22 הרוגים ו-203 פצועים קשה בשלוש שנים: אלו הם הצמתים המסוכנים ביותר בישראל

3 מתוך 5 הצמתים שבהם היו הכי הרבה תאונות דרכים, נמצאים בירושלים • 89 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצומת המפחיד מכולם שבבירה • מנכ"ל אור ירוק: ניתן לצמצם את הסיכון לתאונות האלו

ששת הימים-מבצע קדש-דרך אם המושבות, בני ברק (ליד קניון איילון ברמת גן). צילום: גוגל סטריט ויו

89 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצומת הרחובות דרך חברון-האומן-אשר וינר בירושלים, אשר בשלוש השנים 2022-2020 נחשב לצומת העירוני עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בישראל, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק.

דרך חברון-האומן-אשר וינר, ירושלים (באזור תלפיות), צילום: גוגל סטריט ויו

"האחריות מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים. בהקצאת משאבים נכונה ניתן לאתר את הבעיות המרכזיות ולפעול על מנת למנוע את התאונה הבאה", אמר עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.

הניתוח הוא באשר לכל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. סף הכניסה לרשימה המפוקפקת היה לפחות שלוש תאונות בצומת בשנת 2022. הרשימה המלאה כללה 208 צמתים עירוניים מרובי נפגעים. בצמתים שנבחרו נפגעו בשלוש השנים המדוברות 3,190 בני אדם בתאונות דרכים, 22 מתוכם נהרגו ו-203 נפצעו קשה.

במקום השני הלא מכובד ברשימת הצמתים האדומים ניצב צומת הרחובות רוטשילד ורבין בירושלים עם 52 נפגעים בשלוש שנים. במקום השלישי נמצא צומת הרחובות ששת הימים-מבצע קדש-דרך אם המושבות בבני ברק עם 52 נפגעים. צומת וסרמן יעקב ופוריה בתל אביב-יפו במקום הרביעי עם 46 נפגעים, וצומת האלוף עוזי נרקיס-רחוב פאגלין עמיחי בירושלים סוגר את חמשת הצמתים העירוניים האדומים.

רוטשילד-רבין בירושלים (ליד ביהמ"ש העליון), צילום: גוגל סטריט ויו

14,353 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים בשנת 2023 (נתונים מעודכנים עד לחודש נובמבר), כאשר 3,898 בני אדם מתוכם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים – 27% מכלל הנפגעים בשנת 2023. זאת אומרת, אחד מכל ארבעה נפגע בתאונות דרכים בצומת עירוני. בחינת נתוני ההרוגים בעשור האחרון לפי סוג דרך מלמדת כי בדומה לשנת 2023 גם בין השנים 2022-2013, 28% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים היו בצמתים העירוניים.

בצמתים שנבדקו מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים, שונים ומגוונים לצד כלי הרכב הכוללת גם רוכבי אופניים רגילים וחשמליים ובעיקר הולכי רגל. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות שבין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.

האלוף עוזי נרקיס-רחוב פאגלין עמיחי בירושלים (באזור פסגת זאב), צילום: גוגל סטריט ויו

באור ירוק מדגישים, כי כדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים ולהפחית את מספר ההרוגים בהם, יש כמה אפשרויות פשוטות לשיפור תשתית הצומת.

הפתרונות: מעגל תנועה, רמזור ותאורת רחוב

אפשרות אחת היא להתקין בצומת מעגל תנועה המרסן את מהירות הנסיעה וגורם להולכי הרגל לחצות את הכביש בשני מעברי חצייה קטנים ולא במעבר חצייה אחד ארוך.

פתרון אחר הוא התקנת רמזור המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל. בנוסף, על המדינה לוודא כי הצמתים מוארים היטב כדי לאפשר לנהגים ולשאר משתמשי הדרך ראות טובה יותר של הנהגים האחרים, רוכבי האופניים או הולכי הרגל. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת ישנו שילוט בולט המתריע בפני הנהג על כך שהוא מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

רק לפני כמה שבועות פרסמנו כי בת ים היא העיר שבה נפגעים הכי הרבה הולכי רגל בתאונות דרכים לכל 1,000 תושבים, יותר מאשר בכל עיר אחרת, כאשר 0.77 הולכי הרגל נפגעים בתאונות דרכים בבת ים בכל שנה בממוצע לכל אלף תושבים (97 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה בעיר), מעט יותר מתל אביב-יפו שנמצאת במקום השני עם 0.77 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בשנה לכל אלף תושבים (349 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ובמקום השלישי ניצבה העיר עפולה (33 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) עם 0.56 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים.

עו"ד יניב יעקב: "צומת הוא נקודת תורפה מרכזית אשר מהווה קונפליקט בין משתמשי דרך שונים. בשל הצטלבות תנועות כלי רכב מכיוונים שונים קיים סיכוי גבוה להתרחשות של תאונות חזית־צד. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל היעדר רמזור והסדרי תנועה בצומת. ניתן לצמצם את הסיכון לתאונה. רשימת הצמתים האדומים מרובי התאונות מפורסמת ונשלחת אל ראשי הערים כדי להוביל לטיפול ולשיפור הבטיחות וכמו כן חשוב שגם הציבור יהיה מודע למקומות המסוכנים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר