אושר בטרומית: איסור פרסום שמות נפגעים לפני הודעה רשמית

על פי ההצעה, מי שיפיץ שמות מתים ללא אישור - צפוי להיקנס באלפי שקלים

אילוסטרציה // צילום: רויטרס , צילום: רויטרס

בתמיכת הממשלה וללא מתנגדים אישרה היום (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק "איסור פרסום והפצת שמות נפגעים" של ח"כ הרב יצחק פינדרוס.

הצעת החוק עלתה חודש בלבד לאחר תאונת המסוק הצה"לי מול חופי חיפה, כאשר למשפחות הטייסים ההרוגים נודעו הפרטים על התאונה מכלי התקשורת ואף מנבחרי ציבור, בטרם עדכון המשפחה על ידי קצין הנפגעים של צה"ל וטרם אישור פרסומה על ידי דובר צה"ל.

לפי ההצעה, מי שמפרסם שמות נפגעים במלחמות, תאונות דרכים, תאונות עבודה, פעולות טרור וכדומה, בארבע השעות שלאחר האירוע טרם הוצאת הודעה רשמית על ידי הגופים הרשמיים, ייאלץ לשלם קנס לבני משפחת הנפגע ללא הוכחת נזק בסך 7,500 שקלים.

הצעת החוק הוגשה בעקבות השינויים הטכנולוגים בשנים האחרונות, המאפשרים פרסום בתפוצה רחבה ובמהירות. מציאות זו הובילה במקרים רבים להוצאת הודעות על פטירת אנשים בטרם בני משפחותיהם ידעו על כך.

טרם הגשת החוק להצבעה בקריאה טרומית, הוצע למנוע רק פרסום שמות נפגעים מקרב חיילי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. אלא שבמהלך ישיבת ועדת הפנים שניהל ח"כ פינדרוס על קביעת נוהל פרסום הודעות פטירה למשפחה, סיפרה הגברת רויטל הר כסף כיצד נודע לה על פטירת בעלה הרב חיים ז"ל דרך הודעות של גורמים לא אחראים. בעקבות כך, הורחבה הצעת החוק הראשונית, לצד צמצום איסור פרסום השמות לזמן סביר של כארבע שעות, על מנת למנוע פגיעה בחופש הביטוי.

ח"כ פינדרוס // צילום: נעם פנטון ריבקין, צילום: ב

עם אישור הצעת החוק, אמר פינדרוס: "אני שמח שמליאת הכנסת התגייסה לנושא כה חשוב ומועיל. את הצעת החוק קיבלתי משרת הקליטה פנינה תמנו שטה, שביקשה שאקדם את ההצעה. לאחר שראיתי את דמעות הגברת הר כסף בדיון בוועדת הפנים, הרגשתי שליחות לקדם את ההצעה. אני מבין את החשש של משרדי הממשלה על פגיעה בחופש הביטוי, אבל מהצד השני עומדת הפגיעה במשפחות הנפגעים, שמלבד הטרגדיה העצומה במקרים רבים נודע להם על כך שבני משפחתם נפגע בדרכים לא רשמיות ולא אחראיות. אקדם את הצעת החוק בוועדות ואביא להשלמתה, בתקווה שחברי הכנסת מכל המפלגות יתמכו בה גם בהמשך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר