ח"כ יאיר גולן כינה את המתנחלים בחומש "תתי-אדם", בנט גינה בחריפות: "גובל בעלילות דם"

בראיון שקיים בערוץ הכנסת, הוסיף סגן שרת הכלכלה: "אלה אנשים בזויים, קלקולו של העם היהודי – צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה" • רה"מ תקף אותו: "דבריו מזעזעים ומכלילים" • יו"ר האופוזיציה נתניהו: "אמירה שלקוחה מהטרמינולוגיה הנאצית, על בנט לפטרו עוד היום" • גולן הגיב לסערה שחולל בעצמו: "הגיע הזמן לומר את האמת – זו לא היהדות שלנו"

ח"כ יאיר גולן כינה את המתנחלים "תתי אדם", היום // צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ יאיר גולן (מרצ) כינה הבוקר (חמישי) את המתנחלים במאחז חומש "תתי אדם" - וחולל סערה. כזכור, בחודש שעבר נרצח יהודה דימנטמן, בן 20 משבי שומרון, בפיגוע ירי שהתרחש סמוך למאחז.

"אנשים שבאים ומיישבים מקום שפונה כחוק, לא אמור להיות שם אף אחד. כשהייתי מפקד איו"ש, לא נתתי לאף אחד להיות שם, עכשיו הם זועקים את זעקתם, איך יעלה על הדעת", אמר ח"כ גולן בראיון שקיים בתוכניתו של יעקב אילון בערוץ הכנסת.

"לא נזכיר את העובדה שהאנשים שמתיישבים שם מתפרעים בכפר בורקא, הורסים מצבות, עושים פוגרום. אנחנו, בני העם היהודי שסבלנו מזה כל ההיסטוריה, באים ועושים פוגרום לאחרים. במצבות אנחנו מתעללים? אלה לא אנשים, אלה תתי-אדם, אנשים בזויים, קלקולו של העם היהודי. אסור לתת להם שום גיבוי, צריך להוריד אותם בכוח מהמקום הזה, ולהחזיר את החוק והסדר למרחב. ההשתוללות הלאומנית הקיצונית הזאת תביא אותנו לאסון".

ח"כ יאיר גולן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לדברי גולן: "‏דבריו על המתיישבים בחומש מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ‏ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו. 'לא ארץ נוכרייה לקחנו… כי אם נחלת אבותינו'".

בתגובה לדבריו של בנט, בחר גולן להגיב בעצמו בחשבון הטוויטר שלו: "התייחסתי בדבריי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש, לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה, איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת – זו לא היהדות שלנו".

בשנת 2015, במהלך טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אמר אז גולן, שכיהן באותם ימין כסגן הרמטכ"ל: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".

דבריו עוררו ביקורת רבה, וגורמים רבים תקפו אותו עליהם. למחרת, הודיע גולן: "לא הייתה לי שום כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים".

"גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד), תקף גם הוא את גולן: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי-אדם', אלא ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

שר החוץ יאיר לפיד מסר בנוגע לדבריו של גולן: "‏אני מגנה כל שיח פוגעני שגורר את החברה הישראלית לקיצוניות מקטבת והרסנית. אני מצפה מחברי הקואליציה לתת דוגמה אישית של שיח מכבד והוגן גם כלפי מי שחושב אחרת מאיתנו. היכולת שלנו לחיות כאן יחד תלויה באיך שאנו מדברים על הדברים עליהם אנחנו חלוקים".

שר הביטחון בני גנץ גינה גם הוא את גולן: "כמי שביקר את משפחת דימנטמן ופגש בחלק מהאנשים שנמצאים בחומש, אני קובע כי לצד העובדה שיש לנהוג לפי חוק, מדובר באנשים ערכיים שאוהבים את הארץ והמדינה לא פחות מאף אחד אחר. כנבחרי ציבור, מוטלת עלינו החובה לקדם שיח מאחד ולא שיח מפלג".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יצאה נגד הדברים של סגנה: "יאיר גולן, אני קוראת לך לחזור בך על אמירה אומללה ומיותרת. בפורעי חוק יש לטפל כדין".

שרת הפנים איילת שקד אמרה שדבריו של גולן "מחפירים ומביישים את עברו. ‏מתיישבי חומש הם חלוצים, מיישבי הארץ ואוהביה. הישיבה בחומש מפיצה תורה ואור, שמגרש מעט מן החושך הזה. ‏יאיר גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת, והחלוצים הנפלאים האלה ימשיכו ליישב את הארץ".

גם שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב לדבריו של ח"כ גולן: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר שלו. לא, מתיישבי חומש הם לא תת-אדם, אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עימם מחלוקות עמוקות. תת-רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים".

תגובה נוספת מהממשלה הגיעה בדמות דבריו של ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה): "עלילת הדם של יאיר גולן היא סיבה נוספת להסדרת הישיבה בחומש. מסתמן שזיהוי התהליכים אצל גולן הופך למתנה הטובה ביותר לנתניהו בקואליציה".

ח"כ מיכל רוזין, חברת מפלגתו של גולן, פרסמה בחשבון הטוויטר שלה תגובה בקול ענות חלושה: "מתנחלי חומש הם לא תתי-אדם, הם פורעי חוק ויש לפנות אותם".

חבר מפלגה נוסף של גולן שהגיב לדברים שלו הוא ח"כ מוסי רז, שצייץ: "המתנחלים בחומש הם בני אדם. הם טועים וטעותם מזיקה מאוד, הם עוברים על החוק ויש לפנות אותם ולהעמידם לדין".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, הגיב גם הוא בצורה קשה על דברי גולן: "אם חשבנו ששיא הבושה הוא שהשר לביטחון הפנים קורא לחצי מיליון אזרחים שומרי חוק 'אלימים' ומוציא את דיבתם רעה, היום יאיר גולן מכנה את מתיישבי חומש הגיבורים 'תתי-אדם', כינוי שניתן ליהודים על ידי הנאצים. לאנשי המחנה הלאומי בנט ושקד אומרים: 'עופו לנו מהעיניים', ואת אנשי השמאל הקיצוני האוטו-אנטישמי הם מחבקים. מדינת ישראל בסכנה".

גם יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, הצטרף למוחים על דברי גולן: "ההסתה הנוראית כלפי אחינו המתיישבים מגיעה לשיא חדש. מי פילל שדווקא במדינת היהודים, חבר ממשלה יכנה יהודים ׳תתי-אדם׳ – אמירה קשה ומקוממת, המזכירה תקופות קשות בהיסטוריה. חברי הממשלה הלא לגיטימית הזאת שוברים מדי יום שיאי שפל חדשים. בושה וחרפה".

דברים דומים אמר גם ח"כ ניר אורבך (ימינה): "לא יאיר, אלו לא תתי-אדם. תגיע לשם ותראה מתיישבים שהם מלח הארץ, עם מסירות בלתי רגילה לארץ ישראל. הגירוש של המתיישבים ב-2005 על ידי הליכוד היה מיותר, אכזרי וחסר תוחלת".

חבר מפלגתו של דרעי, ח"כ ינון אזולאי, יצא גם הוא נגד הדברים של סגן שרת הכלכלה: "זהו ביטוי גזעני ואנטישמי עתיק, שכוון כלפי העם היהודי לאורך השנים על ידי שונאיו הגדולים ביותר. העובדה שגולן מאמץ את הביטוי נגד חלקים מהעם היהודי, מקנה לו מקום של חוסר כבוד ברשימה 'מפוארת' של שונאי ישראל. עצוב שהאיש הזה הוא חבר של כבוד בממשלת ישראל וזוכה להסכמה שבשתיקה מחבריו בממשלה. בנט, אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה. תתעורר!".

משה ארבל, ח"כ נוסף מש"ס, הצטרף גם הוא למתקפה: "יאיר גולן, זה שזיהה תהליכים, מכנה הבוקר אזרחים ישראלים יהודים המתיישבים בצפון השומרון תתי-אדם. אבל ליועז הנדל שותפו לממשלה, מפריע תנועות הידיים של דודי אמסלם. צביעות – קווים לדמותה".

אנשים צועדים לעבר חומש לאזכרת יהודה דימנטמן, שנרצח בפיגוע בסמוך למחאז, בחודש שעבר, צילום: ללא קרדיט

יו"ר הנהלת יד ושם, דני דיין: "זהו ביטוי הלקוח מלקסיקון תורת הגזע הנאצית, שמקומו לא יכירנו בשיח הישראלי בכלל ומפי חבר ממשלה בפרט".

תגובת מועצת יש"ע לדברי גולן: "נראה שהאיש הזה איבד כל רסן וצל של שפיות. גולן, שכבר ידוע כגזען אפל וחשוך, שוב מתגלה ככזה. ראש הממשלה בנט, לגנות את דבריו של סגן השר זה לא מספיק, אנחנו מבקשים ממך לפעול נגד ההסתה הפרועה שקורית בממשלה הזו על תושבי יהודה ושומרון. לא ניתן שתושבי יו"ש והחלוצים של חומש יהפכו לשק החבטות של נבחרי הציבור".

יו"ר תנועת "אם תרצו", מתן פלג, התייחס גם הוא לדברים: ''האחרונים שהשתמשו במילים 'תת-אדם' כלפי יהודים היו הנאצים. מדובר באמירה נוראה ומחפירה. ההבדל בין מחלוקת לבין דה-הומניזציה קיצונית כלפי יהודים ושלילת זכות הקיום שלהם היא מזעזעת. אנו מזמינים את יאיר גולן לבקר ביד ושם ובמוזיאון לוחמי הגטאות כדי לרענן קצת את זיכרונו. בושה''.

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, הצטרף גם הוא למוחים על אמירתו של סגן השרה: "דבריו המדאיגים מתיישבים היטב עם דבריו 'על זיהוי תהליכים'. אמירותיו מזכירות תהליכים שמהם סבלו יהודים, אבל בגולה, ושלא על ידי יהודים אחרים. מותר להעביר ביקורת, אבל עליה להיות עניינית, לא מסיתה ולא מתיישבת עם תהליכים מהעבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר