סקר "ישראל היום" ו"מאגר מוחות": למרות המגעים לעסקת טיעון - התמיכה בנתניהו נשארת גבוהה

ברקע המו"מ להסדר עם הפרקליטות, ראש האופוזיציה הוא עדיין המתאים ביותר לתפקיד רה"מ בעיני הציבור עם 34% לעומת 17% ללפיד ו־6% בלבד לבנט • לפי הסקר, הליכוד ימשיך להוביל בראשות ברקת - אך לא עם אדלשטיין וכץ, ולגוש עדיין אין רוב • סער מתרסק מתחת לאחוז החסימה • התוצאות המלאות

בנימין נתניהו, צילום: אורן בן חקון

אם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יחתום על עסקת הטיעון שתאלץ להביא לפרישתו מהחיים הפוליטיים, יאבדו אזרחי ישראל את האדם המוביל בעיניהם בהתאמה לראשות הממשלה. כך עולה מסקר "ישראל היום" שנערך השבוע, ברקע הדיווחים על עסקת טיעון אפשרית בין נתניהו לבין היועמ"ש אביחי מנדלבליט.

בסקר, שנערך אתמול ושלשום על ידי מכון "מאגר מוחות" בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ, השיבו 34% מהנשאלים כי נתניהו הוא המתאים ביותר לראשות הממשלה. הובלה זו פותחת פער עצום על פני יאיר לפיד, שנמצא במקום השני עם 17% מהנשאלים. ראש הממשלה המכהן נפתלי בנט מקבל 6% בלבד, אפילו פחות מכמה מבכירי הליכוד (שבשאלה זו בסקר "מתחרים" בנתניהו על תמיכה), ואף פחות מבני גנץ, שזוכה ל־7%.

ההערכה במערכת הפוליטית היתה ונותרה כי אם נתניהו יגיע למסקנה שיש סיכוי גבוה שהוא יוכל בשנים הקרובות, בעוד המשפט בעניינו נמשך, לחזור לראשות הממשלה - הוא לא יחתום על עסקת טיעון, וכי אם יגיע למסקנה שסיכוייו נמוכים - יחתום.

מהסקר, שבו השתתפו 504 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, ושטעות הדגימה המרבית בו היא 4.4%, עולה כי לנתניהו עדיין חסרים כמה מנדטים כדי להגיע לשלטון - זאת בהנחה שמפלגת ימינה לא תצטרף לממשלה בראשותו. מהסקר עולה כי הליכוד מתחזק מעט ל־34 מנדטים, וכי שאר גוש הימין־חרדים שבאופוזיציה מגיע ל־58 מנדטים. אם ימינה תצטרף, גוש הימין בראשות נתניהו יגיע ל־63 מנדטים.

בחלוקה למנדטים, ימינה - מפלגת השלטון - זוכה ל־5 מנדטים בלבד. תקווה חדשה בראשות גדעון סער מקבלת 3 מנדטים ולא עוברת את אחוז החסימה. מבין אלה שהצביעו ימינה בבחירות לכנסת ה־24, רק כשליש אמרו שיחזרו להצביע לה. 19% ממצביעיה עברו לליכוד, ו־13% נוספים עברו לתמוך בציונות הדתית (שעולה בסקר ל־8 מנדטים). רבע מבוחריה "יושבים על הגדר" ואין להם כרגע מפלגה לתמוך בה. מצביעי תקווה חדשה התפזרו בעיקר לליכוד (19%), לימינה (12%) ולכחול לבן (4%). 29% מתומכיה טרם החליטו במי יתמכו.

עסקה? הציבור חצוי

במערכת הפוליטית עדיין לא יודעים אם הימים הקרובים יהיו סוף עידן נתניהו, וכך גם הבוחרים הפוטנציאליים. ובכל זאת, התוצאות בסקר מלמדות כי נכון לעכשיו יש מועמד מועדף אחד על הציבור להחליף את ראש האופוזיציה המכהן - וזהו ניר ברקת. לו היה עומד ברקת בראשות הליכוד, היתה הליכוד אמנם יורדת במספר המנדטים - אבל לא בהרבה.

הליכוד בראשות ברקת זוכה ל־29 מנדטים, ויחד עם גוש הימין שבאופוזיציה שווים 59 מנדטים. כמו לנתניהו, גם לברקת אין רוב ללא ימינה. לצד זאת, ההערכה היא כי מפלגות ימין בקואליציה יוכלו לתמוך בו ולהצטרף לממשלה בראשותו, בניגוד לתרחיש שבו נתניהו ממשיך להנהיג את הליכוד.

עם זאת, אם בראשות הליכוד היו עומדים יולי אדלשטיין או ישראל כץ, המפלגה הגדולה בכנסת היתה יורדת באופן משמעותי מאוד במספר המנדטים, ולמעשה מאבדת את ההובלה לטובת יש עתיד. אדלשטיין מביא את הליכוד ל־16 מנדטים וכץ ל־15.

ומה חושב הציבור על עסקת הטיעון המסתמנת? הציבור, כך נראה, חצוי מאוד. הסקר בדק מי המרוויח של המהלך האפשרי ומי המפסיד. 36% אמרו שהיועמ"ש והפרקליטות ויתרו יותר כדי להגיע לעסקת הטיעון כפי שדווח עליה בתקשורת, ומנגד 23% סבורים שדווקא בנימין נתניהו יצא וידו על התחתונה. 29% חושבים ששניהם ויתרו באותה מידה, ואילו 12% סבורים שאף אחד מהם לא ויתר.

אף על פי שהחלוקה לא מאוד מובהקת, אפשר לומר כי באופן כללי תומכי מפלגות הימין סבורים כי מי שוויתר יותר על מנת להגיע לעסקת הטיעון הוא נתניהו, בעוד תומכי מפלגות השמאל סבורים כי היועמ"ש והפרקליטות הם שנאלצו לוותר יותר כדי להגיע להסדר שפורסם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר