השקת הרכבת הקלה: התקבל אישור הבטיחות האחרון; עלייה בתעריף הנסיעה

המחיר הגבוה נובע מהצורך לממן את ביטול ההתייקרות במחירי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ • מספר בלימות החירום של הרכבת שעיכבו את השקתה ירד מ-20 ל-2-3 בשבוע - ואישור הבטיחות הסופי התקבל • על פי הערכות, הרכבת תושק ב-18 באוגוסט

הקו האדום תחנת אלנבי. צילום: משה שי

ביום חמישי הבא תתקיים פגישת תקשורת רבת משתתפים בנושא ההערכות התקשורתית לפתיחה, כך נודע ל"ישראל היום". לפי אחד הגורמים המעורים במתרחש על הקו האדום - בחברת נת"ע, האחראית על פתיחת הקו, וחברת תבל, האחראית על תפעול הקו - נערכים לפתיחה ב-18 באוגוסט. 

פתיחת הקו מתאפשרת לאחר שהתקבל האישור הבטיחותי הסופי. קבלת האישור הבינלאומי, שהיעדרו מנע את פתיחת הקו, מגיעה לאחר לחצים כבדים שהפעילה השרה רגב. בהמשך לכך הודיעה חברת נת"ע כי המעריך הגרמני (חברת פיזה) קבעה כי חל שיפור ברמת בלימות הבטיחות, וניתן לפתוח את הרכבת הקלה לנסיעה מסחרית בהינתן ותמשך המגמה החיובית.״נתוני הימים האחרונים מצויינים, רמת הבלימות ירדה דרסטית, הרכבת מוכנה לפתיחה״, נמסר מהחברה שהוסיפה כי תאריך סופי לפתיחת הקו יקבע בהמשך.

הרכבת הקלה ביצעה נסיעת מבחן ראשונה מפתח תקווה לבת ים// נת"ע

מספר בלימות החירום - אחת הסיבות המרכזיות שעיכבו את השקת הקו - אשר נבעו מבעיות אינטגרציה בין מערכות שונות המרכיבות את הרכבת הקלה של גוש דן ירד בשבועות האחרונים מכ-20 בשבוע לכ-2-3 בשבוע. מספר זה עדיין לא מניח את דעתם של אנשי חברת תבל אשר מעוניינים להוריד אותו לאפס. בלימות אלה אומנם לא יסכנו חיי אדם, אך עלולות לפגוע ברמת השירות לנוסעים.

הקו האדום יפעל בחלק מערי גוש דן ויחבר בין פתח תקווה בצפון מזרח לבת ים בדרום. בנסיעתו הוא יעבור דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו הוא 24 ק"מ, כאשר 12 ק"מ מהתוואי הוא תת קרקעי ועובר במנהרה. 

כמה תעלה הנסיעה?

החל מינואר 2024 הנסיעה ברכבת הקלה תעלה 8 שקלים, מדובר במחיר גבוה יותר בכמעט 50% מהנסיעה באוטובוס. המחיר הגבוה של הנסיעה הבודדת נובע מהצורך לממן את ביטול ההתייקרות של התחבורה הציבורית ב-12% אשר אמורה הייתה להיכנס לתוקף בתחילת החודש.

הרכבת הקלה בגוש דן, צילום: אפק מצליח
סיור הרצה של הרכבת. תחנת אם המושבות פתח תקווה, צילום: אפק מצליח

עד כה כרטיס הנסיעה ברכבת קלה ובאוטובוס היה זהה ועמד על 5.5 שקלים. כאשר תיכנס לתוקף "רפורמת הצדק התחבורתי" של רגב, תושבי ירושלים יקבלו הנחה של 50% על הנסיעה ברכבת קלה בשל הדירוג הסוציואקונומי הנמוך של העיר, ואילו תושבי גוש דן - לא.

במילים אחרות, חלק מהתקציב למניעת ההתייקרות של מחירי התחבורה הציבורית מגיע מההעלאה המתוכננת של תעריף נסיעה ברכבת הקלה של גוש דן.

המתמודדת לראשות העיר ת"א-יפו, ציפי ברנד, אמרה בתגובה: "עוד אין לנו רכבת קלה, אבל גם לנו יש קווים אדומים - לא נרשה להפוך את בירת הכלכלה והתרבות של ישראל לארנק של מירי רגב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר