שרת הפקקים: מדיניות משרד התחבורה עולה לכם 25 מיליארד שקלים בשנה

תחת הנהגתה של מירי רגב במשרד התחבורה, הישראלים חווים שיאים חדשים של סבל בכבישים • עומסי תנועה עולים, מספר כלי הרכב מזנק, סלילת הכבישים צונחת, והתחבורה הציבורית מתנהלת בעצלתיים - כל הנתונים והפתרונות שנתקעים בדרך

פקקים בכניסה לתל אביב (ארכיון). צילום: זיו קורן

אם בדרך לעבודה הבוקר נתקעתם שעה בפקק, אל תאשימו את עצמכם או את המזל הרע. מדובר במציאות מתוכננת, תוצאה של שנים של הזנחה וניהול כושל במערכת התחבורה בישראל. בדיקה מקיפה של נתוני משרד האוצר חושפת את התמונה המלאה: המשק הישראלי מפסיד 25 מיליארד שקלים בשנה בגלל פקקים, סכום מדהים שמתגלגל בסוף לכיס של כל אחד מאיתנו.

בזמן שמירי רגב מתהדרת ב"מהפכת התחבורה", הנתונים מספרים סיפור שונה לחלוטין. במקום שיפור בתשתיות ובשירות, הישראלים חווים שיאים חדשים של סבל בכבישים: על פי נתוני משרד האוצר מפברואר 2025, זמן נסיעה ממוצע של 10 ק"מ בתל אביב בשעות השיא מגיע ל-56 דקות, לעומת 25 דקות בשעות השפל. בירושלים המצב לא הרבה יותר טוב: 47 דקות לנסיעה של 10 ק"מ. במילים אחרות - נסיעה במהירות ממוצעת של 11 קמ"ש, לא הרבה יותר מהר מהליכה רגלית.

פקקים בעקבות שריפת משאית בכביש 6 לכיוון דרום / השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

כדי להבין את גודל הבעיה בה נמצאת ישראל, נציין שנכון לסוף 2024 עמד מספר כלי הרכב הפרטיים על מספר שיא של 3.67 מיליון, וזאת לעומת 3.55 מיליון בשנת 2023. בסך הכל משנת 2021 עד לסוף 2024 גדל מספר כלי הרכב הפרטיים בישראל ב-370 אלף, מספר עצום.

הייתם מצפים שאם מספר כלי הרכב הפרטיים עולה, והאוכלוסייה גדלה בקצב של 1.8% בשנה, הרי שצריך לסלול כבישים, לטפל בקיימים ולהרחיב אותם. אבל מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה תמונה מדהימה, לא לומר מדאיגה לגבי תשתיות התחבורה בשנים האחרונות.

בשנת 2019 נסללו בישראל 195 ק"מ של כבישים, ובנוסף הושבחו והורחבו עוד 339 ק"מ של כבישים. בשנת 2020 נסללו 215 ק"מ של כבישים והושבחו 504 ק"מ, ובשנת 2021 חלה ירידה מסוימת כאשר נסללו 172 ק"מ והושבחו 463 ק"מ.

אחוז הנסיעות בתחבורה ציבורית, צילום: ללא

בשנת 2022, שנה שבסופה חזרה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה בממשלת נתניהו השישית (בדצמבר 2022), נרשם שיא בהשבחת כבישים - 1,340 ק"מ, אך ירידה קלה בסלילת כבישים חדשים - 157 ק"מ. אולם, בשנת 2023, תחת אחריותה של רגב, חלה צניחה משמעותית: נסללו רק 60 ק"מ של כבישים חדשים והושבחו 219 ק"מ בלבד.

בעוד שיש לקחת בחשבון גורמים שונים שהשפיעו על שנת 2023, כולל המלחמה שפרצה באוקטובר, הנתונים מצביעים על פער מדאיג בין קצב הגידול במספר כלי הרכב לבין קצב פיתוח התשתיות הנדרשות.

בסוף שנת 2023, בנאום שנשא נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, הוא הציג נתונים לפיהם קצב ההשקעה בתשתיות כבישים אינו עומד בקצב העלייה במספר כלי הרכב. הקשר בין קצב ההשקעה בתשתיות לבין הגידול בשימוש בכבישים, התנתק לגמרי - בעיה מתמשכת שמשרד התחבורה מתמודד איתה.

פער מדאיג בין קצב הגידול במספר כלי הרכב לבין קצב פיתוח התשתיות הנדרשות,

נתוני משרד האוצר מחזקים טענה זו: על אף השקעות הולכות וגדלות בתוספות שירות משמעותיות בתחבורה הציבורית מדי שנה, גידול מספר הנוסעים נותר נמוך משמעותית מהגידול המצופה. בעוד הסבסוד לתחבורה ציבורית גדל בכ-470% מאז 2010, מספר הנוסעים גדל רק בכ-120% - פער עצום שמעיד על בעיה מערכתית.

"עכשיו, נעזוב לרגע את הרכבות, שם מושקעים לא מעט כספים כדי להדביק פיגור של עשרות שנים. אך מסתבר שגם בעתיד הנראה לעין, האוטובוסים ימשיכו להיות אמצעי התחבורה הציבורית העיקרי. לפי נתוני המסלקה מספטמבר 2023, כ-83.6% מהנסיעות בתחבורה ציבורית מתבצעות באוטובוסים, לעומת 7.6% ברכבת הארצית, 6.5% ברכבת הקלה ו-2.2% במטרונית".

תדירות אוטובוסים נמוכה

תקציב הסבסוד לתחבורה הציבורית קפץ פי 4 בעשור האחרון, בין היתר בגלל שחיקה מתמדת בפדיון. נוסעים משלמים היום לנסיעה 2.7 שקלים בממוצע לעומת 8 שקלים (במחירי 2023) בשנת 2004. למרות ההוזלה הדרמטית במחירי הנסיעה והגידול בסבסוד, הגידול במספר הנוסעים לא עמד בציפיות.

גידול מספר הנוסעים נותר נמוך משמעותית מהגידול המצופה, צילום: אוריה תדמור

ניתוח משרד האוצר מצביע על בעיה מרכזית במערכת התחבורה הציבורית בישראל: על אף שמרבית הביקושים לנסיעות קצרות (96% מהנסיעות בתחבורה ציבורית הן פחות מ-20 ק"מ), רוב הכסף יוצא על קווים בינעירוניים ארוכים. התפוסה הממוצעת בקו בינעירוני עומדת על 11 נוסעים לנסיעה בלבד, לעומת תפוסה ממוצעת של 20 נוסעים בקו עירוני.

בעיה נוספת היא השירות העירוני החסר והלא אמין. מספר קווים בודדים במטרופולין גוש דן מספקים שירות תדיר. ההשוואה הבינלאומית מראה שתדירות האוטובוסים בתל אביב נמוכה משמעותית מערים כמו ברצלונה ולונדון. בתל אביב מגיעים בממוצע שלושה אוטובוסים בשעה, לעומת 10 בברצלונה ו-8.5 בלונדון.

כמו כן, קיימת בעיה של כניסת קווים בינעירוניים למרכזי המטרופולין, בהיעדר מסופים ומרכזי תחבורה בשולי הערים. כך נוצרים עומסים מיותרים וחוסר יעילות.

רוב הכסף יוצא על קווים בינעירוניים ארוכים (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

אחד הפתרונות המדוברים הוא נושא אגרת הגודש, נושא שנוי במחלוקת שאמור היה להיכנס לתוקף ב-2025 אך נדחה ל-2027. על פי פרסומים, במשרד התחבורה יש התנגדות לקידום מהיר של הנושא בשל היותו "תפוח אדמה לוהט" פוליטי. באופן עקרוני אגרת הגודש אומרת: ככל שתיסע בכביש בשעות העומס, תשלם יותר - וזה אמור להיות תמריץ שלילי לשימוש ברכב הפרטי.

פרופ' עומר מואב מאוניברסיטת רייכמן ואוניברסיטת וורוויק, תומך נלהב של אגרת הגודש אומר: "צריך לזכור שתמיד יש אלטרנטיבה לרכב הפרטי לחלק מהאנשים. לא צריך למצוא פתרון לכולם אלא לחלק מהאנשים. מספיק שיש אלטרנטיבה מצד אחד, ואגרת גודש מהצד השני והנה אתה פותר לא מעט מהבעיות בכבישים. ניסוי שעשו עכשיו במנהטן גילה את העובדה הבאה וזה מדהים. במנהטן בזכות האגרה הורידו 10% מהמכוניות ופתאום זמני הנסיעה יורדים בחצי. זיהום האוויר יורד, יש פחות תאונות דרכים, וזה אומר פחות נפגעים."

"מצב האוטובוסים לא טוב"

לפי המודל שמציע משרד האוצר, הפתרון לבעיות התחבורה בישראל צריך לכלול מיקוד הוספת שירות ברשתות אסטרטגיות במטרופוליטניים. במקום פיזור משאבים על קווים רבים עם תדירות נמוכה, יש להתמקד בקווים עם ביקוש גבוה ולהעלות את תדירותם. במקביל, יש צורך בייעול השירות הבינעירוני והעלאת התעריף. לצד הגברת היעילות של התחבורה העירונית, יש לשפר את השירות הבינעירוני ולהתאים את התעריפים לעלויות האמיתיות.

אחד הפתרונות המדוברים הוא נושא אגרת הגודש. פקקים בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

האוצר גם מציע ביזור התכנון וההפעלה באמצעות הקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה, בדומה למודל הקיים במדינות רבות בעולם כמו לונדון, מנצ'סטר, ברלין, פריז וסיאול. רשויות אלו יהיו אחראיות על תכנון והפעלת התחבורה הציבורית בתחומן, ניהול תנועה, הקמת תשתיות תחבורה ציבורית וסנכרון בין אמצעי התחבורה השונים.

סיוון שמואלביץ', מנכ"לית ארגון "15 דקות" שבודק את התחבורה הציבורית בישראל אומרת: "רוב התחבורה הציבורית היא באוטובוסים, יותר מ-80% מנוסעי התחבורה הציבורית נוסעים באוטובוסים והמצב לא טוב. יש פערים בין מה שמשרד התחבורה מצפה מהחברות שמפעילות את האוטובוסים למה שהציבור צריך. כך למשל הלקוח של חברות האוטובוסים הוא משרד התחבורה, והוא מבקש מהן להציג קילומטרים של נסיעה. מה שרואים מהנתונים הוא שאוטובוסים לא עוצרים בתחנות, שנוסעים צריכים לנופף באוויר על מנת שהנהג יעצור בתחנה וכן הלאה. הבעיה החמורה השנייה היא נושא הנת"צים – שם אין מדיניות ברורה לעודד אותם, וכן ראשי ערים, להוציא ת"א ועוד כמה, לא מעודדים את זה בתוך העיר".

בישראל יש בשנה 800 מיליון נסיעות של קווי אוטובוס, אותם מפעילים בפועל 14 אלף אוטובוסים בסבסוד שנתי של 13 מיליארד שקלים. סקר שביעות הרצון של נוסעי האוטובוסים שעורך משרד התחבורה מגלה שבשנת 2024 נרשמה ירידה בשביעות הרצון של הנוסעים. שלושת הפרמטרים שעלו כבעייתיים במיוחד היו: תדירות הקווים, עמידה בלוחות זמנים וצפיפות באוטובוסים.

"רוב התחבורה הציבורית היא באוטובוסים", צילום: יהושע יוסף

במחצית השנייה של שנת 2024 ביצע משרד התחבורה בדיקה אלקטרונית לכ-13.5 מיליון נסיעות באוטובוסים והתמונה שהתגלתה הייתה מטרידה: 305 אלף נסיעות היו בעיכוב של עד 20 דקות, 240 אלף נסיעות הוקדמו או לא יצאו בכלל מהתחנה, 20 אלף נסיעות בוצעו באוטובוסים לא מתאימים לאופי הקו, ו-8,300 נסיעות בוצעו באוטובוסים שנמצאו בהם בעיות תחזוקה, כולל בעיות בטיחות.

האם בקרוב נראה שיפור במצב התחבורה בישראל? כל עוד אין מדיניות אסטרטגית ברורה וארוכת טווח, התשובה נותרת פתוחה. טענת משרד האוצר היא שנדרשת רפורמה משמעותית בתכנון וניהול התחבורה הציבורית, כולל הקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה והסטת משאבים לתחבורה עירונית יעילה - צעדים שקידומם תלוי בשיתוף פעולה בין משרד התחבורה, האוצר והרשויות המקומיות. ללא שינוי מערכתי כזה, התועלת מהשקעות ענק בתחבורה ציבורית תישאר מוגבלת - והציבור ימשיך לשלם את המחיר הכבד של הפקקים המתמשכים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר