש) נזקקו לאשפוז.

תאונת קורקינט חשמלי (אילוסטרציה). בני 60 ומעלה נמצאו בסיכון גבוה פי 5.3 לסבול משבר בתאונה, צילום: לירון מולדובן

מניתוח הנתונים עולה כי בני 60 ומעלה נמצאו בסיכון גבוה פי 5.3 לסבול משבר בתאונה עם כלי דו-גלגלי. בקרב קבוצת גיל זו נמצאו שיעורים גבוהים באופן מובהק של שברים (30.6%), אשפוזים (22.4%) וניתוחים (12.6%).

ממצא מעניין נוסף הוא שסוג הכלי הדו-גלגלי לא השפיע משמעותית על אופי הפגיעה, דבר המצביע על הצורך ברגולציה לכל כלי הרכב הדו-גלגליים - חשמליים ולא חשמליים. 39% מהולכי הרגל נפגעו מאופניים חשמליים, 37% מקורקינט חשמלי ו-23% מאופניים רגילים.

גיל מבוגר - גורם קריטי בחומרת הפציעות

החוקרים רון גוראל ואמל חורי מהמרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) ומאוניברסיטת תל אביב מציינים: "גיל מבוגר מהווה גורם קריטי בחומרת הפציעות ומצביע על הצורך באמצעי בטיחות בסביבה עירונית המותאמים לגיל. השיעור הגבוה של תאונות בשעות הלילה מצריך התערבות ממוקדת לשעות אלו כדי למנוע תאונות".

אופניים חשמליים ברחובות תל אביב. "צורך באמצעי בטיחות בסביבה עירונית המותאמים לגיל", צילום: יהושע יוסף

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי IMAJ של ההסתדרות הרפואית, מציע קריאה תקיפה לאמצעי בטיחות ספציפיים לגיל, המותאמים להגנה על אוכלוסיות פגיעות, במיוחד על אנשים מבוגרים. החוקרים מדגישים את האחריות של מתכנני ערים ומקבלי החלטות להעדיף את בטיחות הולכי הרגל לנוכח הגידול בשימוש בכלי תחבורה דו-גלגליים.

נתונים נוספים שפורסמו לאחרונה ב"ישראל היום" ממחקר המידע של הכנסת מחזקים את ממצאי המחקר: 93 הולכי רגל אושפזו ב-2023 לאחר שהיו מעורבים בתאונות דרכים עם קורקינטים ואופניים חשמליים, עלייה קלה לעומת 92 בשנת 2022, אך עלייה משמעותית לעומת 65 נפגעים בלבד ב-2019. בסך הכל נפגעו ואושפזו ב-2023 1,579 בני אדם (נוסעים והולכי רגל) בתאונות עם קורקינטים או אופניים חשמליים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר