נוסע בקלנועית (ארכיון) | צילום: יהודה פרץ

זהירות, קלנועית: הסכנות שניצבות בפני הנהגים המבוגרים

המהירות המרבית שמתאפשרת בקלנועית היא 12 קמ"ש בלבד • היא מותרת לנהיגה ללא רישיון • וכבר שנים שהנסיעה בה גובה קורבנות • הרלב"ד: "רוב הנפגעים - בני 65 ומעלה"

העלייה בתוחלת החיים, לצד השיפור של איכות החיים בגיל מבוגר, מעלים את הצורך של אנשים מבוגרים להתנייד בצורה עצמאית.

ברבות השנים, הפכו הקלנועיות לכלי מבוקש מאוד בקרב מבוגרים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים, מאחר שהן מאפשרות תנועה נוחה, גם אם לא מהירה, בתוך העיר וביישובים. אלא שלצד זאת חלה עלייה ברכישת קלנועיות לשימוש בקרב בני נוער - לא בהכרח כאלו שזקוקים להן. באופן לא מפתיע, במקרים אלה נרשמו כבר תאונות דרכים.

על פי פקודת התעבורה, הקלנועית מיועדת לנוסע אחד או שניים בלבד, ומהירות הנסיעה המרבית בה אינה עולה על 12 קמ"ש. לפי החוק, מותר להשתמש בקלנועית מגיל 16, ולנכים מגיל 14.

כמו כן, לא נדרשים רישיון נהיגה, רישוי, הדרכה או אישור רפואי על מנת לרכוש קלנועית ולהשתמש בה. עם זאת, אם רוכשים קלנועית ישירות מהחברה, ניתנת הדרכה בבית הלקוחות, ומומלץ לעבור הערכה רפואית לפני השימוש, כדי להתאים את הרכב האופטימלי ללקוחות ולהבטיח את כשירותם לנהיגה.

אחת הבעיות המרכזיות היא שהחוק מתיר נסיעה בקלנועית רק על גבי המדרכה ולא בכביש. אלא שהמדרכה עמוסה בהולכי רגל, ולעיתים המעבר לא נגיש.

ישנה סכנה גם במקרה שנהג הקלנועית נאלץ לנסוע בכביש, בעיקר בשל העובדה שמהירות הקלנועית נמוכה מאוד ביחס למהירויות של יתר הרכבים בדרך.

מנכ"ל הרלב"ד שניר זיידל: "יש תופעה הולכת ומתרחבת של נסיעה בקלנועית על הכבישים בעיר, וזו תופעה שמסכנת את המשתמשים, רובם מהאוכלוסייה המבוגרת, ואת יתר משתמשי הדרך"

אליהו כהן, בן 71 מראשון לציון, מתנייד בקלנועית זה תקופה ארוכה. "זה נוח לקניות בתוך העיר ולצורך הגעה לרופא", הוא אומר. "אני יודע שצריך לנוע על המדרכה, אבל תראה לי מדרכה שלא עמוסה באנשים. כשאני על המדרכה יש אנשים שמתחשבים ונותנים לי לעבור, אבל לא תמיד. בגלל זה אני נוסע על הכביש רק בשעות היום ובזהירות. אבל גם שם, לא לכל נהג יש סבלנות כלפיי, והרבה פעמים כמעט פגעו בי או עקפו אותי במהירות מסוכנת"

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה כי בשנת 2021 נהרג אדם אחד בתאונה במעורבות קלנועית וארבעה נפצעו קשה. ההרוג - נהג הקלנועית. אשתקד נפצעו קשה תשעה בני אדם בתאונות מסוג זה, ועוד 29 נפגעו באורח קל. בשנת 2019 נהרג אדם אחד, תשעה נפצעו קשה ועוד 28 קל. נוסף על כך, בין השנים 2018-2013 נהרגו 15 אנשים, 38 נפצעו קשה ו-135 נפצעו קל.

מקרב בני הנוער לא נרשמו תאונות קטלניות, אולם שיעור הנפגעים בדרגות פציעה שונות מגיע לעשרות.

מכשולי האכיפה

נוסף על כך, עבור צעירים לקלנועית יש יתרונות שהופכים אותה לאטרקטיבית: היא חשמלית, קטנה וזולה יחסית למכונית. כמו כן, היא לא דורשת רישוי או רישום. על תכונות אלו הוסיפו היבואנים מזגן, אמצעי לשמיעת מוזיקה והגנה מפני גשם. הבעיה היא שלעיתים קרובות אנשים ללא מוגבלות בתנועה משתמשים בקלנועית ככלי רכב ונוסעים בה גם במרחב הבין-עירוני, דבר המעלה את הסכנה לתאונת דרכים.

שוטרי תנועה שעימם שוחחנו ציינו את המכשולים באכיפת הנסיעה בקלנועיות. "אנחנו רואים הרבה קשישים נוהגים בכביש, אבל ברור לנו שהם לא יכולים לנוע על המדרכה", אומר אחד מהם.

"אנו מנסים להזהיר ולהסביר, ואם רואים עבירה קשה - גם לאסור שימוש, אבל לצערנו אין יותר מדי מה לעשות. מצאנו גם כאלו שיש להם קלנועית והמטפל הסיעודי מסיע אותם. מבחינת החוק אין כאן עבירה, כי לא צריך רישיון".

מנכ"ל הרלב"ד (בפועל) שניר זיידל: "אנחנו ערים לתופעה הולכת ומתרחבת של נסיעה בקלנועית על הכבישים בעיר, וזו תופעה שמסכנת את המשתמשים, רובם מהאוכלוסייה המבוגרת, ואת יתר משתמשי הדרך".

לדבריו, "כ-75 אחוזים מהנפגעים בתאונות במעורבות כלים אלו הם מבוגרים מעל גיל 65, ולשם צמצום הפגיעות, הרלב"ד מבצעת פעילות הסברה ממוקדת במסגרת דיור מוגן ומועדונים לגיל השלישי. אני קורא לכל המשתמשים, ובהם קשישים ומוגבלי ניידות, לשמור על כללי הבטיחות ולהקפיד על חוקי התנועה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...